štvrtok, 20 apríl 2017 20:34

Bohovia Olympu: Hádesov chrám

Dobrodružstvo odvážnych polobohov vrcholí! Čaká ich nebezpečná cesta priamo do chrámu boha podsvetia. Ak to zvládnu, nielenže zachránia svojich priateľov, ale zabránia zlovestnej Gai zobudiť sa a vykonať niečo nie celkom príjemné. Zničiť svet.

Keby len zničiť svet! Ale rovno ho darovať všetkým obludám, zlosynom či „zlodcéram“, ktorí sa objavili v rímskej či gréckej mytológii. Zabrániť sa im v tom chystá hŕstka polobohov z gréckeho i rímskeho tábora. Prezenčná listina dôležitých postáv: Annabeth a Percy, Frank a Hazel, Piper a Jason, Leo a rímski či grécki bohovia, bôžikovia, obludy, Titani či Giganti, na akých si len spomeniete.

„Bobove útoky stále postupovali dopredu, vrčal a zbieral odvahu. Bobove útoky medzitým slabli. Tartar sa učil ovládať svoje nové telo. Šabľozubý Bobík sa vrhal na boha a Tartar ho odrážal. Bob útočil, zúrivo hrmel, ale Tartar schmatol jeho kopiju a vytrhol mu ju z ruky. Skopol Boba zo svahu a zrazil ním rad telchinov ako kolky z morských cicavcov.“

V tom najlepšom sa kapitola skončí...

Séria Bohovia Olympu sa chýli ku koncu a možno práve preto je tento diel temnejší a dobrodružstvá nebezpečnejšie viac ako v predchádzajúcich troch častiach. Aby rozprávanie nebolo príliš jednotvárne, na udalosti sa čitateľ pozerá očami hlavných postáv. Práve tu treba spomenúť fakt, ktorý vás pri čítaní naozaj nahnevá: málokedy sa dozviete celú epizódu hrdinov až do konca. V tom najlepšom sa totiž kapitola skončí a vy sa prenesiete do očí a mysle niekoho iného. Toto samozrejme vnímam ako pozitívum! Udrží vás to v napätí, ale budete mať priestor trošku sa nadýchnuť a možno aj porozmýšľať, ako sa z tej šlamastiky dostanú. Použijú svaly či rozum? Alebo príde záchrana z iného miesta?

Ako uspať ženu? Prášky na spanie sú zbytočné...

Dosť veľa násilia, ale celkom prekvapivo aj pomerne mnoho myšlienkových pochodov. A nečakaných stretnutí. Vyhratých bojov. Prehratých bitiek. No ukončiť vojnu bude silný oriešok. To nám autor interpretuje od prvej strany. Nenápadné náznaky, ale aj priame odkazy na posledný boj, ktorý bude znamenať buď koniec ľudí na zemi, alebo to bude nástroj na udržanie bohyne Gai v driemotách. Lebo toto stelesnenie samotnej zeme by ste určite nechceli stretnúť.

Čitateľ, ktorý je zvyknutý čítať knihu dlhé hodiny, môže s knihou v ruke aj zaspať.

„,Škoda,´ ľutovala Pásifaé. ,Veľmi rada by som zabila vás aj tých vašich kamarátov z výťahu, ale Gaia trvá na tom, že dvaja musia zostať nažive až do sviatku nádeje, kedy sa využije ich krv! No áno, budem si musieť nájsť nové obete labyrintu. Vy dvaja ste druhoradí úbožiaci.´“

Pestrosť príbehu sa prepletá ešte viac vďaka dvom rozličným putovaniam, ktoré spejú k veľkému záveru. V tomto diele sa toho stane skutočne veľa. Čitateľ, ktorý je zvyknutý čítať knihu dlhé hodiny, môže s knihou v ruke pokojne aj zaspať. Odtrhnúť sa od nej je vďaka krátkym kapitolám a zaujímavému podávaniu obrazov takmer nemožné.

Dva prúdy príbehov, ktoré tečú do jedného mora

V knihe sa pozeráme na dve putovania – Percy a Annabeth prechádzajú samotným peklom – tartarom až k bráne smrti, aby sa dostali späť do ríše živých, pričom ich chce zabiť všetko, na čo si len spomeniete – aj pôda či voda. Zvyšok hrdinov letí na lodi Argo II. do Hádesovho chrámu, aby svojim kamarátom bránu smrti otvorila z druhej strany. Podarí sa im to? A bude to znamenať koniec série alebo je to ďalšia kniha, ktorej záverom bude očakávanie nového dielu?

Veľkolepý záver...

„Annabeth usúdila, že ju obludy nezabijú. Ani jedovatá atmosféra, ani zradná krajina so svojimi jamami, útesmi a rozčesnutými skalami.
Kdeže. Asi zomrie na predávkovanie čudnosťami, z ktorých jej vybuchne mozog.“

Najväčšou zmenou oproti ostatným dielom sú hlavné postavy. Tí istí ľudia boli v prvom diele nebojácnymi, ale detskými a neskúsenými, no v Hádesovom chráme sú z nich dospelí, citliví, ale aj múdri ľudia, ktorí už nekonajú ako deti. Zároveň spoznávajú samých seba, mnohí z nich prejdú kompletnou premenou, akoby nás aj takto Rick Riordan pripravoval na veľkolepý záver. Na ten si však musíme počkať v ďalšej knihe, keďže Bohovia Olympu stále nevyhrali vojnu proti všetkým zlám a zbierajú sily na finále.

• Meno autora: Rick Riordan
  • Knihu vydalo: Fragment
  • Počet strán: 560