pondelok, 29 máj 2017 19:01

Karanténa: Samotári

Byť zavretý za múrmi strednej školy bez možnosti ujsť. To je nočná mora asi každého študenta. No pre žiakov McKinleyho strednej je to krutá realita, v ktorej musia medzi sebou bojovať o svoj vlastný život. A každý chce prežiť.

Príbeh sa odohráva za stenami McKinleyho strednej školy, ktorú navštevuje aj David – hlavná postava príbehu. Je to športovec, teda aspoň ním bol. Hrával americký futbal. Mama mu zomrela a on s tým prestal. Frajerka ho podviedla s jeho spoluhráčom a on to zistil počas oslavy na konci leta. Do školy však musí začať chodiť aj napriek tomu. Nastupuje tam aj jeho mladší brat Will, ktorý ma epilepsiu. Je to prvý deň v škole a zrazu sa stane niečo nečakané. Školou otrasie výbuch a všetci učitelia v nej začnú umierať hroznou smrťou. V podstate si vypľujú pľúca. Každý, kto by chcel zo školy ujsť, je zastavený paľbou vojakov. Tí musia strážiť školu a vytvoria tak karanténu. Nikto nesmie odísť, pretože všetci študenti v sebe majú vírus napádajúci telo dospelého a spôsobuje okamžitú smrť.

Učitelia si v podstate vypľujú pľúca.

„Telo pána Meyera sa znova začalo triasť a učiteľ opäť vyvrátil krvavú masu. Davida zasiahla zmes krvi, kúskov orgánov a šliach. O niekoľko sekúnd bol pán Meyer mŕtvy. Bolo tam toľko krvi! Davidovi sa podlomili kolená. Čakal, že aj jemu sa z úst vyvalí krv, ale na vlastné prekvapenie nezačal vracať.“

Takže ako by som začala s hodnotením. Táto kniha bola jedna z naj... rozhodujem sa, či použiť výraz najdivnejších alebo radšej najzvláštnejších (toto vyznieva tak prívetivejšie a estetickejšie). Ale asi sa prikloním k tomu, že bola fakt veľmi divná. Študenti zavretí v škole plnej mŕtvych učiteľov a aj študentov, ktorí mali už osemnásť, a ich telá napchaté v školských skrinkách. No úplná nádhera teda. Často som sa pozastavovala nad tým, čo to vlastne čítam. Tá bizarnosť všetkých tých situácií ma poväčšine nútila skôr k smiechu než k nejakému zhíknutiu, ktoré by sa očakávalo „v tomto desivo temnom a vzrušujúcom románe“ ako je uvedené na zadnej strane obálky knihy. Desivé to možno aj miestami bolo, ale skôr by som to vyjadrila slovom nechutné. A vzrušujúce... no neviem teda. Ako som to tak čítala prvých 70 strán, nevedela som vôbec určiť, o čom má táto kniha byť, kam to bude smerovať.

Jedna z najdivnejších kníh...

Úplne najviac sa mi páčila tá analógia so skutočným životom. Maturita je jediným východiskom z tohto pekla. Táto myšlienka ma naozaj zo srdca rozosmiala. Ale v tomto prípade sa nemyslí klasická maturita, kde sedím pred skúšajúcimi. V tejto vírusom zamorenej škole sa pod maturitou myslí to, že študent vstúpi do takej kabínky, keď nadíde jeho moment, to je vtedy, keď vírus začne opúšťať telo. Čiže dosahuje vek dospelosti. Prístroj v kabíne mu povie, či je vírus ešte aktívny. Ak nie je, tak cez sterilnú miestnosť ho to dostane von zo školy. Takto by to malo prebiehať, ale niečo sa musí pokaziť, aby to nebolo všetko až príliš jednoduché.

„Na sekundu sa bratom stretli pohľady. Potom Will dostal záchvat. Padol na brucho. Jeho trasúca sa tvár pristála len niekoľko centimetrov od Davidovej. David počul jeho chrčanie. Pozrel na Hilary.
A ona mu vrazila dýku do oka.“

Keďže všetci študenti zostali uväznení v škole, vytvorili sa medzi nimi rôzne skupinky. Odpadi, Športovci, Šľapky, Umelci a tak by som mohla menovať ďalej. David a Will však nie sú ani v jednej a to je príliš nebezpečné. Každé dva týždne vláda posiela vrtuľníkom do školy nejaké jedlo a rôzne veci, ktoré by mohli byť pre nich potrebné. A vtedy sa vedú boje, v ktorých sa bojuje na život a na smrť. Žiaci sú vyhladnutí a vystrašení. Nemajú spojenie s vonkajším svetom a nevedia, čo majú robiť. Nedivím sa im. Táto kniha vlastne opisuje hry o život, ale takú školskú verziu. Týmto nevravím, že je to rovnako dobré ako Hry o život, lebo úprimne nie je. Ak by som mala zhodnotiť knihu, tak by som o nej povedala proste, že nebola zlá. Lebo ona naozaj nie je zlá, ale nie je ani nejak špeciálne dobrá.

Opisy nie sú najprepracovanejšie a dej tiež nie. Vlastne ten život, ktorý vedú študenti, je napísaný celkom obstojne, ale chýbali mi tam mnohé vysvetlenia a hlbšie prepracovanie príbehu. V konečnom dôsledku som sa totižto vôbec nedopátrala, čo a ako bolo. Miestami mi to pripadá ako výňatok z nejakej inej knihy. Chýba tomu hlava a päta.

Chýbali mi tam mnohé vysvetlenia.

Láska sa v knihe objavuje tiež, ale je zatlačená skôr do úzadia, pretože pre ňu nie je priestor. Viac sa dostáva na povrch tak v druhej polovici, ale úprimne ani to nebolo spracované najlepšie.

Nemôžem povedať, že by ma kniha bola sklamala. Skôr ma prekvapila a rozosmiala, aj keď toto asi nie je to, čo bolo jej úlohou. Vybrala som si ju na základe obálky, ktorá mi v knižnici hneď padla do oka. Asi som však očakávala niečo trochu iné alebo je možno určená pre mladšiu vekovú kategóriu, asi tak 14 – 15. Stále to však nič nemení na tom, že bola divná.

• Meno autora: Lex Thomas
  • Knihu vydalo: Fortuna Libri
  • Počet strán: 384