pondelok, 14 august 2017 08:05

Tolkienova Stredozem - Záhady a rébusy

J. R. R. Tolkien vytvoril unikátny svet plný bájnych postáv, vzrušenia a nezabudnuteľných príbehov. Azda žiadny fantazijný svet nie je taký unikátny a taký známy ako Stredozem. Preto sa niet čomu čudovať, že sa stala inšpiráciou pre ďalších autorov.

Nikdy som nebola veľkým znalcom Tolkiena, ale niečo som od neho už prečítala a videla azda všetko. Dokonca aj v extendovanej (rozšírenej) verzii. :) A tak, keď sa mi do rúk dostala kniha Tolkienova Stredozem - Záhady a rébusy, bola som plná očakávaní a vzrušenia. Dúfala som, že sa o Tolkienovom magickom svete dozviem niečo viac. Že vylúštením nejakého rébusu sa priblížim viac Bilbovi a jeho pocitom, keď si spolu s Gollumom dávali hádanky a od ich vylúštenia závisel život.

Kniha Tolkienova Stredozem - Záhady a rébusy je určená pre všetkých, ktorí majú radi rébusy.

Moje očakávania sa však nenaplnili a z knihy som bola dosť sklamaná. Je to však aj moja vina. Kebyže si poriadne prečítam to, čo sa píše na obálke knihy a teda, že rébusy sú len inšpirované Tolkienovým svetom, vyhla by som sa sklamaniu. So Stredozemou má totiž kniha len pramálo spoločné. Jedine to, že tam vystupujú postavy z Pána prsteňov a Hobita. Hádanky by pokojne mohli byť zasadené do akéhokoľvek iného prostredia, stačilo by pritom iba vymeniť mená postáv a názvy miest.

„Bofur, Dori a Nori pred bitkou nahádzali svoje armádne ruksaky na jednu kopu. Keď už vyriešili výsledky bitky, vybrali sa pozbierať si svoje veci. Naokolo však vládol veľký zmätok a preto sa im ruksaky pomiešali. Všetky veci, ktoré vojaci fasujú vo vojsku, sú ušité z podobných látok. Ak chceli zistiť, či majú na chrbtoch svoje alebo cudzie veci, ruksaky museli prácne pootvárať a poriadne si poobzerať obsah. Koľko ruksakov museli prezrieť, aby zistili, či má každý trpaslík na chrbte svoj výstroj?“

So Stredozemou má totiž kniha len pramálo spoločné.

Kniha Tolkienova Stredozem od Tima Dedopulosa je teda súborom rébusov, ktoré možno rozdeliť do dvoch kategórií. Prvou sú príbehové hádanky, pri ktorých musíte použiť logické myslenie a niekedy aj papier, pero a pekne si všetko zrátať. A môže sa vám pritom začať aj poriadne pariť z kečky.

Tak viete koľko ruksakov museli trpaslíci prezrieť? Správnu odpoveď vám neprezradím. Len pekne porozmýšľajte. Ale ak máte s touto hádankou alebo s ktorýmkoľvek iným rébusom z tejto knihy problém, určite vás poteší, že správne odpovede aj s vysvetleniami nájdete na konci knihy.

Tou druhou kategóriou rébusov sú o čosi kratšie hádanky. Teda aspoň čo sa textu týka. No čas, ktorý strávite pri ich rozlúsknutí, môže byť omnoho dlhší ako pri tých príbehových. Všetko však závisí od vašej šikovnosti a aj náročnosti hádaniek.

„Na modrom kopci ovečky belostné, keď vietor nefúka, stoja nehybne. Keď vetrík zaveje, letia pomaly, ovečky biele, belostné, kam že sa vybrali?“

Radosť z nej bude mať určite každé dieťa. Má veľmi pekný dizajn a je aj pekne ilustrovaná.

Čo je to? Veď to veľmi dobre poznáte z príbehu ako Maťko a Kubko búrku napásli. Áno, áno, sú to oblaky. Toto je jedna z tých jednoduchších a hlavne jednoznačných hádaniek. V knihe je však aj mnoho hádaniek, ktoré až také jednoznačné nie sú a správnych odpovedí môže byť niekoľko. Aspoň mne sa to tak javilo. Pri niektorých hádankách som mala chuť podebatovať si s autorom, že prečo práve toto by mala byť správna odpoveď.

Kniha Tolkienova Stredozem Záhady a rébusy je určená pre všetkých, ktorí majú radi rébusy. Radosť z nej bude mať určite každé dieťa. Má veľmi pekný dizajn a je aj pekne ilustrovaná. Rébusy sú rozprávkové a myslím si, že je to dobrý spôsob, ako u detí rozvíjať ich logické myslenie a pritom ich dobre pobaviť. Vyhýbať by sa jej však mali Tolkienovi fanúšikovia a znalci Stredozeme. Ušetria sa tak od sklamania a hlavne pocitu, že zas sa niekto snaží obohatiť na tom, čo niekto iný vymyslel.

• Meno autora: Tim Dedopulos‎
  • Počet strán: 256
  • Dátum vydania: nedeľa, 01 január 2017