štvrtok, 03 november 2016 17:02

Lekce života

Tajomstvá ľudského bytia odhaľujú autori mnohých kníh. Všetci píšu o tom, ako by to malo v našom živote byť, ako by sme k nemu mali pristupovať a ako ho prežiť čo najlepšie. V tomto prípade začínajú autori koncom. Cez svoje skúsenosti s umierajúcimi prinášajú trochu iný pohľad na lekcie, ktoré nás v živote čakajú.

Ľudský život sa niekomu zdá príliš dlhý, inému príliš krátky, krutý, veselý... Pri spätnom ohliadnutí sa však presvedčíme, že všetci musíme prejsť istými lekciami, aby sme zistili, na čom záleží. Skúšky prichádzajú nečakane a mnohé nás učia, hoci zvyčajne máme v ich priebehu pocit, že skôr nás chcú zničiť. Neviem ako iní, ale ja sa pri svojich obavách a trápeniach len málokedy cítim ako vznešená ľudská bytosť, ktorá hladko zvláda zákruty na ceste životom.

„V nitru každého z nás je skryt potenciál pro dobro, jaké přesahuje všechny naše představy. Pro to, abychom dávali, aniž budeme chtít něco na oplátku, abychom druhým naslouchali, aniž je budeme soudit, a abychom milovali láskou, která si nebude klást žádné podmínky. Naplnit tenhle potenciál, to je náš cíl.“

Skúšky prichádzajú nečakane...

Veľkým pozitívom knihy je ľudský prístup oboch autorov. Ich dialóg prebieha v súčinnosti s čitateľom. David Kessler je považovaný za odborníka na otázky týkajúce sa ľudskej smrti. Spolu so svojou staršou kolegyňou, Elisabeth Kübler-Rossovou, si všíma to, čo ľudia pred smrťou najčastejšie rekapitulujú. Spoločne zistili, že takmer všetci prešli a prechádzali rovnakými lekciami. Nie je otázkou, či ich zvládli, ani ako, skôr je podstatné, čo všetci pochopili. Napríklad, že život je skutočne potrebné žiť a nie len prežívať.

Aby som spresnila, Elisabeth Kübler-Rossovou pochádzala zo Švajčiarska a bola uznávanou psychiatričkou, filantropkou a spisovateľkou. Venovala sa práci s ľuďmi v hospicoch a napísala niekoľko kníh pre tých, ktorí sa musia vyrovnávať so smútkom a zármutkom. Upozorňovala na to, čo sa vytráca z uniformných nemocníc, a to podstata ľudskej starostlivosti. Neskôr bola uvedená aj do Siene slávy amerických žien a jej nadácia naďalej podporuje mnohé aktivity, ktoré rozbehla počas života. Takže bola očividne niekým, kto vedel, o čom píše.

Skutočná pokora spočíva v prijatí života (a smrti).

„Místo lpění na bolavých vzpomínkách se ale musíme naučit říkat ,au´ ve chvíli, kdy nás někdo zraňuje, a přímo člověku, který to dělá. Teprve pak se můžeme pohnout dál.“

Je rozdelená do pätnástich kapitol, ktoré sú venované jednotlivým témam ako autenticita, láska, vzťahy, straty, moc a bezmocnosť a iné. Každá kapitola pozostáva z pasáží od oboch autorov, ku ktorým zvyčajne pridávajú skutočný príbeh niektorého z pacientov. Priznám sa, že čítať ich, je balzamom na dušu, pričom každá si vyžaduje hlbšie zamyslenie. Nie je to žiadna klasická motivačno-spirituálna literatúra. Skôr dosť racionálny pohľad na podstatu života. Zvyčajne na ňu prichádzajú ľudia, ktorí o život, paradoxne, prichádzajú.

Samotná autorka v úvode píše, že sa pripravovala na svoj odchod zo sveta, keďže mala vážne zdravotné problémy. To, že neumrela vtedy, keď to očakávala, pripisuje tomu, že jej ešte ostávalo niečo, čo mala vykonať. Je to pani, ktorú by ste radi pozvali na čaj a viedli s ňou nekonečný dialóg o všetkom. Keby v roku 2004 naozaj neumrela. Jej odkaz ostáva zachovaný už len v knihách, ktoré napísala.

„Naše moc je vyjádřením naší vnitřní autenticity, naší síly, integrity – je to naše vznešenost a velikost projevená navenek.“

V živote nás čaká mnoho lekcií.

Veľa hovorí aj o pokore, i keď toto slovo je v našej spoločnosti dosť sprofanované. Skutočná pokora spočíva v prijatí života (a smrti). Z príbehov ľudí je jasné, že byť pokorným, keď vám ide o život, sa ľahšie povie, ako urobí. Takmer všetci svoje životné lekcie zvládli a pokiaľ aj nie, tak im život „stačil“. Autorka apeluje na nástrahy našej doby a vracia sa k ľudskej podstate. A najmä, každá kapitola je presne o tom, čo je v nás, či chceme alebo nie. Každý už niekedy cítil smútok, neuniesol stratu, strachoval sa, či hneval. Nie, autori nechcú, aby sme pocity popierali, ale aby sme ich pochopili ako prirodzenú súčasť toho, čo žijeme.

Osobne si myslím, že Lekce života by nemala byť na zozname povinnej literatúry, ako píše na obale Patricia Devine z The Irish Independent, lebo sa trochu obávam, kto by ju potom čítal. Ja by som ju len odporúčala všetkým, ktorí sa chcú ponoriť do svojho vnútra, nenásilne a nie príliš teoreticky prijať samého seba. Lebo v živote nás čaká mnoho lekcií.

• Meno autora: David Kessler a Elisabeth Kübler-Rossová
  • Národnosť: švajčiarsko-americká
  • Knihu vydalo: Jota