nedeľa, 27 november 2016 04:19

Pravá tvár

Mladý slovenský autor Michal Škombár nás vo svojej prvotine Druhá šanca uviedol do prostredia tajnej Jednotky svetla, ktorá chráni svet pred nebezpečnými zločincami. Toho najobávanejšieho nepriateľa, Hala Mosesa, sa hrdinovi Georgovi zatiaľ poraziť nepodarilo. Žeby sa to zmenilo s príchodom nových posíl Jednotky?

Jednotka svetla nie je obyčajnou armádou ochraňujúcou krajinu. Tvoria ju muži, ktorí dostali špeciálnu a neopakovateľnú druhú šancu na život. Špeciálny liek ich zbavil nevyliečiteľnej choroby, dostali novú identitu a zaviazali sa pomáhať a hoci aj obetovať svoj život na pomoc svetu. Podstúpili tvrdé tréningy, viackrát sa ocitli v život ohrozujúcich situáciách a niekoľkokrát sa pozerali do očí smrti. Tieto skúšky zvládli len tí najstatočnejší a najšikovnejší. A teraz nastal čas, aby si každý z nich vybral jedného človeka, ktorému ponúkne túto neopakovateľnú možnosť, ktorú pred rokmi prijal on sám...

Nastal čas, aby si každý z nich vybral jedného človeka, ktorému ponúkne túto neopakovateľnú možnosť...

Hlavný hrdina George, ktorý bol istým spôsobom neštandardným a výnimočným už v prvej časti, neostane svojej povesti nič dlžný ani tentoraz. Z pacientov nemocnice, medzi ktorými má nájsť svojho žiaka, si totiž žiadneho chalana nevyberie. Vyberie si dievča, čo je v histórií ich jednotky nevídaná vec.

„Aké to bolo prosté. Až som bol z toho sám prekvapený. Stačilo ju len pozvať na prechádzku. Ktovie, či to takto ľahko prebieha aj pri pozvaní na rande. Kráčali sme vedľa seba, no slov ani otázok medzi nami nepribúdalo. Kvôli stúpajúcej nervozite vo mne som sa k žiadnym nevedel odhodlať.“

Romantika i napätie

Ak čakáte, že príbeh bude o rodiacej sa láske Georga a jeho žiačky – mimochodom, volá sa Grace – nie ste ďaleko od pravdy. Autor do akčného sci-fi príbehu vtesnal prvky romantiky, čo značne odľahčuje prvú časť knihy. Zlo však nikdy nespí, a to ani vtedy, keď kvitne mladá láska. Niekto uniesol rodiny všetkých poslancov a zdá sa, že za tým stojí zákerný Hal Moses. Podarí sa Jednotke svetla zachrániť krajinu? Na scéne sa tiež objavuje Georgov učiteľ a najlepší priateľ Tom, ktorý v predchádzajúcej časti nečakane prestúpil na stranu zla. Aká je vlastne jeho pravá tvár?

Aká je vlastne Tomova pravá tvár?

Druhá časť lepšia ako prvá

Na pokračovanie knihy Druhá šanca som bola celkom zvedavá. Aj preto, že prvý diel a zároveň prvá kniha autora vôbec mala značné nedostatky, zaujímalo ma, či si autor z (nielen mojich) pripomienok niečo zobral a či bude Pravá tvár o niečo prepracovanejšia. Bola. Príjemne prekvapená som ostala už pri prvom prelistovaní. Z formálnej stránky sa kniha javí profesionálnejšie, upravenejšie. Ani počtom strán nie je taká rozsiahla ako úvodná časť, čo bolo znamenie toho, že autor upustil od rozsiahlych opisov, zamyslení a odbočení a šiel viac k veci. Je vidieť, že Michal Škombár si naozaj nechal poradiť, a že časom sa už viac vypísal a zlepšil, čo bolo cítiť nielen na väčšej svižnosti diela, ale aj celkovo na jeho štylistike. Hoci to ešte stále nebolo úplne stopercentné, Pravá tvár je naozaj oproti prvej časti o veľký krok vpred.

„Aaron bez rozmyslu vykročil a z ruky mi vytrhol zbraň. Kľakne si k nemu a ten muž mu začne niečo šepkať do ucha. Ja som nič nepočul. Ani jedno jediné slovo. Po chvíli sa od neho odtiahol a presne vtedy sa to stalo...“

Musím síce priznať, že na môj vkus tam ostalo ešte stále dosť veľa príliš rozvitých pasáží, napríklad tých, čo opisujú výcvik Grace, no nič podstatné deju neprinášajú. Niektoré momenty sa dali ľahko predvídať a iné boli zas príliš ťažko uveriteľné a naivné, a to aj v prípade žánru sci-fi. Na druhej strane však musím vyzdvihnúť autorov zmysel pre vyšperkovanie zápletky, ktorá vôbec nie je prvoplánová a jednoduchá. Michal nechal popustenú uzdu svojej fantázie, ktorá je vskutku bohatá a hrdinom postavil do cesty množstvo prekážok a nečakaných (i trochu očakávanejších) zvratov.

Zápletka vôbec nie je prvoplánová a jednoduchá!

(Ne)bude pokračovanie?

Dá sa povedať, že záver knihy je otvorený, aj nie. Veľa vecí sa vyriešilo a ešte oveľa viac sa načrtlo. Preto ma vcelku prekvapilo, keď som sa v jednom rozhovore s autorom dočítala, že zvažuje, či ešte k tejto sérii napíše aj tretí diel a je celkom možné, že ani nie. Verím, že sám najlepšie vie, čo robí, ale myslím, že za všetkých, ktorí prvé dva diely prečítali, môžem povedať, že by ich určite potešilo pokračovanie, kde by sa všetko objasnilo a vyriešilo.

Snáď si to teda autor ešte premyslí. Tretia kniha by mohla byť peknou bodkou, ktorou by sa zaujímavý príbeh ukončil. Každopádne však želám autorovi veľa ďalšej motivácie a inšpirácie, či už bude pokračovať v tejto sérii, alebo sa rozhodne písať niečo iné. Svojimi dielami môže byť určite inšpiráciou pre nejedného čitateľa, ktorý trpí vážnejšou chorobou.

Pravú tvár by som odporučila najmä tým, ktorí čítali prvý diel. Nájdu tu všetky známe postavy, typický humor hlavného hrdinu (ktorý môže niektorým sedieť, iným zas nie) a tentoraz aj trochu romantiky. Osloví obzvlášť young-adult vekovú kategóriu, ktorá si zakladá skôr na obsahu ako na forme diela. Aj keď ako som už spomínala, ani s tou to už nie je také zlé.

• Meno autora: Michal Škombár
  • Knihu vydalo: GD Identity
  • Počet strán: 250