nedeľa, 09 apríl 2017 14:56

Denník moderného fotra

Hurá, budem otcom! Poteší sa nejeden muž, keď to príde. Alebo je to inak? Je skôr vydesený a obáva sa všetkého možného od telesnej zmeny partnerky až po celkovú zmenu života, ktorá príde hneď, ako sa ten nový človek objaví? Možných reakcií je niekoľko, otcovstvo poňaté s láskou a humorom je však tou najlepšou cestou.

Denník moderného fotra od Dominika Landsmana je na prvý pohľad vizuálne sympatickou, peknou knižkou príjemného formátu s výstižným obrázkom na obale. Prvý dojem je dôležitý, hoci nemusí byť vždy pravdivý. No môžem povedať, že v tomto prípade sa mi potvrdil.

Začiatok však taký jednoznačný nebol. Už prvé slová v prvých vetách sú na jednej strane síce milé aj vtipné, na strane druhej akoby znevažovali ženy. Hm, žeby som bola puritánka? Ale to ja predsa nie som, preto ma nejakých pár slov, nad ktorými zmraštím obočie, nemôže odradiť. Smelo čítam ďalej, ale radšej už nemám žiadne očakávania. Pre istotu.

Tehotenstvo rozdelil na hokejové tretiny...

„Deň predtým, ako pôjdete do pôrodnice po partnerku a dieťa, sa vyspite. Vyspite sa do vôle, pretože od tejto chvíle sa už nikdy nevyspíte. Keď si dieťa priveziete z pôrodnice, uložte ho doma do postieľky, prípadne niekde inde, a vychutnajte si svoje otcovstvo. Dieťa bude v postieľke či inde revať, čím umocní váš pocit otcovstva a pripraví vás na spoločný život.“

Autor, muž, rozpráva o svojich skúsenostiach a zážitkoch novopečeného otca. Začína pekne od začiatku, od dvoch prúžkov na patričnom teste, prejde obdobím tehotenstva partnerky, samotným pôrodom a následne si užíva všetky slasti (a predovšetkým strasti) rodičovstva. Gravidita i pôrod sú však iba krátkou predprípravou na finále: na príchod malého človeka s najväčšou mocou v rodine.

Aj keď len jedna kapitola v knihe sa volá „Vinco preberá velenie“ (Vinco je fiktívne meno syna), je jasné, že Vinco má velenie v rukách od momentu, kedy ho preniesli cez prah bytu. Čitateľ sa postupne dozvie o rôznych zážitkoch otca a syna, ako je napríklad prebaľovanie, fotografovanie, nespanie či zvládnutie prvých niekoľkých spoločných hodín len vo dvojici.

Malý Vincko je chvíľami vskutku zákerák!

„Pre otca je šestonedelie obdobím biedy, zúfalstva, paniky, temných myšlienok, žalúdočných a iných vredov, spánkových porúch a v neposlednom rade príležitosťou na demonštratívne sebapoškodzovanie. Začal som si v pivnici kopať tunel a pripravoval sa na veľký útek, ktorý mi, bohužiaľ, zhatila moja neobratnosť, pretože som prekopal potrubie a pivnicu vytopil.“

V knižke sa objavujú vtipnejšie i menej vtipné pasáže, muž-otec ju doplnil aj o predstavy šťastného otca o zmýšľaní a pohnútkach šťastného syna formou denníkového zápisu. Tento spôsob sa v knihe objavil niekoľkokrát a predstavoval iný pohľad na prebiehajúce dianie. Malý Vincko je chvíľami vskutku zákerák!

Landsman pri písaní občas používal športovú terminológiu. No v knihe od muža zasiahnutého závažnou životnou udalosťou, ktorá je určená mužom zasiahnutým podobným spôsobom, to bolo namieste. Aj keď označiť tehotenské trimestre ako hokejové tretiny by teda mňa rozhodne nenapadlo... Servítku pred ústa si nekladie ani pri hodnotení mamičkovských fór. Nekritizuje žiadne konkrétne, nenachádza v nich však žiadne relevantné informácie, a preto ich považuje tak trochu za zbytočné.

„To teda utieklo. Kto by bol povedal, že je to už rok, čo sa Vinco narodil. Spomínal som, aké to bolo, keď som sa naposledy vyspal. Už je to rok, čo som sa prebudil s pocitom vyspatia a radosti.“

Skúsenosti a zážitky novopečeného otca...

Sympatické však je, že mladý otec sa nehrá na hrdinu, priznáva prehry a porážky. Ja totiž tým uhladeným elegantným rodičom s vždy dokonale nastylovaným dieťaťom bez ohľadu na to, či nosí tutu sukne alebo motýliky, ani trochu neverím. Dieťa, čo nebehá, nekričí, neplače a nekaká zásadne až vtedy, keď je prebalené do čistého, podľa mňa ani nie je živé.

Celá kniha, Denník moderného fotra, vznikla najskôr ako blog. V júli 2013 sa mladý muž začal na blogu zverovať so svojím radostným očakávaním – bude otcom. Aj keď sa na novú rolu a na dieťa skutočne tešil, prekvapili ho niektoré neočakávané záležitosti. V snahe úprimne si s nimi poradiť si začal písať denník, hoci aj na internete. Ten si našiel mnoho priaznivcov a bolo jasné, že vydanie knihy bude jeho správnym pokračovaním. Krátke, humorné a svieže kapitoly sú príjemným čítaním, ktoré občas aj rozosmeje. Dnes existuje už aj Deníček moderního fotra 2 (zatiaľ len v češtine) a taktiež aj Deníček moderního páru. Knižky Dominika Landsmana odporúčam tým, ktorým ich odporúča aj autor. Ľuďom schopným nadhľadu a humoru.

• Meno autora: Dominik Landsman
  • Národnosť: česká
  • Počet strán: 204