streda, 03 august 2016 12:18

Bez peria

Máte radi filmy plné nenapodobiteľného humoru Woodyho Allena? Tak v tom prípade je kniha Bez peria pre vás tým pravým.

Významný americký filmár Woody Allen je vďaka svojim snímkam známy po celom svete. Každé z jeho diel je jedinečným a neopakovateľným kúskom a rovnakým spôsobom pristupuje aj k svojej literárnej tvorbe. Kniha Bez peria je v poradí druhou zbierkou tohto geniálneho autora a táto verzia, konečne v slovenčine, vyšla štyridsať rokov od prvého vydania pri príležitosti Allenovej osemdesiatky. A hoci už má autor zase o rok viac, nič vám nebráni pustiť sa do osláv jeho jubilea aj pomocou tejto zbierky. Verte, oplatí sa.

„Aby som nezabudol, ľudia sa boja smrti najmä pri predstave že posmrtný život možno neexistuje, čo je myšlienka naozaj skľučujúca, najmä pre tých, ktorí si dali tú námahu a oholili sa. Ak pripustíme, že druhý svet predsa existuje, trápiť nás môže neistota, či tam trafíme a postíhame všetky akcie. K pozitívam patrí fakt, že smrť je jednou z mála vecí, ktoré možno vykonávať v polohe ležmo.“

Svojim čitateľom a fanúšikom namiešal poriadne silný koktail...

Woody Allen svojim čitateľom a fanúšikom v knihe Bez peria namiešal poriadne silný koktail, z ktorého vám však určite nebude na druhý deň zle. Hoci si na ňom môžete veľmi ľahko vypestovať závislosť. Eseje, poviedky, divadelné hry, jednoaktovky, baletné libretá, ale aj zápisky z velikánovho denníka. Všetko šmrncnuté iróniou, satirou, jednoducho Allenovým jedinečným humorom, ktorý buď milujete, alebo neznášate. I keď o tom druhom dosť pochybujem...

V zbierke sa toho dozviete skutočne veľa. Napríklad to, ktorý zo spôsobov občianskej neposlušnosti je najúčinnejší a získate na jej vykonanie aj presný návod. Allen vám ďalej prezradí niečo zo svojich tajných i verejných myšlienok, ktoré odkrýva v úryvkoch zo svojho denníka. Mimochodom, celý denník bude vraj uverejnený až po jeho smrti.

Všetko  je šmrncnuté iróniou, satirou, jednoducho Allenovým jedinečným humorom.

„Čitateľovi predkladáme úryvky z doteraz prísne utajovaného denníka Woodyho Allena. Celé dielo uzrie svetlo sveta po autorovej smrti, prípadne po jeho odchode na druhý svet (podľa toho, čo mu život prinesie ako prvé).“

Viete ako sa do jazyka dostali slangové výrazy či už obohrané frázy? Nie? Tak aj na toto nájdete odpovede v tejto knižke. Možno by ste presne také odpovede nečakali, no či chcete, alebo nie, každá z nich vám vyčarí úsmev na tvári. Vlastne, skôr ako úsmev to bude poriadny rehot. Celá zbierka je totiž jeden obrovský zhluk vtipných a inteligentných bonmotov a keď viete čítať medzi riadkami, objavíte tam toho omnoho viac. A v momente, keď si budete myslieť, že čoskoro autor upadne namiesto vtipu do trápnosti, budete nútení smiať sa ešte viac. Na samotnom texte a navyše aj na vlastnej naivite, ktorá vás donútila myslieť si, že Allenova tvorba môže dosiahnuť bodu trápnosti.

„Protestné sedenie. Dostavte sa na vopred dohodnuté miesto a posaďte sa, ale riadne, až na zem. V opačnom prípade budete kvočať, a táto poloha nevyjadruje žiadne politické stanovisko, ibaže by kvočala aj samotná vláda.“

Pripravte sa na dávku neviazaného humoru, absurdít a nepochopiteľných situácií

Hoci je podľa mňa táto kniha dokonalým dielom, jej nedostatkom je určite obsah. Teda, jeho absencia. Rozmiestnenie jednotlivých žánrov v zbierke môže byť trochu mätúce, no keď sa zorientujete, už to problém vôbec nebude. A pokiaľ ste zvyknutí čítať akékoľvek zbierky od prvej strany až po tú poslednú v takom poradí, ako sú v knihe uložené, chýbajúci obsah si ani nevšimnete (a nielen preto, že tam skutočne nie je).

Chcete sa konečne do sýtosti zasmiať a tváriť sa pri čítaní ako totálny blázon?  V takom prípade je pre vás Bez peria jasnou voľbou. Pripravte sa na dávku bezuzdného humoru, absurdít, irónie a situácií, ktoré sa skutočne mohli vytvoriť len v hlave režiséra, scenáristu, spisovateľa a vášnivého hráča na klarinet Woodyho Allena.

• Meno autora: Woody Allen
  • Knihu vydalo: Tatran
  • Počet strán: 176