nedeľa, 30 september 2012 21:33

Stopárov sprievodca galaxiou

(5 hlasov)

Je to jedna z tých kníh, ktoré buď milujete, alebo ich neveriacky krútiac hlavou zavriete po desiatej stránke s povzdychom: kto toto môže čítať. Je jednoducho tým výnimočným dielkom, ktoré nie je určené pre davy ľudí. Douglas Adams postavil svoju knižnú sériu na túto trojnožku: humor, nonsens a skvelé postavy.

Arthur Dent, ležiac pred buldozérom, chráni vlastným telom svoj dom pred zbúraním. Na jeho mieste má totiž vzniknúť praobyčajná diaľnica, čo, uznajte, nie je koniec sveta... Jeho najlepší priateľ Ford Prefect sa ho pokúša odtiahnuť do miestnej krčmy historkami typu „som mimozemšťan" a „o pár minút bude Zem zničená, pretože stojí v ceste hyperpriestorovej diaľnici". Uverili by ste?

Vymyslel pre nás celý vesmír a ja som mu obzvlášť vďačná za to, že ho namiešal tak vtipne.

„Hlboko v nezmapovaných zákutiach absolútne nazaujímavého konca Západnej špirály galaxie leží jedno malé, fádne slnko. Zhruba vo vzdialenosti stopäťdesiat miliónov kilometrov od neho obieha totálne nepodstatná malá modrozelená planéta, osídlená tvormi pochádzajúcimi z opíc, ktoré sú tak úžasne primitívne, že si dodnes myslia, že digitálne hodinky sú celkom fajn nápad.“

Arthur, samozrejme, neuveril, kým neuvidel, konkrétne, stavebnú čatu mimozešťanov Vogónov, ktorí prišli zdemolovať Zem. Spolu s Fordom sa dostanú na jednu zo stavebných lodí, a tak sa chvíľu nemusia báť o holý život. Za nedovolené vniknutie na Vogónsku loď sú však potrestaní krutým mučením – predčítavaním Vogónskej poézie, ktorá je, mimochodom, tretia najhoršia v galaxii. Znie asi takto: „Ó, sprasená chrochtošvábka, tvoj hovník je mi ako preprgnutý bľakofľak na zdutej včele" (tu ukážku ukončím, aby ste sa nezačali zvýjať v kŕčoch podobne ako Ford).

Potom sú vypustení do otvoreného vesmíru, ale sekundu pred udusením sa stopom dostávajú na ďalšiu loď. Viac neprezradím, snáď len to, že táto posádka bude priateľskejšia a Arthur bude mať viac času na spamätanie sa a na oboznámenie sa so Stopárovým sprievodcom galaxiou. Ide vlastne o akúsi encyklopédiu, ktorá obsahuje všetky známe informácie o celom vesmíre. Aké heslo by ste v ňom vyhľadali ako prvé?

„,Všetky dvere v tejto kozmickej lodi majú veselú, rozžiarenú povahu. Je im potešením otvárať sa pred vami a uspokojuje ich, keď sa môžu zavrieť s pocitom dobre vykonanej práce.´
Hneď na to sa dvere pred ním otvorili a všetkým bolo jasné, že ich to naozaj uspokojuje.
,Hmmmmmmmmmmmmmmmmňamňam!´povedali.“

Hlavné postavy si jednoducho zamilujete. Svetaskúsený, teda pardón, vesmíruskúsený Ford je ten nasymaptickejší mimozmešťan vypúšťajúci z úst samé kvalitné hlášky, verne sa drží hesla „nepodliehajte panike" a nechýba mu zmysel pre humor. Arthur Dent je zase veľmi ľudský, čo sa počas tohto vesmírneho dobrodružstva stáva výhodou i nevýhodou zároveň.

Humor je niekedy suchý, niekedy ironický, ale hlavne absurdný.

Humor je niekedy suchý, niekedy ironický, ale hlavne absurdný. Okolo tejto série kníh sa časom vytvorila skupina interných vtipov. Po jej prečítaní vás neprekavpí, že sa kdesi v rohu miestnosti skupinka intelektuálov uchechtáva nad vorvaním zmyslom života; na druhej strane postávajú fanúšikovia laboratórnych myší, ktorí sa nehanbia nahlas priznať, že sme menejcenná rasa a možno si i vy 25. mája urobíte selfie s uterákom okolo krku – v tento dátum totiž každý správny stopár oslavuje Uterákový deň.

„Podľa neho je uterák nepochybne najdôležitejšou vecou, akú môže mať hviezdny stopár pri sebe. Čiastočne je to pre jeho čisto praktickú hodnotu – môžete sa doň zababušiť, aby vám nebola zima, keď sa plahočíte po chladných mesiacoch Jaglanu Beta, môžete si naň ľahnúť na niektorej z oslnivo krásnych pláží Santraginu Päť, kam ste prišli vychutnávať omamnú vôňu mora, môžete sa ním prikryť, keď spíte pod krvavočervenými hviezdami planéty Kakrafún, môžete ho využiť ako provizórnu plachtu pri splavovaní pomalej veľrieky Mof, namočiť ho pre boj zblízka, omotať si ho okolo hlavy, aby ste sa chránili pred jedovatými výparmi alebo pohľadom pahltného pučivála z Trálu.“

Stopárov sprievodca galaxiou je prvou z piatich kníh tejto série. Ďalšími sú Reštaurácia na konci vesmíru; Život, Vesmír a Všetko; Zbohom a ďakujeme za ryby a napokon Zväčša neškodná. Samotný autor tvrdí, že ide o štvordielnu trilógiu, ktorá piatou knihou končí – a na konci piateho dielu vám môže z oka vypadnúť nejaká tá slzička, celé osadenstvo usídlené v týchto čarovných knihách totiž človeku prirastie k srdcu. Aj maniodepresívny robot Marvin, ktorý trikrát vyrieši všetky matematické, psychické, psychologické, biologické, chemické, meteorologické, etymologické a filozofické problémy vesmíru; aj prezident Galaxie, Zafod Bíblbrox, ktorý si nechal prioperovať tretiu ruku, aby sa zlepšil v boxe na lyžiach a okrem iných bohumilých aktivít si vymazal časť mozgu; aj štíhla a krásna posledná pozemšťanka, astrofyzička Trillian.

Ak by vám kniha nestačila, pozrite si aj najnovšiu filmovú adaptáciu.

Kto by sa nechcel posadiť do vesmírnej lode Srdce zo zlata poháňanej nepravdepodobnostným pohonom, čo jednoducho znamená, že nikdy neviete, kam odletí? Stačí stlačiť štart. Podobne ako stačí otvoriť prvú knihu – nikdy si nemôžete byť istí, kde sa ocitnete po obrátení ďalšej strany. Pod ľahkovážnym vtipkovaním a iróniou sa však skrýva aj hlbší zmysel. Adams nám pomocou vesmírnych paralel nastavuje zrkadlo a núti nás zamyslieť sa nad našou spoločnosťou.

Na záver by sme sa mali priateľsky pochytať za ruky, zavrieť oči a minútu oslavovať fantáziu Douglasa Adamsa. Vymyslel pre nás celý vesmír a ja som mu obzvlášť vďačná za to, že ho namiešal tak vtipne. Ak by vám kniha nestačila, pozrite si aj najnovšiu filmovú adaptáciu. Trailer k filmu nevystihuje dostatočne jeho jedinečnosť, preto vám ponúkam radšej úryvok, v ktorom sa dozviete odpoveď na základnú otázku života, vesmíru a vôbec. Klikajte TU. Ak by vám tento kúsok nestačil, tak nepodliehajte panike a pozrite si aj túto ukážku –> KLIK

• Meno autora: Douglas Adams
  • Počet strán: 192
  • Dátum vydania: štvrtok, 01 január 2004