utorok, 22 august 2017 15:58

Knižnica duší

Ubrinky sú stále nezvestné, neobyčajní druhovia a kamaráti sú preč a na pleciach Jacoba a Emmy spočinula neľahká úloha. Všetkých ich zachrániť. Áno, tretie pokračovanie Neobyčajných detí slečny Peregrinovej sa neúprosnou rýchlosťou blíži do svojho finále... Iba ak by nie.

Jednoznačne patrím do masy čitateľov, ktorých tajomný svet Neobyčajných úplne obyčajne ohúril. S napätím som hltala stránku za stránkou prvej knihy, už o čosi menej hltavo druhú knihu, pozrela som si toľko očakávaný film (ktorý ma, žiaľ, bavil sotva do svojej polovice, tú druhú som rozčarovane pretrpela) no a rozpačito som sa prelúskala aj posledným dielom – Knižnica duší.

To, čo nás zaujalo v prvej knihe, je v tretej už dávno okukané.

Prečo rozpačito? V prvom rade preto, že ani zďaleka sa nechytala prvej knihy. To, čo nás zaujalo v Sirotinci, je v Knižnici duší už dávno okukané, na niektorých stranách priam únavné a príbehu podľa mňa neprospelo ani radikálne zredukovanie postáv a odsunutie ostatných Neobyčajných do úzadia.

Tretí diel plynulo vychádza z predchádzajúcej knihy a my sa ocitáme v londýnskom metre, kde práve skupina Bezduchých a Nemŕtvych uniesla Neobyčajných. Jacob a Emma tak zostávajú sami (ak nerátame hovoriaceho psa) a čakajú ich veru ťažké časy. Nielenže sa musia pokúsiť o záchranu svojich priateľov a učiteliek, ale zároveň sa musia vážne zamyslieť nad svojím vzťahom – či vôbec má nejakú budúcnosť (netreba zabúdať na fakt, že Emma je o 80 rokov staršia ako Jacob a pokiaľ sa dostane mimo slučky a do prítomnosti, rýchlo zostarne a zomrie).

Dej príbehu je situovaný do moderného Londýna, odkiaľ sú naši dva hrdinovia nútení presunúť sa
do jeho temných zákutí – uličiek Diablovho slumu, skrytého pred „normálnymi“ ľuďmi. Tu, v desivom prostredí, by sa mal odohrať záverečný boj dobra a zla, ak to takto môžem napísať a definitívne sa ukáže, či povery o mieste zvanom Knižnica duší sú skutočne len poverami.

Definitívne sa ukáže, či povery o Knižnici duší sú skutočne len poverami.

„Duše Neobyčajných sú veľmi zvláštny artikel, ktorého je na svete obmedzené množstvo, a bolo by teda neodpustiteľné mrhanie, keby sme si ich brali so sebou do hrobu. Namiesto toho sa mal každý Neobyčajný na sklonku života vydať na púť do knižnice Abatonu, kde odovzdal svoju neobyčajnú dušu, aby mohla poslúžiť ďalším. Ako vidíte, my Neobyčajní uvažujeme aj v duchovných záležitostiach veľmi ekonomicky.“

Postava Jacoba však prešla istým vývinom. Kým na začiatku to bol rozmaznaný faganisko zápasiaci s nudou, ku koncu sa z neho stáva uvažujúci mladý chlap, uvedomujúci si svoju úlohu a ťarchu zodpovednosti. Dokáže sa vyrovnať so svojím (dajme tomu) osudom, chápe svoje poslanie. Nechce sklamať svoju lásku, svoju učiteľku, svojich priateľov, a najmä pamiatku na svojho starého otca, ktorý bol v očiach mnohých hrdinom. Prijíma svoje nové schopnosti, vníma svoju jedinečnosť a dokáže ju využívať vo svoj prospech (a prospech ostatných). Stále však zostáva viac-menej naivným chlapčekom, v ktorom prevažuje naivita a absentuje známe dôveruj, ale preveruj. Práve Emma je tou skúsenejšou, opatrnejšou, zdatnejšou a Jacob veľmi dobre vie, že bez nej by bol v mnohých ohľadoch stratený.

Nebyť zvláštnych – nazvime ich bytostí – so „špeciálnymi“ schopnosťami a zaujímavej zápletky, z pohľadu vzťahu Emmy a Jacoba pôjde o obyčajný príbeh dvoch zamilovaných mladých ľudí, ktorí čelia rôznym prekážkam, aby sa dopracovali k happy-endu. Pretože nič iné ani čitateľ očakávať nemôže. A ani nechce. Pravdupovediac, Ransom Riggs ani nič iné nenaznačuje. Preto mi tento diel veľmi pripomínal niektorú z tuctových tínedžerských romancí, podčiarknutú miernym napätím a dobrodružstvom. Čo je podľa mňa z hľadiska potenciálu ukrytého v prvej knihe veľká škoda.

Tuctová tínedžerská romanca podčiarknutá miernym napätím a dobrodružstvom.

„Pozrel som sa Emme do očí. Opätovala môj pohľad a ani jednému z nás sa veľmi nedarilo skryť, akí zraniteľní sa v tej chvíli cítime. Ani to, ako sa horúčkovito usilujeme obrniť si srdcia voči všetkému, čo na tej druhej strane možno uvidíme. Alebo urobíme. Alebo tomu, čo urobia nám.“

Vyvrcholenie rozprávania o neobyčajných deťoch nenaplnilo moje očakávania. Takmer žiadne hororové scény, predvídateľný, ba priam až patetický záver. Pozornosť určite bude pútať hlavný ťahúň a spoločný menovateľ všetkých dielov – pôsobivé dobové fotografie, nad ktorých autentickosťou budete ešte dlho dumať. I keď treba dodať, že aj tých fotografií je v poslednej knihe pomenej.

• Meno autora: Ransom Riggs
  • Knihu vydalo: Plus
  • Počet strán: 440