nedeľa, 08 január 2017 23:10

Harry Potter a Prekliate dieťa

Už dávno som sa na žiadnu knihu netešila tak ako na Prekliate dieťa. Čarodejnícky svet Harryho Pottera je pre mňa vždy kúzelným miestom, kam sa rada vraciam. Návrat do Rokfortu po 19 rokoch bol pre mňa čarovný, no zároveň zvláštny – natoľko, že ani po vyše troch mesiacoch a po tom, čo som knihu prečítala pre istotu dvakrát, sa neviem rozhodnúť, či naplnil moje očakávania, alebo nie.

Myslím, že pri knihe Harry Potter a prekliate dieťa je dôležité si už pred čítaním uvedomiť, že nie je taká ako našich milovaných sedem základných dielov. Nemôže byť. V prvom rade preto, že J. K. Rowlingová je len spoluautorkou scenára, ktorý majú na svedomí Jack Thorne a John Tiffany. A áno, v druhom rade preto, že ide o SCENÁR. Čitateľ si musí zvyknúť na iný spôsob písania i na to, že jeho možnosti sú obmedzené – ide dokonca o divadelný scenár, a preto sú scény len také, ktoré sa dajú realizovať na javisku. Môže tak síce viac zapracovať naša fantázia, avšak bohaté opisy čarodejníckeho sveta a kúzel budú chýbať.

„HARRY: ,Urobil by som preňho čokoľvek.´
GINNY: ,
Harry, urobil by si čokoľvek pre hocikoho. Celkom rád si sa obetoval pre svet. On potrebuje cítiť konkrétnu lásku. Posilní ho to a posilní to aj teba.´“

Bohaté opisy čarodejníckeho sveta a kúzel budú chýbať.

Nie Harry, ale Albus

Hoci v názve príbehu sa ukrýva meno obľúbeného knižného hrdinu Harryho, dej sa bude sústrediť na jeho syna Albusa Severusa Pottera. Ak sa Harry niekedy cítil ako outsider, oproti Albusovi je to len slabá káva. Od Albusa sa – po vzore jeho slávneho otca – očakávajú veľké veci. Jemu to však s čarovaním veľmi nejde, s metlobalom tiež nie, nie je veľmi obľúbený a jeho jediným kamarátom je rovnaký „lúzer“ Scorpius Malfoy, o ktorom sa, mimochodom, povráva, že je Voldemortovým potomkom. Veľkú oporu nemá ani vo svojom slávnom otcovi, s ktorým nevychádza práve najlepšie.

Albusa však so svojím otcom aj nejedna vec spája. Napríklad odhodlanie zachrániť svet a pomôcť nevinným. Spolu so Scorpiusom sa preto vrhajú do úlohy vrátiť sa v čase a zachrániť život Cedrica Diggoryho. Tak jednoducho to ale nepôjde, a tak nielen oni dvaja, ale aj všetci naši známi hrdinovia musia opäť bojovať s časom a čeliť hrozbe návratu Voldemorta.

Opäť musia bojovať s časom a čeliť hrozbe návratu Voldemorta.

„SCORPIUS: ,Našli sme časovrat – nikdy som si nemyslel, že sa dostaneme až tak ďaleko.´
ALBUS: ,
Kamoško, teraz, keď máme toto, ďalší bod je záchrana Cedrica. Naša cesta sa iba začala.´
SCORPIUS: ,
Iba sa začala, no už teraz sme takmer prišli o život. Skvelé. Bude to skvelé.´“

Aj slávna trojka sa rokmi zmenila

Tak ako sa ľudia rokmi menia, zmenili sa aj staré známe knižné postavy. Harry, Ron a Hermiona sú teraz ministerskí úradníci a rodičia v strednom veku. Musím však skonštatovať, že tú obľúbenú trojicu, ktorú sme si všetci zamilovali v predchádzajúcich knihách, však pripomínajú len z diaľky. Ich reakcie či správanie mi k nim nijako nesedeli. Dialógy miestami vyznievali umelo a nudne a celé to bolo akési presladené až sentimentálne (to však nehovorím o pocitoch, ktoré kniha v čitateľovi vyvoláva, ale o tom, aký dojem naňho zanechávajú jednotlivé situácie). Ronove žarty neboli vôbec vtipné, Hermionino mudrovanie stratilo svoj šmrnc a Harry akoby v dospelosti zabudol byť Harrym. Celému tomu nepridával fakt, že kniha zachytávala pomerne dlhé časové obdobie a najmä zo začiatku roky ubiehali naozaj neúmerne rýchlo.

Harry akoby v dospelosti zabudol byť Harrym.

„HARRY: ,Musíš sa prestať stýkať so Scorpiusom Malfoyom.´
ALBUS: ,
Čože? So Scorpiusom?´
HARRY: ,
Neviem, ako ste sa vy dvaja spriatelili, ale teraz... potrebujem, aby si...´
ALBUS: ,
S mojím najlepším priateľom? S mojím jediným priateľom?´
HARRY: ,
Je nebezpečný.´“

It´s a kind of magic

Na druhej strane, nemožno povedať, že by bola kniha zlá, alebo že by sa mi vyslovene nepáčila. Po štarte, ktorý môže čitateľa s veľkými očakávaniami zaskočiť, sa kniha pomaly, ale iste rozbieha, až si postupne uvedomíte, že vám už štýl jej písania či nemastné-neslané postavy až tak neprekážajú a vy nedočkavo hlcete stranu za stranou, aby ste zistili, ako to celé skončí. Najviac prepracované sa z tohto pohľadu javí štvrté dejstvo, ktoré pripomína dobrodružstvá Harryho Pottera, na aké sme všetci zvyknutí.

Všetko je napokon tak, ako to má byť...

Myšlienka a zápletka boli veľmi nápadité a čitateľovi ponúknu to, vďaka čomu zožali pôvodné časti Harryho Pottera taký úspech. Premyslené rozuzlenie, fakt, že ani jedna situácia či zmienka v celej knihe nebola zbytočná, a že všetko do seba krásne zapadlo. Svoje čaro opäť prináša aj fakt, ako riešenie tých najzložitejších problémov prišlo vždy sčista-jasna, ale veľmi premyslene a presne v pravej chvíli. Stretávame sa so starými postavami aj kúzelnými javmi, ktoré sú veľmi rafinovane doplnené novými kúzlami či skutočnosťami, ktoré tam vôbec nepôsobia nasilu.

Je zaujímavé sledovať alternatívne svety po použití časovratu, ktoré ukazujú „čo by bolo keby“ – aj samotné skonštatovanie, že všetko je napokon tak, ako to má byť. Ako aj táto kniha. Možno úplne nesplnila (azda príliš vysoké) očakávania, ktoré som od nej mala, ale... Stále som Potterov človek. Skrz-naskrz.

„DUMBLEDORE: ,Tí, ktorých milujeme, nás v skutočnosti nikdy neopúšťajú, Harry. Sú veci, ktorých sa smrť nemôže dotknúť. Obraz... spomienka... a láska.´“

• Meno autora: Jack Thorne, John Tiffany, J. K. Rowlingová
  • Národnosť: britská