nedeľa, 25 jún 2017 16:02

451 stupňov Fahrenheita

Požiarnik, ktorý ohne nehasí, ale zakladá. Nie je to jeho úchylka, ale poslanie. Šialenstvo v utópii Raya Bradburyho.

Požiarnik Guy Montag si je svojou prácou istý, absolútne verí tomu, čo robí a prečo to robí, takže je sám so sebou spokojný. Práca ho teší a napĺňa, keďže, zdá sa, osobný život tak akosi pokrivkáva. Trvá to však len do chvíle, kým ho z relatívneho pokoja nevyvedie nová susedka. Zoznámi sa s ňou náhodne na ulici, cestou z nočnej služby. Clarissa sa ho celkom jednoducho opýta, či je šťastný. Šťastný. Aká jednoduchá otázka. Ibaže Guy Montag o nej začne premýšľať (tejto činnosti sa, vyzerá to tak, už dávno nevenoval) a ukáže sa, že odpoveď vôbec nie je ľahká.

Povedz, si šťastný?

„Najviac zo všetkého zatúžil, ako sa vravievalo v známom vtipe, strčiť do kozubu penový cukrík napichnutý na palici, kým trepotajúce sa knihy s holubími krídlami zomierali na verande a trávniku v predzáhradke. Kým knihy vyletúvali do výšky v jagavých špirálach a odlietali na vetre sfarbenom do čierna od spaľujúcej sily.“

Pred čitateľom sa otvára zvláštny svet. Chladný, plný neúprimných citov a prečudesných umelohmotných vzťahov. Ľudia sú úplne vyprázdnení, nežijú naozaj, len prežívajú. Vytvorili si svoje vlastné umelé bubliny, do ktorých sa uzavreli, so svetom ich spájajú len telesteny. Maxi obrazovky, ktoré sú také veľké ako steny samotné. Nie je neobvyklé, že „steny“ už v bytoch ani nie sú, len tie televízne. S nimi sa rozprávajú, hoci rozhovor to nie je, pretože sa vlastne navzájom nepočúvajú. Akoby aj, keď ľudia v telestenách nie sú celkom reálni? Prežívať s nimi je však jednoduchšie ako skutočne žiť, preto si ani neuvedomujú, že už vlastne nežijú, len prežívajú. V podstate sú už mŕtvi...

Klásť otázky je životu nebezpečné

Náhodná okoloidúca, mladá Clarissa svojou úprimnosťou, zvedavosťou a tým, že sa s ním skutočne rozpráva, otvorí Montagovi oči. Nenásilne v ňom zaseje semienko pochybností. Nielen o práci, ale aj o živote ako takom. A on sa začne pýtať tiež. Najskôr sám seba, potom svojej ženy, neskôr  šéfa. No pre nich je vlastne bláznom. Nerozumejú mu. Nechcú mu rozumieť. Žiť tak, ako si zvykli, je totiž maximálne pohodlné.

Požiarnik, ktorý už nechce zakladať ohne a spaľovať v ňom literatúru všetkého druhu, si ku knihám skúša nájsť iný vzťah. Knihy sú však zároveň v tejto utópii len zástupným symbolom, nejde iba o ne. Ide o celý život, jeho zmysel a kvalitu.

„Všetci musíme byť rovnakí. Všetci neprichádzajú na svet slobodní a seberovní, ako hlása Ústava, ale spoločnosť nás všetkých zrovná. Každý človek na obraz suseda svojho. Potom budú všetci šťastní, lebo potom nikto nevyletí do výšin, kam by ostatní spod jeho špičiek nedovideli, a nebudú sa môcť podľa nikoho porovnávať.“

Riziko, že sme sa z chýb minulosti nepoučili, je stále aktuálne

Zaujímavou postavou je Montagov nadriadený, veliteľ požiarnikov. Ironický, pichľavý, no zdá sa, že sčítaný a inteligentný muž. Ako je to vôbec možné? Ako to, že ak vie toho toľko, že neprecitol? Že sa rozhodol žiť vo vedomom falošnom klamstve, v ilúzii šťastného života? Lebo len o to ide. O šťastie. Že je v tom období zároveň aj vojna, nuž... Zapneme si telestenu a sme usmiati a šťastní a vôbec nič nás netrápi. Juch!

Guy sa stane štvancom. Úplne sa obráti a o svoje pochopenie skutočnosti sa chce podeliť aj s inými ľuďmi, no tí ho nechcú počúvať. Je pre nich nebezpečný, pre ich pohodlie a príjemné zatváranie očí pred realitou. Svoj spôsob života nechcú zmeniť, preto musí Montag zmiznúť. Hneď. Ako šíriteľ potenciálne nebezpečných myšlienok sa stane nepohodlným pre vedenie mesta, preto sa ho chcú zbaviť. A kto im v tom môže pomôcť? Predsa všetci, nech žijú telesteny, prostredníctvom ktorých sa môže uskutočniť veľkolepá naháňačka na človeka!

„Montag odvrátil tvár a zahľadel sa do neznáma. A čo si dal mestu ty, Montag? Popol. A čo si dali ostatní v meste navzájom? Prázdnotu.“

Ray Bradbury napísal 451 stupňov Fahrenheita v roku 1951. A my sa aj dnes necháme ohlupovať, sledujeme v televízii povrchné seriály a rôzne akože live programy, smejeme sa a tlieskame a bolesť, strach, bezmocných, chudobných či biednych nechávame stáť pred dverami. Nechceme upustiť z nášho pohodlia. Knihy sa už v histórii spaľovali, riziko toho, že nútia premýšľať, bolo priveľké. Riziko, že sme sa nepoučili z minulosti, je však priveľké stále...

• Meno autora: Ray Bradbury
  • Knihu vydalo: Citadella
  • Počet strán: 192