utorok, 04 jún 2013 19:33

Posledná prednáška

Je ťažké spropagovať knihu, ktorá to ani nepotrebuje, lebo sa propaguje sama. Vznik ´Poslednej prednášky´ má zvláštne, až kruté pozadie. Jediné, čo môžete spraviť, je prečítať si jej posolstvo a s ním aj pár skutočne dobrých rád do vášho každodenného života. Podelí sa s vami o ne Randy Pausch, známy počítačový vedec, zanietený učiteľ a človek s obrovskou fantáziou a snami.

Isto ste už počuli o možnosti profesorov predniesť „poslednú prednášku“. Je to zväčša príjemný záverečný úkon končiaceho profesora niektorej zo svetových univerzít. V tomto prípade však slovo "posledná" nesie svoj plný význam. Pred vami sa nachádza kniha, ktorá je akýmsi zhrnutím podstatných myšlienok a spomienok Randyho Pausha, profesora Carnegie Mellon univerzity, ktorému zostáva pár mesiacov života.

Knižka útleho tvaru vám ponúkne množstvo krátkych kapitol, ktoré sumarizujú autorov život. V každej z nich nachádzame užitočnú radu či ponaučenie, ktoré si z prežitých životných situácií vzal. Jeho slová vás navedú k zamysleniu sa nad vlastným životom a činmi v ňom. Pointa, na ktorú autor kladie dôraz, je plnohodnotné vnímanie života, jeho krás, náhod alebo osudovosti. Svojimi slovami nás vedie k viere vo vlastné sny, aj keď pochádzajú ešte z nášho útleho veku. Navádza nás k ich plneniu, a tým k plneniu našej vlastnej životnej cesty.

„A potom som tam v čakárni odrazu presne vedel, čo to je. Prišlo to ako záblesk: Všetko, čo som dosiahol, všetky veci, čo mám rád, sú zakorenené v snoch a cieľoch, ktoré som mal ako dieťa... a v spôsoboch, akými sa mi podarilo takmer všetky uskutočniť. Uvedomil som si, že moja jedinečnosť je v špecifiku všetkých snov – od neuveriteľne zmysluplných po skutočne bizarné, ktoré definujú štyridsaťšesť rokov môjho života. Sedel som tam a vedel som, že napriek rakovine som úprimne presvedčený, že som šťastný človek, pretože som skutočne žil tieto sny.“

Randy Pauch ako manžel a rodič troch detí má pred sebou neľahkú úlohu. Zanecháva svoju rodinu samotnú. Posledné chvíle však prežíva s plným vedomím a snaží sa urobiť všetko pre to, aby po sebe zanechal ucelené duševné dedictvo pre svojich najbližších a pre každého, kto si túto knižku prečíta. Posledná prednáška tohto vedca je prístupná na youtube aj dnes. Jej rozšírená verzia, doplnená o podstatné myšlienky, je však obsiahnutá iba v knižnej verzii. Preto neváhajte a venujte jej čas.

Nesklame vás.

• Meno autora: Randy Pausch
  • Knihu vydalo: Tatran