utorok, 22 august 2017 16:15

Posvätné manželstvo

Recept na dokonalé manželstvo nejestvuje... Veď načo aj, keď si uvedomíme, že dokonalé manželstvo by bola koniec koncov jedna veľká nuda.

Recept na šťastné manželstvo teda nehľadajte ani v publikácii Posvätné manželstvo amerického autora duchovnej literatúry, člena baptistickej cirkvi a lektora prednášok zameraných na manželstvo, rodinu a vzťahy – Garyho Thomasa. Naopak, kniha sa zaoberá myšlienkami, ako v manželstve využiť problémy, radosti, boje a víťazstvá, aby sme sa viac priblížili k Bohu a budovali svoj kresťanský charakter. Nabáda nás, aby sme si uvedomili, že kým je človek sebecký, k šťastiu sa určite nedopracuje.

Ak je človek sebecký, k šťastiu sa nedopracuje.

Voči Posvätnému manželstvu som sprvu bola zaujatá, ak nie rovno skeptická. Veľmi neobľubujem knihy tohto rázu – či už sa to týka vzťahov, životného štýlu, alebo toho, ako sa dopracovať k nejakým efektívnym návykom, resp. vyťažiť zo seba čo najviac. Skôr zastávam názor, že človek by sa mal riadiť zdravým sedliackym rozumom, všetko brať s mierou a nehltať recepty, ako získať naplnený život. Po prečítaní prvej kapitoly som však pochopila, že Gary Thomas nám radiť nechce. Skôr nám ponúka svoj pohľad na chápanie manželstva, pričom upozorňuje, že ani on nie je neomylný a bezchybný a často musí bojovať so svojou sebeckosťou a malosťou.

Svoje pohľady na manželstvo ako také rozdelil do štrnástich kapitol podľa tém, ktorými sa zaoberá. Jednotlivé kapitoly majú čo povedať aj ľuďom, ktorí Boha medzi seba a manžela/manželku neprijímajú, resp. nepotrebujú. Myšlienky Garyho Thomasa dopĺňajú aj podnetné príbehy rôznych manželských párov týkajúcich sa rôznych oblastí ich problémov. Gary zároveň aj cituje niektoré príznačné pasáže z Písma – tie sú zároveň cenným obohacujúcim prvkom samotného obsahu knihy. Autor sa pri tom všetkom snaží nekritizovať, hoci čitateľ cíti, že na pár miestach musel autor poriadne zabojovať.

Môžeme rozvíjať svoj súkromný dialóg.

Každej kapitole navyše prislúchajú otázky na zamyslenie a diskusiu, my tak môžeme ďalej rozvíjať svoj súkromný dialóg – porovnávať napísané s vlastnými postojmi a názormi. Zamýšľať sa nad tým, ako v tej ktorej situácii reagujeme my, ako by sme zareagovali a či by nebolo lepšie pozrieť sa na isté veci z iného pohľadu.

„Keď sú dvaja ľudia do seba zaľúbení, zameriavajú celú svoju pozornosť na pozitívne vlastnosti toho druhého. A po svadbe zrazu vidia všetko zlé, hoci sa vôbec nič nezmenilo! Po uzavretí manželstva sa perspektíva úplne mení, prestávame si toho druhého idealizovať a to znamená, že sa zidealizovaný nepravdivý obraz, čo sme si o danom človeku vytvorili, mení na triezvy a realistický. Postupne zisťujeme, že osoba, s ktorou žijeme v manželstve, nie je taká, ako sme si predstavovali.“

Mňa kniha vtiahla a našla som v nej veľa myšlienok hodných toho, aby sa k nim človek vracal. Samozrejme, že niektoré časti ma dostali tak, že som ich hneď zahorúca musela prečítať aj svojmu manželovi, najmä vtedy, keď som chcela poznať jeho názor. Potešila som sa, keď som v texte našla niečo, s čím vo svojom manželstve bojujem aj ja a pomohlo mi, keď som sa dočítala, čo si o tom myslí samotný autor. Preto si myslím, že by nebolo na škodu, keby si knižku partneri čítali spolu.

Ťažko povedať, ktorá kapitola ma oslovila najviac – každá mala niečo do seba. Zaujalo ma, keď autor opisoval „nástrahy romantiky“ – keď si novomanželia alebo mladí zaľúbenci predstavujú, že ich manželstvo môže prežiť len z čistej romantiky, resp. si myslia, že práve pocit zaľúbenosti je pri výbere životného partnera najdôležitejší. Tu zdieľam jeho názor, že pri takejto predstave „stroskotala nejedna manželská loď.“

„Myslím, si, že väčšina z nás, ktorí už nejaký ten rôčik žijeme v manželstve, si uvedomuje, že jazda na horskej dráhe zaľúbenosti a dvorenia sa časom vyrovná ako terén medzi štátmi Stredozápadu, kde prevládajú dlhé rovinaté úseky a kde len zriedkakedy natrafíte na nejaký nadjazd. Keď sa to stane, páry reagujú rôzne. Mnohé s takým vzťahom skoncujú a pokúšajú sa prežiť vášnivú lásku s niekým iným. Iné páry sa uchýlia k ,manželskej zákopovej vojne´, keď každý z partnerov obviňuje z vlastného pocitu neuspokojenia či nedostatku zanietenia toho druhého.“

Cesta od „ja“ k „my“ trvá okolo desať až pätnásť rokov.

Zaujímavé je aj čítanie o rozchode. Vieme, že cirkev rozvod neschvaľuje a po prípadnom rozvode, prestávame byť manželmi iba v očiach zákona. Podľa Garyho Thomasa, keď vstupujeme do manželstva, ešte zopár rokov premýšľame ako slobodní a nevnímame sa ako súčasť páru, považujeme sa len za jednotlivca, usilujúceho sa zblížiť s iným človekom. Údajne trvá cesta od „ja“ k „my“ okolo desať až pätnásť rokov. To je celkom dosť, pravda? Z tohto faktu teda autor vyvodzuje, že pokiaľ sa páry rozídu po, dajme tomu, siedmich rokoch, nemohli naplno zakúsiť, čo to vlastne znamená byť ženatým či vydatou. Takéto páry to jednoducho vzdajú. Samozrejme, inak sa posudzuje cudzoložstvo, týranie... ale to je už beh na dlhšie trate.

Posvätné manželstvo je obohacujúcou publikáciou, vhodnou nielen pre manželov. Okrem podnetných zamyslení predstavuje aj pozvanie k svätosti, úcte, vytrvalosti a obete. Napomáha nám vnímať Božiu prítomnosť a odstraňovať prekážky na ceste k Nemu.

• Meno autora: Gary Thomas
  • Knihu vydalo: Tatran
  • Počet strán: 272