štvrtok, 05 január 2017 13:20

S.N.U.F.F.

S.N.U.F.F. je pozoruhodným úkazom vo svete sci-fi. Toto moralisticko-filozofické dielo o spoločnosti v budúcnosti nás núti zamyslieť sa nad mnohými súčasnými trendmi. Zažijete zvláštny únos, bleskovú vojnu, úžasný vzostup na spoločenskom rebríčku, aj neopätovanú lásku biosyntetického stroja.

Kniha nás zavedie do sveta vzdialenej budúcnosti. Zoznamujeme sa s rozprávačom Damilolom, ktorý píše príbeh mladých Orkov – Gryma a Chloji. Ork alebo Urk v tomto svete znamená obyvateľ Urkajiny, ktorá sa rozkladá približne na území dnešného Ruska.

Snuff je, jemnejšie povedané, mimoriadne vzrušujúce aktuálne umenie.

Orkovia vedú ustavičné vojny s offšarmi – krajinami, ktoré na antigravitačný pohon fungujú v nebi nad ich vlasťou. Žijú tam tí bohatší a privilegovanejší. V jednom takomto offšare nazvanom Big Biza býva aj Damilola, ktorý sníma leteckou kamerou pre správy a snuffy. Snuff sa dá v tomto prípade definovať ako pornofilm so skutočnou vraždou.

Porozpráva nám o vojne číslo 214, v ktorej sa ocitá aj mladý Grym. Vojny sú neustále umelo vyvolávané offšarmi, ktoré potom vysielajú zo vzduchu svojich bojovníkov a kamery so zbraňami, aby devastovali a natáčali Orkov. Toto všetko robia v mene svojho boha Manytú. Podľa neho sú pomenované aj peniaze a počítače budúcnosti. Damilola nám porozpráva aj o svojej sexuálnej orientácii, ktorá sa nazýva glúmi a jej prívrženci puparasti. Ide o ľudí, ktorí udržiavajú vzťah s umelými bytosťami – surami, a tie sú skonštruované na želanie majiteľov.

„A ak je raz Manytú vo všetkom, tak nech tri najdôležitejšie veci nosia jeho meno. Pozemský obraz Veľkého Ducha, panel osobnej informácie a univerzálna miera hodnoty…”

V budúcnosti spojili film a správy dokopy a vznikli filmosprávy.

S.N.U.F.F. zaujme snáď každého čitateľa svojou bizarnosťou. Postupne sa dozvedáme o histórii a zvyklostiach tohto sveta. Damilola postupne osvetľuje Chloji a Grymovi mnohé rozdiely medzi dolným a horným svetom, keď sa stáva ich sprievodcom po offšare. Akciu strieda s rozprávaním o histórii alebo o spoločnosti. Zaujímavé sú aj pasáže o jeho sure – Kaji. Je nastavená na najvyššiu bytosť, čiže je nezávislá a nepredvídateľná, čo je pre majiteľov veľkým rizikom kvôli možnosti ich úniku. Nepôsobia ako umelé a dokážu sa v takomto móde s majiteľmi hádať, vyjadrovať vlastné názory a sledovať svoje záujmy.

Vtipné je sledovať to, ako spoločnosť budúcnosti preberala väčšinou chybne mnohé výrazy, ktoré dnes používame. Slovné spojenie casus belly (casus belli) aj v ich dobe znamená zámienku k vojne, ale pôvod odvodili od spojenia rozpárať nepriateľovi brucho. Taktiež mnohé súčasné mená dal autor postavám veľmi trefne. Napríklad Laurence von Trier, ktoré sa až nápadne podobá na meno súčasného režiséra, patrí v románe starému pornohercovi. Čím dlhšie knihu čítate, tým viac sa zabárate do sveta, kde je všetko skazené a postavené hore nohami.

„Sväté knihy učia ľudí, aby boli dobrí. No aby niekto mohol byť dobrý, iný musí byť zlý.”

Keď sa však zamyslíte, autor nám dáva jasne najavo, že ľudstvo a súčasné médiá mieria presne do takéhoto bahna. Nič nás v televízii už neprekvapí – vraždy, násilie, sex. To, ako sme ovládaní médiami a ako si to ani neuvedomujeme. Námetov na zamyslenie je v knihe neúrekom. S.N.U.F.F. však neskĺza k moralizovaniu, len dobre formulovanými citátmi nabáda k uvažovaniu. Ruskí autori ma oddávna priťahovali niečím nevysvetliteľným. Akoby svoje diela písali na inej planéte. Majú okolo seba akúsi mystickosť, ktorá sa nad nimi vznáša, aj keď sa o ňu vôbec neusilujú. Viktor Pelevin nie je žiadnou výnimkou.

Osobnosť Viktora Pelevina je veľmi zaujímavá.

Doteraz si mnohí myslia, že vlastne neexistuje, lebo sa neobjavuje na verejnosti a všetko rieši prostredníctvom internetu. Vyštudoval elektromechanické inžinierstvo a slúžil v letectve. Pri tom ale dlho nezostal a začal sa venovať literatúre.

Ako reportér vyťažil zo svojich ciest a napísal článok do vedecko-náboženského časopisu Nauka i Religiya. Tam odhalil svoju vášeň pre budhizmus. Jeho kniha Čapajev a prázdnota je považovaná za prvý ruský zen-budhistický román. Jeho ďalšie knihy Omon Ra, Helma hrôzy, Svatá kniha vlkodlaka a S.N.U.F.F. získali mnohé ocenenia. Pridŕža sa postmodernistického štýlu s prvkami vychádzajúcimi z pop kultúry a ezoterických filozofií.

„Každý klan mal teraz svoje správy, čo sa skôr podobali na film, a všetci nakrúcali filmy, čo sa skôr podobali na správy.”

S.N.U.F.F. je bezpochyby zaujímavé sci-fi čítanie, ktoré vás úplne pohltí. Kniha je ľahká na porozumenie. Obsahuje primeranú dávku filozofických odkazov, ktoré sú zasadené do pôsobivého deja. Je určená nielen pre fanúšikov sci-fi, ale aj pre čitateľov, ktorí sa radi zamyslia nad dnešným a budúcim svetom alebo si len s chuťou prečítajú príbeh obyčajných ľudí situovaných v neobyčajných kulisách.

• Meno autora: Viktor Pelevin
  • Národnosť: ruská
  • Knihu vydalo: Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov