utorok, 31 január 2017 23:45

Veľký rozvod Doporučený

Veľká cesta s veľkým autorom na veľké miesto plné veľkých rozhodnutí. Kraľovať v pekle alebo slúžiť v nebi? To zistíte, iba ak spolu s Lewisom a ďalšími bláznami nastúpite. A vyberiete sa na jeho fantastický autobusový výlet.

Človek sa ocitá v rade na autobusovej zastávke. Neskôr príde autobus a zoberie ho na fantastický autobusový výlet z pekla do neba. Alebo naopak? Ako už naznačuje samotné meno autora – C. S. Lewis – môžete sa spoľahnúť, že tento výlet naozaj bude stáť za to. Myslím, že meno tohto veľkého človeka pozná nielen každý pravý znalec fantasy kníh, ale akýkoľvek skutočný knihomoľ.

Tak, ako vám možno pri mene Lewis Carroll hneď napadne stará dobrá Alica v krajine zázrakov, tak by vám pri mene C. S. Lewis mali prísť na rozum 3 slová: Lev, šatník a čarodejnica. V skratke Narnia. Slovo, ktoré sa stáva zárukou kvality autora a predzvesti jeho predstavivosti aj pri ďalších knihách. Ak si myslíte, že aj napriek tomu, že je autor schopný takej skvelej fantasy série, ktorá sa v mnohých prípadoch stala neodlúčiteľnou súčasťou nášho detstva, nemôže napísať kvalitný príbeh na báze viery spojenej s poriadnou dávkou filozofie, mýlite sa.

pri mene C. S. Lewisa by vám mali prísť na rozum 3 slová: Lev, šatník a čarodejnica.

Myslím, že na začiatok bude dobré podotknúť, že Clive Staples Lewis, ako znie celé jeho meno, nebol len jedným z najúspešnejších románopiscov a fantasy autorov, ako ho väčšina z nás pozná. Bol taktiež významným kresťanským apologétom (zástancom viery). A to dokonca aj napriek tomu, že bol dlhý čas ateistom, k čomu ho primäl aj jeho dobrý priateľ a ďalší veľký autor svojej doby – J. R. R. Tolkien. Podľa mňa mu tento zaujímavý fakt pridáva na nevšednosti. Náboženskú tematiku a otázku viery, ktorú v sebe riešil, cítiť nielen priamo z jeho alegorických kresťanských kníh, ale prejavuje sa aj v iných autorovým dielach – teda aj vo fantasy knihách.

Konkrétne to cítiť tiež v tejto možno trochu menej známej knižke Veľký rozvod. Z istej časti sa názov dá chápať ako rozvod medzi samotnými ľuďmi, ale rovnako tak je aj rozvodom ich myšlienok a rozhodnutí. Najdôležitejším v živote (či neživote) človeka je práve naše rozhodnutie. Či si vyberieme nebo alebo peklo. Ale čo pre každého z nás nebo a peklo vlastne znamenajú? A sú tieto reality skutočné, alebo sú len stavom mysle? Možno sa peklo stáva naozajstným peklom až vtedy, ak sa v ňom rozhodneme ostať, keď zo seba nedokážeme striasť to zlé, čo sa v každom človeku, aspoň v malej miere, nachádza.

Možno sa peklo stáva skutočným až vtedy, ak sa v ňom rozhodneme ostať.

„Ak trváme na tom, že si ponecháme peklo (alebo dokonca len Zem), neuvidíme nebo. Ak prijmeme nebo, nebudeme si môcť ponechať ani tie najmenšie a najintímnejšie suveníry z pekla.“

Pri rozjímaní nad spomínanými záležitosťami máme možnosť pozorovať tvoriaci sa rad ľudí na autobusovej zastávke v jednej pochmúrnej ulici. Nikto z nich nevie, kam presne chce ísť. Ale paradoxne, možno ide aj preto, že to vie celkom presne, aj keď si to v danej chvíli ešte ani sám neuvedomuje.

V rade stojí aj jeden pokorný človek, ktorý pozoruje ostatných, hádajúcich sa bez príčiny pod domnienkou, že oni majú pravdu. A tak, keď sa tento rad zredukuje na značne menší počet ľudí, šialený autobus naštartuje a vzlietne ďaleko nad mesto, nekonečne sa rozrastajúce rozmarnými a nezmyselnými túžbami ľudí, až sa dostane na miesto pripomínajúce raj. Ani v tejto chvíli však veci nie sú jasné. To, čo je pre niekoho rajom, môže byť niekomu inému peklom. Z ľudí sa stávajú duchovia, ktorí majú šancu zaradiť sa medzi tých „hmotných“ iba vtedy, ak sa im podriadia.

„... pretože nemôžeme milovať naplno, kým nemilujeme Stvoriteľa.
... a pretože, ak nás bude krajina zaujímať len preto, že ju chceme maľovať, nikdy sa ju nenaučíme skutočne vidieť.“

Nebo či peklo? To je otázka!

Ten pokorný, už spomínaný človek nečakane stretáva svojho učiteľa. Spoločne pozorujú niekoľko nešťastných prípadov ľudí, ktorí majú možnosť výberu – ostať, alebo sa vrátiť do svojho pekla. No mýlia si lásku so sebeckosťou a úplne zabudli, čo to vzácne slovo vlastne znamená. Preto je ich rozhodnutie tak trochu vopred jasné...

Aj keď táto útla knižka hovorí o veciach, ktoré sú alebo by mali byť samozrejmé, núti vás premýšľať stále viac a viac, až vás úplne zmätie. Alebo, ktovie, možno aj všetko objasní. Ak budete klásť tie správne otázky a budete mať oči a srdce otvorené odpovediam, i keď nebudú podľa vašich predstáv...

„A preto, na konci všetkých vecí, keď tu vyjde slnko a tam dole sa súmrak zmení na temnotu, požehnaní povedia: ‚Nikdy sme nežili inde ako v Nebi,’ a zatratení: ‚Vždy sme boli v Pekle.’ A jedni aj druhí budú mať pravdu.“

• Meno autora: C. S. Lewis
  • Národnosť: írska
  • Knihu vydalo: Porta Libri