piatok, 12 december 2014 08:10

A je tu zas

Nemecko nevedie žiadnu vojnu, na čele krajiny stojí žena – kancelárka a šibnutí ľudia chodia ráno za svojimi psami a zbierajú po nich hovienka. Toto a mnoho ďalších vecí prekvapí bývalého vodcu – Adolf Hitler je späť!

Absurdné romány sa stávajú čoraz populárnejšími a mám pocit, že to absurdno sa graduje čím ďalej, tým viac. Doteraz sme tu mali Storočného starčeka, ktorý vyliezol z okna a zmizol alebo Neobyčajné putovanie fakíra uviaznutého v skrini z IKEA. No kým tieto dva príbehy sú typickým príkladom humorného románu, A je tu zas je v niečom iný. Áno, je vtipný, oddychový a nenáročný, ale po celý čas čítania som mala vnútri taký ten zvláštny pocit a pýtala som sa sama seba – nezašiel autor už trocha príliš za čiaru?

je vtipný, oddychový a nenáročný, ale po celý čas čítania som mala vnútri taký ten zvláštny pocit a pýtala som sa sama seba – nezašiel autor už trocha príliš za čiaru?

Hitler je totiž veľká čierna škvrna v dejinách celého sveta, tak prečo by mal o ňom niekto písať, aj keď je to len vtipná fikcia? No ale poďme postupne. Hitler sa z ničoho nič zobudí o 80 rokov v Berlíne. Len tak na ulici. Zoznámi sa so svojským predavačom novín, ktorý ho považuje za výborného imitátora a komika – rovnako ako všetci ostatní. Predavač mu dohodí kšeft v televízii a postupne sa z Adolfa stáva nemecká star komediálneho programu. Dostáva asistentku, vlastnú kanceláriu a postupne aj celú vlastnú reláciu. Za celý ten čas sa správa presne ako jeho staré ja – spomína na front, na svojich starých „kamošov“ Himmlera a Goebbelsa a najmä na Evu Braunovú. Všetci v jeho blízkom a širokom okolí neustále žijú v tom, že ide o neuveriteľného umelca, ktorý celý čas žije vo svojej roli.

z Adolfa sa stáva nemecká star komediálneho programu

„,Vážená pani, nemám potuchy, o čom hovoríte!´
,O operáciách,´ odvetila naštvane. ,Netvárte sa, že ste na žiadnych neboli. Je to trápne!´
,Samozrejme, že som podnikol operácie,´ odsekol som nahnevane. Hoci svojím spôsobom mi bola sympatická. ,Tuleň, Barbarossa, Citadela...´
,O tých som nikdy nepočula. Boli ste spokojný?´“

Aj keď autor potiahol túto postavu do skutočného absurdna a všetko okolo neho vyšperkoval do vtipu a satiry, trocha hlúpeho pocitu som sa zbaviť nemohla. Musela som sa prinútiť k totálnemu odosobneniu, a potom som si mohla užívať tento román naplno. Vermes čitateľom predstavil takú nejakú láskavejšiu verziu niekdajšieho diktátora a v súvislostiach, kedy on niečo myslel smrteľne vážne a všetci to považovali za žart, som sa musela pousmiať aj ja. Hitler sa postupne naučil používať smartfón a televízor a takisto sa naučil aj majstrovstvo marketingu v národnej televízii, kde si ho mohol vyskúšať napríklad aj v boji proti Bildu – časopisu, ktorý naňho neustále útočil a podkopával mu nohy v ceste za vrcholom komediálnej kariéry. Ako sa to všetko skončí, uvidíte sami.

„Podľa mňa by skoro ráno mali pracovať iba pekári. A, samozrejme, gestapo, to je jasné. Aby boľševickú čvargu vytiahol rovno z postele. Samozrejme, boľševickí pekári už budú hore, takže gestapo musí vstať ešte skôr ako oni a tak ďalej dookola.“

Humor je tu všadeprítomný, aj keď stojí na tenkej hranici.

Knihu by som asi neodporúčala úplne všetkým. Autorovi sa nedá odoprieť schopnosť spojiť nespojiteľné s takým vtipným espritom, až je to geniálne. Humor je tu všadeprítomný, aj keď stojí na tenkej hranici. Stačí, aby ste si čo i len na kúsok predstavili, že to všetko je myslené naozaj, a už to smiešne nie je. Ale to už zachádzam do krajností. A je tu zas sa číta veľmi dobre a vy si možno tohto novodobého Hitlera aj obľúbite. Veď je to len literárna postava. Román sa stal bestsellerom po celom svete, a to mu nemožno uprieť. Autor stavil na atraktívnu tému a navyše ju postavil do situácie, na ktorej sa nemôžete nesmiať. Po celý čas si Timur Vermes z niečoho uťahuje – z televízie, z bulváru, z ľudí na Oktoberfeste a aj so samotného Hitlera. Nevadí, že on si sám vo svojej hlave okolo seba robí kult osobnosti, podstatné je, že sa na ňom všetci zabávajú. A o to v dnešnom svete ide – robiť si srandu zo všetkého. Lebo nič iné nám nezostáva.

rede

bestsellerautor-timur-vermes

• Meno autora: Timur Vermes