streda, 25 máj 2016 08:11

Ryba jménem Ian

Vyčarí úsmev na tvári a donúti zamyslieť sa, no pritom to nie je ťažké čítanie. Ak potrebujete oddych a chcete vedieť, čo videla zlatá rybka, ktorá padala z dvadsiateho siedmeho poschodia, nechajte sa zlákať. Oplatí sa to.

Ako to poznáme od Dory, modrej zábudlivej rybičky z rozprávky Hľadá sa Nemo, rybia pamäť nie je bohviečo. Ian (a všetky dobrodružné ryby, ktoré sa rozhodnú „skočiť“) to má ešte o čosi horšie.

„Takže, co jsem to dělal? Proboha, nemůžu dýchat. Do prdele, padám dolů z věžáku! Takže... co jsem to dělal? Proboha...
Nemyslící jsou skutečne požehnaní.“

Kniha je plná kontrastov.

Priznám sa, čakala som, že rozprávačom bude práve Ian, zlatá rybička z akvária vystaveného na jednom z balkónov 27. poschodia. No nie je to tak, on dokonca nie je ani hlavnou postavou. Po počiatočnom miniatúrnom sklamaní som sa však upokojila. Navyše som si, ja hlúpa, uvedomila, akú chybu robím, že ryba s extrémne krátkodobou pamäťou mi jednoducho príbeh s rozpätím niečo menej než 300 strán nerozpovie. Ian má však aj napriek svojej všeobecnej nepodstatnosti v knihe paradoxne jednu z hlavných úloh – akýmsi zaujímavým spôsobom, menej či viac, zvýrazniť nite príbehov viacerých postáv. Tými postavami sú obyvatelia či návštevníci mrakodrapu Seville na Roxy.

„Budova jako archa naplňuje poslání nést v sobě vše doposud zmíněné, poskytujíc přístřeší duchu a chaosu života bytostem, jež jsou jejich nositeli, v potopách až do té doby, než rozbouřene vody opadnou. ... tato kniha je kronikou jejího mládí.“

Kniha sa číta pomerne rýchlo a ľahko, samozrejme, ak vám neprekáža čeština (či angličtina originálu), keďže jej slovenský preklad nie je. Navyše je vtipná, keďže autor, zdá sa, má zmysel pre štipľavý, niekde až krutý, no hlavne trefný opis človeka, ryby či situácie. Takisto si myslím, že si každý v tejto knihe nájde aj svoje „hlboké momenty“. Ryba jménem Ian je plná klasických „veľkých“ kontrastov ako, napríklad, život verzus smrť, nález či strata lásky alebo nádej stojaca oproti istému druhu nihilizmu.

... spleť rôznych príbehov, ktoré spolu súvisia.

Tak trochu sa, podľa mňa, podobá na filmy typu Láska nebeská. Nejde o romantickosť, ale skôr o spleť rôznych príbehov, ktoré spolu súvisia. V tomto prípade všetky malé aj veľké životné príbehy spája prinajmenšom jeden mrakodrap, ktorý permanentne i menej permanentne obývajú naše zaujímavé postavy. Postupne sa jednotlivé príbehy vzájomne prelejú jeden cez druhý a postavy sa stretnú – niektoré osudovo a niektoré len tak, na okamih.

Dobre, budem úprimná, počas čítania som si povedala, že to asi nebude ten najoriginálnejší dej (come on, šikanovaný malý génius, ktorý podľa všetkého cestuje v čase, mladá rodiaca matka, emocionálne nevyspelý študent, podvádzaná priateľka a žena, ktorá už roky žije v bezpečí stien svojho bytu zo strachu pred vonkajším svetom – mala som pocit, že to tu už všetko bolo, že som to už niekde čítala/videla). Ak sa však pozriete pod povrch a odosobníte sa od predsudkov a prehnaných očakávaní, zistíte, že táto kniha skrýva v sebe oveľa viac. Je totiž o tom, ako vyjsť von (figuratívne i doslovne), ako si zachovať vlastnú tvár, a to aj napriek okolnostiam a svetu, ktorý nám nanucuje rôzne normy a vzorce na „správny život“. Je o tom, že to treba skúsiť, niekedy možno impulzívne a aj keď sa zdá, že to neopadne dobre, neustále veriť v šťastné konce.

Vždy to vyskúšajte, a aj keď sa zdá, že pokus nedopadne dobre, treba veriť v šťastné konce.

„Garth otevře dveře ložnice dokořán a přejde ten krátký kousek ke kuchyňce. Je ten nejfantastičtější muž, který si kdy oblékl šaty, a poděkuje tomu muži, který plní všechny ty nevděčné úkoly, jež udržují tuhle budovu každý den v chodu. Projeví mu uznání a bude od něj na oplátku chtít totéž.“

Či by kniha mohla byť lepšia? Myslím, že áno, hlavne keby sa zbavila niektorých motívov, ktoré sú tak „nové“, až sa stávajú otrepanými. A či by mohla ukázať svetu viac? Aj tu si dovolím tvrdiť, že áno. Potenciál na to rozhodne má. Hlavne čo sa týka niektorých postáv – ja osobne by som dala viac priestoru malému geniálnemu Hermanovi či Garthovi s jeho veľkým tajomstvom a ubrala z príbehu agorafobickej pracovníčky sex-telefónnej linky. Uvedomujem si však, že gusto každého je špecifické, a tak sa aj názory môžu líšiť. Napriek všetkému táto knižka určite plní svoj účel – oddýchnete si, možno sa niečomu novému aj priučíte (o sebe, o ľuďoch, o tom, ako to funguje v dnešnom svete) a rozhodne sa pobavíte – ak už nie nad ľahko cynickým jazykom, ktorým je písaná, tak aspoň nad jej sladko-trpkým obsahom. Nech sa vám dobre číta!

• Meno autora: Bradley Somer
  • Národnosť: kanadská
  • Knihu vydalo: Metafora