nedeľa, 24 september 2017 10:11

Harry Potter a Prekliate dieťa

(5 hlasov)

Byť Harrym Potterom je ťažké. No byť synom Harryho je ešte ťažšie. Každý má od vás obrovské očakávania a vy... no vy ste len jedno veľké sklamanie. Asi týmito slovami by som zhrnula život Albusa Pottera.

Ako správny fanúšik kníh Harryho Pottera som si nenechala ujsť ani ôsmy diel s názvom Prekliate dieťa. Dala som si síce trochu načas, ale veď lepšie neskoro ako nikdy. V knihe sa nám predstavuje tentoraz už dospelý Harry, ktorý pracuje na Ministerstve mágie, má tri deti a Albus je jedným z nich. Nastupuje do školy a najväčšmi sa obáva, aby ho nevybrali do Slizolinu. Nikomu by to však v konečnom dôsledku nevadilo, predsa aj odtiaľ je mnoho skvelých čarodejníkov. Ale Albusovi sa aj tak tá myšlienka nepozdáva. A čo čert nechcel, dostáva sa do fakulty Slizolinu. Ďalší prvák, ktorého tam triediaci klobúk zaradí, je syn Draca Malfoya, Scorpius. To je však vcelku očakávané a nie moc prekvapivé. A z nich dvoch sa stanú kamaráti.

...dobrý, nápaditý a má potenciál.

Harry má problémy s tým, ako sa postaviť voči synovi, a má pocit, že ako rodič sklamal (samozrejme, nie je to kvôli Slizolinu). A jeho syn začne vymýšľať hlúposti. Nájde (ukradne) časovrat, a tým sa začne kaziť všetko, čo na doterajšom svete fungovalo správne. Niet sa čomu diviť... tak mocná vec v rukách hlúpučkého dieťaťa. To nemôže skončiť dobre.

Kniha je písaná ako scenár, čo o dosť sťažuje celkovú predstavu toho, čo sa vlastne odohrávalo. Príbeh ako taký je veľmi dobrý, nápaditý a má potenciál. Chýba mu však jedna vec, a to je klasické knižné spracovanie, kde by boli odokryté všetky nejasnosti a motanice, ktoré toto dielo so sebou prináša.

Harry: „To nič. Nič. Pokúsim sa byť...“
Ginny: „Bolí ťa jazva?“
Harry: „Nie. Nie. To nič. Zhasni ten prútik a poďme spať.“
Ginny: „Harry. Kedy ťa jazva bolela naposledy?“
Harry sa otočí k Ginny a všetko má napísané na tvári.
Harry: „Pred dvadsiatimi dvoma rokmi.“

Scorpius ma veľmi milo prekvapil.

Ešte sa mi asi nestalo, aby som tak veľmi nemala rada jednu z hlavných postáv (tým myslím Albusa). Prišiel mi ako nevychované, rozmaznané dieťa, ktoré nevie, čo od dobroty. Tak prečo neukradnúť časovrat a nezmeniť celý kolobeh sveta? Nebude to predsa zábava? Ale to si mladý Potter neuvedomoval. Vážnosť situácie a následky, ktoré by to mohlo celé mať. A v mojich očiach ho neospravedlňuje ani to, že to robil v podstate s dobrým úmyslom.

Naopak Scorpius ma veľmi milo prekvapil. Bol jedna z najlepších postáv, ktoré sa tu nachádzali. Bol milý a mal určitý vtip a vôbec sa neponášal na Draca. Scorpius bola postava, ktorú ste nemohli neznášať. Bol úplným protikladom Albusa. Aj kvôli Dracovmu synovi dúfam, že autorka sa rozhodne toto dielo pretvoriť aj do románovej podoby, kde ukáže aj viac z charakterov postáv.

Kniha nesklamala.

Harry: „Vypočul si môj rozhovor s Amosom Diggorym... mohol by mať... ministerský časovrat. Nie, to nie je možné.“
Profesorka McGonagallová: „Ministerstvo má časovrat? Myslela som si, že všetky boli zničené.“
Umrnčaná Myrtla: „Nikto neposlúcha.“
Draco: „Môže mi niekto vysvetliť, čo sa deje?“
Harry: „Albus a Scorpius nemiznú a nezjavujú sa – oni cestujú. Cestujú v čase.“

Nemôžem povedať, že by ma kniha sklamala, to asi nie, ale možno som išla do čítania s trochu väčšími očakávaniami, ktoré neboli až tak naplnené. Ale keby sa to naozaj spracuje aj ako klasická kniha, tak by som bola nadšená, lebo z toho môže byť perfektne prepracovaný príbeh, ako sme sa presvedčili už pri predchádzajúcich Rowlingovej knihách. To cestovanie v čase by totiž potrebovalo trochu viac objasnenia, ako sa to všetko odohrávalo. Ja však verím, že autorka sa do toho pustí a rozhodne nesklame.

• Meno autora: J. K. Rowlingová
  • Počet strán: 360
  • ISBN: 9788055151625