utorok, 08 september 2015 08:21

Odvaha skočiť

Ťažia vás staré zvyky, ktorých sa túžite zbaviť? Ak chcete odhodiť staré zaužívané stereotypy, svoje správanie a vlastné zmýšľanie, prečítajte si knihu Odvaha skočiť. Mala by vám pomôcť vzdať sa hnevu a rozhorčenia a prijať aj nepríjemné veci, ktoré vás môžu v živote stretnúť.

Je dôležité osvojiť si nové spôsoby vyrovnávania sa s ťažkosťami a každodennými neistotami. Naučiť sa žiť, žiť v prítomnosti, otvoriť svoje srdce, zažiť nový spôsob slobody a šťastia. Neutekať od problémov, popasovať sa s krízovými situáciami, zmeniť staré návyky správania. Byť srdečný, otvorený, šťastný a slobodný.

Naučiť sa žiť v prítomnosti, otvoriť svoje srdce, zažiť nový spôsob slobody a šťastia.

Každý človek má v sebe ukryté tri ľudské kvality, ktoré ho charakterizujú už od narodenia. Veľa z nás na ne zabúda. A práve na ne poukazuje autorka knihy a cez ne vysvetľuje, ako sa s ich pomocou dá prebrať k životu a pomôcť sebe aj iným. Tými ľudskými kvalitami sú – prirodzená inteligencia, prirodzená srdečnosť a prirodzená otvorenosť.

„Nikdy s určitosťou nevieme, ako sa vyvinie súčasná situácia, čo bude nasledovať. Nemusíme však byť prorokmi svojho osudu, ani žiť v neustálom strachu o budúcnosť. Naša situácia je rozhodne riešiteľná. Ak sa už teraz, keď máme len malé každodenné trápenia, naučíme, ako nezahrýzať do háčika, už sa pripravujeme na akékoľvek problémy v budúcnosti, ktoré si budú vyžadovať náš súcitný a múdry prístup.“

Pomocou buddhistického pojmu šenpa poukazuje na to, ako nás návyky v našej mysli ulovia na háčik a spôsobujú, že sme nahnevaní, smutní, máme výčitky, obviňujeme seba a našich blízkych, zažívame pocity nenávisti, sebeckosti a surovosti. Ak si však svoje návyky uvedomíme, môžeme zmeniť svoj život k lepšiemu. K tomu je ale potrebné dodržať kroky, ktoré autorka rozoberá v jednotlivých kapitolách. Začať ich používať nie je ľahké, no ona nás priateľskými, milými a nenásilnými slovami povzbudzuje, aby sme sa k tomu odhodlali. Používa svoje vlastné príbehy zo života, aby poukázala na to, že tým všetkým si prešla aj ona. A že zažívala podobné chvíle ako možno aj čitateľ tejto len 110-stranovej knihy. Podáva návod, ako sa vyhnúť tomu, aby nás ovládla šenpa, a aby sme do svojho života nevpúšťali neželané pocity.

Ak si však svoje návyky uvedomíme, môžeme zmeniť svoj život k lepšiemu.

„Skutočne sa zdá, že sa v našich životoch určité veci opakujú a vzbudzujú v nás tie isté pocity, až kým sa s nimi nespriatelíme. Môžeme zmeniť svoj postoj a myslieť si, že stále dostávame novú šancu. Je to lepšie ako nariekať, že sa nám vždy stávajú zlé veci.“

Kniha má 11 krátkych kapitol plus 10 strán textu o dielach s podobnou tematikou, o audioknihách samotnej autorky a o jej vlastnej nadácii, ktorej poputuje celý výťažok z predaja kníh. Je to nadácia kláštorného života a jej činnosť sa zakladá na cvičení v komunite iných ľudí, ktorí sa oddali cieľu prebúdzať dôstojnosť, múdrosť a hodnoty predstavujúce dedičstvo celého ľudstva.

„Na krátku chvíľu si urobte prestávku a spojte sa s tým, čo práve cítite. Ešte lepšie bude, ak si spomeniete na niečo, čo vás trápi. Ak sa viete spojiť s pocitmi ako sú obavy, beznádej, netrpezlivosť, nevôľa, spravodlivé rozhorčenie alebo túžba, bude vám to ešte prospešnejšie.“

Je to hodnotná duchovná kniha pre každého, kto chce urobiť odvážny skok do nového života.

Miestami som mala pocit, že autorka knihy chcela veľmi veľa povedať, no nemala na to priestor, preto to bolo útržkové čítanie. Príbehy z jej života zmiešané s budhistickými teóriami. Tým, že autorka aplikuje budhistickú teóriu v texte celej knihy, čítala sa ťažšie. Podľa môjho názoru, na rozoberanie niektorých pojmov nestačili niekoľkoriadkové vysvetlenia, v texte som sa často strácala, aj preto sa ku knihe zrejme vrátim. K podrobnému pochopeniu predkladanej problematiky je potrebné hlbšie chápanie budhistického náboženstva a jeho učenia, možno aj viacnásobné prečítanie tejto knižky. Je to hodnotná duchovná kniha pre každého, kto chce urobiť odvážny skok do nového života.

Kniha nie je učená pre vášnivé čitateľky ženských románov. Nie je ani jednoduchým čítaním. Ak však chcete siahnuť po inej motivačnej knihe, ako ste doposiaľ čítali, alebo keď sa vám zdali doteraz čítané knihy z tejto oblasti skoro rovnaké, skúste si prečítať knihu Odvaha skočiť. Zistíte v nej, ako reagovať a zachovať sa v kritických situáciách. Prinesie vám nový pohľad na vlastné správanie sa. V najbližšej stresovej situácii sa skúste trikrát vedome nadýchnuť – je to jednoduchá rada autorky, ktorá účinne odpojí vašu myseľ a nad celou situáciou získate nadhľad.

• Meno autora: Pema Chödrönová
  • Knihu vydalo: Tatran
  • Počet strán: 123