CitajFilmy

utorok, 08 marec 2016 19:08

Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej

Predstavte si, že vstúpite do obrovského schátraného domu, kde sa pred niekoľkými desiatkami rokov hrávali opustené deti. Prezeráte si tu fotky tých, ktorých smiechom kedysi dýchal tento dom. Kedysi... Čo však urobíte, ak zrazu zodvihnete pohľad a tieto deti stoja zoči-voči vám? Deti, ktoré už mali mať viac ako 80 rokov?

Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej je tajomným príbehom chlapca Jacoba, ktorému starý otec ustavične rozprával príbehy o jeho priateľoch zo sirotinca, v ktorom kedysi ako utečenec býval. Ukazuje mu nezvyčajné fotky detí, ktoré levitujú, sú neviditeľné, či majú iné nezvyčajné schopnosti. Ako Jacobovi pribúdajú roky, ubúda jeho viera v tieto príbehy, až im nakoniec prestane veriť úplne. Keď však v jeden deň nájde svojho milovaného starého otca takmer mŕtveho, celý jeho život sa nadobro zmení. Posledné slová, ktoré mu na prahu smrti pošepká, zavedú Jacoba na tajomnú cestu do detského domova týchto neobyčajných detí. Na tomto mieste Jacob nachádza pravdu minulosti, no taktiež smutnú realitu prítomnosti.

Jacob tu nachádza pravdu minulosti, no taktiež smutnú realitu prítomnosti.

To, čo odhalí, sa mu teda vôbec nemusí pozdávať. Ocitne sa pred vážnou dilemou, či bude jeho život pokračovať tak ako doteraz a bude sa snažiť na všetko zabudnúť, alebo bude sledovať odkaz svojho starého otca, ktorý bol (nielen) pre neobyčajné deti hrdinom. A tak sa chtiac-nechtiac začne spoločný príbeh Jacoba a „jeho“ neobyčajných detí.

„Telom mi prebehla vlna vzrušenia – nielen preto, že sa ma dotýkala, ale aj pri myšlienke na deň plný nekonečných možností, ktorý ma čakal. A hoci v milióne nedôležitých detailov bude presne taký istý ako deň predtým – bude viať ten istý vánok a spadnú presne tie isté listy zo stromov – to, ako ho prežijem, môj zážitok z neho, bude úplne nový a jedinečný. Tak ako zážitky neobyčajných detí. Im patril tento zvláštny malý raj a ja som bol ich hosťom.“

Aj keď nie som fanúšikom vymyslených príbehov, tento môžem zaradiť medzi výnimky.

Toto skvelé dielo Ransoma Riggsa ma úplne vytrhlo z reality. Vtiahlo ma do zajatia strán plných zaujímavého príbehu, ktorý je obohatený starými autentickými fotografiami. Tie autor získal z rúk súkromných zberateľov a podľa jeho záverečných slov nie sú upravované (až na pár výnimiek). Ich úlohou je napomôcť čitateľovi a posilniť jeho fantáziu. Autor nimi obohacuje príbeh o úroveň autentickosti. Zároveň majú tieto nevšedné fotografie v sebe vysokú mieru sugestívnosti, ktorou vplývajú na čitateľa, a preto nie je možné, aby v ňom zanechali neutrálny alebo nezaujatý postoj.

Už počas čítania sa nám núka myšlienka, že autor pri písaní tohto príbehu postupoval tak, že si rozložil jednotlivé obrázky a na ich základe postavil rozprávanie, z ktorého nám miestami behá po chrbte mráz a máme problém knihu dočítať len pri tlmenom svetle lampy. Niektorí z nás sa nevyhnú podrobnému skúmaniu fotografií v snahe odhaliť retuš a presvedčiť samých seba, že tie fotografie predsa nemôžu byť skutočné.

Zaujímavosťou tejto knihy je tajomnosť, ktorá vo vysokej miere prelína dej celého príbehu. Aj napriek faktu, ktorý je jasný a to je vymyslenosť príbehu, sa predsa len nechávate pohltiť a vtiahnuť do sveta neobyčajných detí, s ktorými prežívate ich neobyčajné trampoty. V istých chvíľach som samú seba pristihla pri myšlienke, čo by som asi robila v Jacobovej situácií. Zanechala svoj doterajší život kvôli novému dobrodružstvu s Neobyčajnými deťmi slečny Peregrinovej?

Kniha však akoby prahla po tom, aby som si ju vzala so sebou. A potom si ma vzala so sebou ona.

Množstvo čitateľov bolo po prečítaní tejto knihy trochu skeptických voči samotnému príbehu a taktiež jeho pokračovaniu (áno, príbeh pokračuje ďalej)! Za seba však môžem tento román len a len odporučiť. Aj keď nie som obrovským fanúšikom vymyslených príbehov, tento môžem zaradiť medzi tie, ktoré si u mňa vybojovali výnimku.

V príbehu Ransoma Riggsa sa prítomnosť prelína s minulosťou. Dom neobyčajných detí doslova dýcha atmosférou tajomna, smútku, ale taktiež krásy detskej radosti a magickej neobyčajnosti. Tá ma s istou dávkou pritiahla k tejto knihe. Možno to bola obálka knihy, možno fotografie, ktoré som uvidela po jej zbežnom otvorení v kníhkupectve. Kniha však akoby prahla po tom, aby som si ju vzala so sebou. A potom si ma vzala so sebou ona.

„Začal som mať veľmi zvláštny pocit, že ma niekto sleduje; že tie deti odtiaľto nikdy neodišli, že tu, uprostred týchto stien, presne ako ten chlapec z močiara, zostali navždy uchované. Cítil som, ako sa na mňa cez škáry a diery po sukoch dívajú.“

A to najlepšie nakoniec! Ta da da da... Ak niekomu z vás hovorí niečo meno Tim Burton, tak sa môžete tešiť, že si príbeh Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej vzal pod svoje ochranné krídla a čochvíľa tu máme film. To svedčí jedine o tom, že príbeh je dostatočne zaujímavý a svojou atmosférou vás dostane! Preto vám teda s čistým svedomím radím, aby ste svoju fantáziu vložili do rúk Ransoma Riggsa a nechali neobyčajné deti vyrozprávať ich príbeh. Bude to stáť za to.

• Meno autora: Ransom Riggs
  • Knihu vydalo: Kalligram
  • Počet strán: 352