sobota, 26 august 2017 10:05

Havraní chlapci

O Havraních chlapcoch som zo zahraničia počula samú chválu, preto som po tejto knihe pre mladých dospelých siahla bez váhania. Čakala som veštenie, mágiu a silné ženské postavy, no vkročila som do cukrárne pre naivky.

Pri vstupe do knihy sa obúvame do topánok Blue Sergentovej. Ako každá teenagerka, ani Blue to nemá ľahké. Od malička žije v rodine, kde každý predpovedá budúcnosť, samozrejme, okrem nej samotnej. Jej druhým bremenom je fakt, že zabije svoju pravú lásku. Niekedy v budúcnosti zomrie po tom, ako ho pobozká. Takže jej vyhliadky potvrdené všetkými tetami, nevlastnými tetami, priateľkami bývajúcimi v ich dome i matkou nie sú práve ružové. Preto sa Blue sústredí na zarábanie peňazí v najrozličnejších zamestnaniach, ktoré jej umožnia vypadnúť z prísne matriarchálnej vešteckej spoločnosti.

„Blue, schúlená, nižšia a chudšia, pripomínala skôr nepokojný nevidomý chrlič. Dnešná noc nebola určená jej obyčajným očiam. Bola to noc jasnovidcov, veštíc, bosoriek a špiritistov. Inými slovami, zvyšku jej rodiny.“

Stredobodom vesmíru je Gansey, ktorý sa zaujíma o spiacich kráľov.

Hoci každodenne rieši nadpozemské záležitosti, nepripadá jej to vôbec zvláštne a absolútne jej nenapadlo, že by to mohlo niekoho zaujímať. V predvečer svätého Marka odchádza posedieť si na múrik pred kostolom a spolu s najnadanejšou tetou čaká na mŕtvych. Nie však na tých, ktorí na cintoríne pobudli už pár rôčkov, ale na tých, ktorí ešte iba majú umrieť v budúcich dvanástich mesiacoch. Blue, ktorej jedinou schopnosťou je znásobovať schopnosti druhých, nečaká, že bude mať tento rok o čosi dôležitejšiu úlohu. Uvidí svojho prvého mŕtveho a vystraší ju, že ide o chalana v jej veku.

Tomuto dôležitému faktu nemôžeme venovať veľa času, lebo autorka nás hneď vrhá do nezvyčajného priateľstva štyroch chalanov. Stredobodom vesmíru je Gansey, ktorý sa zaujíma o spiacich kráľov. Tí podľa neho nezomreli, ale spia vo svojich hrobkách. Jedného z nich hľadá práve v domovine Blue, v USA vo Virginii. Pomáha mu v tom trojica priateľov - typický nervózny a chudobný intelektuál, absolútny čudák a silný, ale agresívny človek s komplexmi a zložitým detstvom. Ich mená nepotrebujete vedieť, pretože ide o tak typické postavy, že ich nájdete v každej druhej knihe pre mladých.

Niekedy v budúcnosti zomrie po tom, ako ho pobozká.

„Tri ženy sa opäť pohrúžili do kariet, hľadajúc v nich odpoveď. Blue ju hľadala s nimi. Nemusela byť jasnovidka, aby vedela, čo znamenajú jednotlivé karty.“

Pripravte sa na hovoriace stromy, veštby z čajových lístkov, kúsok latinčiny a prekračovanie krehkej hranice medzi životom a smrťou. Budete veľa čítať o siločiarach a miestami si nebude istí, či ide o mágiu, scifi alebo čistokrvný paranormal. Do toho všetkého autorka primiešala ešte trochu naivnej lásky.

Romanca mladých ľudí vyznieva veľmi nepresvedčivo. Typicky dokonalý chalan zase raz vytrháva neobyčajne obyčajné dievča z jej každodennosti. Napriek tomu, že hlavná hrdinka má v talóne aj nadprirodzené schopnosti, prím hrá mužný hrdina so skvelými nápadmi, myšlienkami a cieľmi. Autorka mohla dopriať ženskej postave viac priestoru, ale to by asi teenagerky nemali o kom snívať.

„Existujú stromy a existujú stromy v noci. Stromy po zotmení sa menia na bezfarebné, nekonečné a vlniace sa veci. Len čo Adam vstúpil do Cabeswateru, mal pocit, akoby to bol živý tvor.“

Typicky dokonalý chalan zase raz vytrháva neobyčajne obyčajné dievča z jej každodennosti.

Séria kníh o havraních chlapcoch žne úspechy po celom svete pravdepodobne predovšetkým vďaka svojej magickej stránke. Je pravda, že ponúka rôzne charaktery, šmýka sa však po ich povrchu. Večne nahnevaný, výbušný a agresívny chalan má za sebou nezvyčajnú výchovu, ale venujeme sa tomu na jednej strane. Ďalší v podstate neexistuje i keď má, samozrejme, nezastupiteľné miesto v celom príbehu. Potom je tu hlavná hrdinka, ktorá je obeťou vnútorných monológov a snahy nezamilovať sa po tom, ako sa to už stalo. Prirátajte jedného premotivovaného a jedného dokonalého, ktorý má vo všetkom vždy jasno a máte pred sebou obrázok typickej partie z young adult knihy.

Neoriginalita a záľuba v klišé zrejme spečatí aj jej osud. Našla si fanúšikov, ktorí by za jej česť viedli aj trojhodinový boj v komentároch na sociálnych sieťach, aj takých, ktorí si povedia neuškodí-nepoteší. O pár mesiacov ju však z mysle vytlačí ďalší podobný pokus so štipkou mágie a pravou láskou v balíčku.

• Meno autora: Maggie Stiefvater
  • Počet strán: 368
  • Žáner: román