sobota, 07 január 2017 20:19

Black-out

Nechutia vám už post-apokalyptické knihy o zombie, vírusoch či rádioaktívnych katastrofách a napriek tomu sa nechcete tohto literárneho žánru vzdať? Vyskúšajte Black-out, fiktívnu realitu, do ktorej sa pokojne môžete zobudiť aj zajtra ráno.

Či si to priznávame alebo nie, elektrinu až príliš berieme ako samozrejmosť. To, že po stlačení vypínača sa v tme rozžiari svetlo, že si každý večer môžeme nabiť telefón alebo ráno spraviť kávu, či dokonca spláchnuť záchod, už ani neriešime ako zázrak.

Román Black-out rozširuje obzory a čitateľovi ponúka rozsiahly pohľad na to, čo by sa stalo, keby v Európe celoplošne vypadla elektrická sieť. Autor Marc Elsberg v ňom servíruje napínavé rozprávanie, ktoré miestami pripomína skôr reportáž. Spája niekoľko dejových línií prebiehajúcich súčasne, no ani jedna nezaostáva za tou druhou. Každá má svoj účel a dotvára príbeh z pohľadu inej postavy, vďaka čomu vyskladal mozaika s dynamikou, ktorú máme pri tomto type literatúry radi.

výpadkom elektriny dostane facku od bežného života

Zima, hlad a špina – vitajte v Európe 21. storočia

Piero Manzano je jednou z hlavných postáv, s ktorou sa stretávame hneď na začiatku. Vezie sa vo svojom aute, keď zrazu prestanú svietiť semafory, dôsledkom čoho havaruje. Manzano však nie je jediný, kto výpadkom elektriny dostane facku od bežného života. Postupne kolabuje celý starý kontinent  a nikto nevie, čo sa deje. Dovtedy bezproblémovo fungujúca elektrická sieť padá a nič nefunguje – na benzínových pumpách sa nedá tankovať, voda netečie, byty vplyvom februárových mrazov chladnú a v bankách dochádza hotovosť.

„Francúzsko čerpalo osemdesiat percent elektrickej energie z jadrových elektrární. Ak boli správy, ktoré prichádzali za posledné hodiny pravdivé, a sústava sa naozaj rozpadla, väčšina reaktorov bola núdzovo vypnutá, premýšľal Marpeaux. Regulačné tyče sa automaticky zasunuli medzi palivové tyče a reťazová štiepna reakcia sa tým do veľkej miery zastavila, uvažoval ďalej. Vďaka svojej práci vedel už desiatky rokov to, čo si väčšina ľudí neuvedomovala, alebo aspoň nie do nukleárnej katastrofy vo Fukušime, a síce, že vypnutý jadrový reaktor produkuje aj naďalej teplo a treba ho aj naďalej chladiť.“

Ani  tie najväčšie hlavy v elektrárňach či vládni funkcionári nevedia, čo sa deje. Piero Manzano, bývalý hacker, však v elektrickom merači vo svojej bytovke objaví záhadný kód, ktorý by tam byť nemal. Vďaka tomu sa dostane do Europolu, kde postupne zisťuje, že výpadok nie je náhodný a ide o najväčší teroristický útok od čias Dvojičiek. Kto však odstavil elektrickú sieť a ochromil tak veľkú časť modernej a vyspelej západnej civilizácie a hlavne PREČO?

realistické, až reportážne rozprávanie

Napínavé a faktograficky sýte

Rozkúskovanie dejových línií, ktoré sa spočiatku javí ako slabina románu, sa časom stáva jeho najväčšou výhodou. Autor prehľadne rozdelil svoje rozprávanie nielen podľa dní katastrofy, ale takisto aj podľa miest, kde sa jednotlivé postavy nachádzajú. Čitateľ sa tak dostáva do technických miestností elektrární či zasadačiek vládnych organizácií, ale taktiež aj do výdajní potravín či na čierne trhy, ktoré sa stávajú miestom zúrivých bojov o zvyšky jedla. Aj keď ide o veľmi realistické, až reportážne rozprávanie, stále si zachováva prvky beletrie a núti nás obracať stránku za stránkou.

„Niekto už niekoľko dní sledoval jeho kroky, vedel, o čom sa rozprával s Bollardom a s ostatnými, aj to, že ho Europol poslal do Nemecka. Nič z toho nebolo zaznamenané v jeho počítači. Kto o všetkom vedel, ten musel byť prítomný. Manzanovi zišli na um iba dve možnosti. Buď sa proti nemu sprisahal niekto z Europolu. Alebo ich niekto zvonku po celý čas počúval – a možno aj videl?"

Ako autor priznáva v závere, pri rešeršovaní tohto románu išiel skutočne do hĺbky. Rozprával sa s expertmi na energetiku či civilnú obranu a podarilo sa mu vytvoriť uveriteľný príbeh, ktorý by sa pokojne mohol stať. V jednotlivých vrstvách odkryl podstatu ľudského správania v kritických situáciách a priblížil dopady teroristického útoku, ktorý na rozpútanie pekla nepotreboval ani jeden výstrel zo zbrane.

na rozpútanie pekla nepotreboval ani jeden výstrel zo zbrane

Okrem literárnej fikcie prináša aj otázku, či sme na takéto niečo pripravení. Počas čítania si uvedomíte, čoho všetkého by ste sa bez elektriny museli vzdať a aké následky by to malo nielen na každodenný život jednotlivca, ale tiež na verejnosť a civilizáciu.

Jednotlivé kapitolky sú krátke a úderné, no napriek tomu neprekáža ich časté striedanie. Prináša to do príbehu potrebnú dávku dynamiky a vďaka tomu lepšie rozumieme jednotlivým súvislostiam. Aj keď je román rozsiahly, mala som pocit, že ani jedna veta či postava nie je navyše.

Najväčším nedostatkom je obrovské množstvo gramatických chýb (čiarky!!!), ktoré pozornému čitateľovi neuniknú a ktoré v tomto prípade neospravedlní ani veľké množstvo textu. Pomalý začiatok strieda napínavá druhá polovica románu a na to, ako bol roztiahnutý úvod, by si záver zaslúžil tiež trocha viac priestoru. Je to však niečo, čo až tak neprekáža, ale... utvorte si názor sami. Black-out napriek všetkým spomenutým negatívam a vďaka jeho živelnosti odporúčam.

• Meno autora: Marc Elsberg
  • Národnosť: rakúska
  • Knihu vydalo: Zelený kocúr