sobota, 18 marec 2017 20:36

Magnus Chase a Bohovia Agardu – Prastarý meč

Bol bezdomovcom a zrazu po ňom išiel temný chlapík z vikingskej mytológie. Ten ho zabil a bolo po príbehu... Ale kdeže! Práve tu sa pre Magnusa Chasea začína honba za záchranou sveta!

Rick Riordan je americký autor využívajúci pri svojej tvorbe mytologické postavy, ktoré sa ukazujú v našom, normálnom svete, plnom výdobytkov moderných technológií. Po Rimanoch či Grékoch prichádzajú Vikingovia! Úplne nový príbeh, hrdinovia, prostredie. Konečne! Po autorovej predchádzajúcej sérii s niekoľkými pokračovaniami, ktorá nesie názov Bohovia Olympu, sme svedkami začiatku od nuly. A ten začiatok je jedno veľké dobrodružstvo, odhrávajúce sa medzi deviatimi svetmi. A strediskom toho celého je mesto Boston.

Magnus Chase nikdy nepoznal svojho otca a o mamu prišiel za veľmi záhadných okolností. Radšej ako žiť niekde v detskom domove alebo v náhradnej rodine, prespáva na ulici. Rokmi si nachádza priateľov, ktorí mu kryjú chrbát, no nemôžu ho ochrániť od všetkého zlého...

Magnus je synom severského boha...

„Rútili sme sa do rieky Charles, môj meč mal stále vbodnutý do brucha, mne horeli orgány z roztaveného asfaltu v bruchu. Pred očami sa mi mihla obloha a zase zmizla. Zbadal som dymový prízrak – dievčinu na koni, ako sa ku mne ženie plnou rýchlosťou a naťahuje ruku.
PRÁSK! Narazil som na hladinu.
A potom som umrel. Koniec.“

Sme vždy tam, kde sa zachraňuje svet

V knihe sa stane veľmi veľa. Ide to rýchlo, takže kým prečítate sotva sto strán, Magnusa zabije temný Surt, zlosyn zo severskej mytológie, ktorý hľadá stratený meč, aby pripravil Súdny deň. Magnus nájde tento meč prvý, hrdinsky sa bráni, prichádza do Valhaly (nebo pre hrdinov), proroctvo norien ho vrhne do nemilosti u vedenia", kamaráti ho dostanú do sveta živých, aby mohli precestovať niekoľko svetov v snahe zabrániť hroznému vlkovi dostať sa z ostrova a vyvraždiť ľudstvo. Och a spomenula som, že Magnus je synom severského boha? A spoločnosť mu robí trpaslík, Elf a bývalá valkýra? A že sa stretnú s hovoriacimi kozami? A pri stretnutí s Thorom zistia, že rád pozerá Hru o tróny? A že Magnusov meč rozpráva? Áno, je toho veľa, ale aj tak nemusíte byť v strese, že som vám vyzradila celý príbeh.

Pri stretnutí s Thorom zistia, že rád pozerá Hru o tróny

„Povedal som Sam o svojich snoch: o Lokiho varovaní, o jeho sľuboch, o návrhu, aby som odniesol meč strýkovi Randolphovi a na výpravu zabudol.“

Pretože najväčším benefitom knihy je samotné putovanie

To je náročné, plné strachu, smrti alebo strachu zo smrti, veď to poznáte. Vo svete nemôžete veriť ničomu, v tejto knihe ani len veveričkám, lebo aj z nich sa vykľujú krvilačné príšery. A práve preto je Prastarý meč príjemným prekvapením. Po výbornom Percym Jacksonovi ťažko prísť s niečim novým. Ale podarilo sa! Je to pútavé, hlavný hrdina je otravný iba tretinu knihy (čo je zázrak oproti ostatným knihám Riordana, keďže hlavný hrdina dosť často prechádzal nervóznym privieraním očí čitateľa) a do poslednej chvíle neviete, ako sa to skončí. Dobre? Zle? Otvorene, aby ľudia čakali na ďalšiu knihu?

„Jack sa rútil nahor do pravej nozdry Griep a ľavou zase von. Obryňa spadla, až sa miestnosť otriasla zemetrasením so silou 6,8 Richterovej stupince.“

Nie je to o láske! Konečne!

Musím vyzdvihnúť autorovu snahu naučiť nás niečo z mytológie. Jasné, každý pozná Thora, Lokiho a spol., ale v knihe vystupujú aj ďalší Severania, ktorých mená možno ani nebudete vedieť vysloviť. Neviem, či je to všetko absolútne presné, ale toto nie je vec, ktorú by som riešila. Jasné, že ide o poriadne fantasy, kde hlavné postavy všetko na svete zvládnu, skoro nepotrebujú jesť a spia len vtedy, keď prejdú tisíce kilometrov a v každej bezvýchodiskovej situácii im niekto alebo niečo pribehne/priletí na pomoc. Toto sú však veci, ktoré, povedzme si otvorene, od knihy tohto typu očakávame. Prioritou je totiž priniesť oddych, zábavu, sem-tam sa zasmiať, pokrútiť hlavou nad vynachádzavosťou či zaujímavým zvratom a zavrieť knihu s pocitom, že tých 400 strán nebola strata času. A toto je dodržané, preto hor´ sa do Asgardu premôcť pár zlosynov a získať srdce dámy. P.S. Nie je to o láske! Konečne! Oveľa viac ma totiž bavia situácie, keď ide o príbeh priateľstva. Aj medzi opačnými pohlaviami.

• Meno autora: Rick Riordan
  • Knihu vydalo: Fragment
  • Počet strán: 496