nedeľa, 06 september 2015 08:06

Údolie ľalií

Človek postupne dobýja a podmaňuje si Zem. Slovensko nie je výnimkou. Každá pôda sa dá kúpiť, veď kto má peniaze, nevidí prekážky. Ale posledný kúsok nedotknutého a čistého údolia rieky Slatiny je akoby chránený neviditeľnou mocou. Akoby si ho príroda bránila z celej sily...

Ale kto dnes verí rozprávkam a povestiam? Príroda a brániť sa? Prosím vás, snáď to neberiete vážne!

Mám rada príbehy v príbehoch. Príbehy, ktoré menia rozprávačov i poslucháčov. Príbehy, ktoré nie sú na prvý pohľad len obyčajným rozprávaním deja, ale majú v sebe aj hlbšie posolstvo. V Údolí ľalií sa popri hlavnej línii vyskytnú zaujímavé odbočky a rozvetvenia, kde niekoľko postáv rozpovie príbehy a v nich sa objavia skryté tajomstvá. Svojím štýlom teda pripomína taliansky Dekameron. Aj v nich boli hlavné postavy v ohrození života. V Dekamerone ušla malá skupinka ľudí pred hrozbou čiernej smrti (moru) na vidiek a aby im uplynul čas, krátili si ho rozprávaním historiek. Údolie ľalií ma podobnú schému, ale zaroveň je to niečo celkom iné, slovenské, s nádychom mytológie, histórie či dokonca ekológie.

Príbehy, ktoré menia rozprávačov i poslucháčov.

Mladá realitná maklérka Alžbeta ukazuje svojmu klientovi zaujímavé parcely v prekrásnom prostredí stredného Slovenska. V dnešnom ponímaní pripomína divočinu, keďže je bez signálu presne ako si to zákazník želal. V neďalekej dedine Slatinke však už nik nežije, ľudia boli vysťahovaní kvôli plánovanej stavbe priehrady. Táto skutočnosť sa však ukáže nevýhodnou práve vtedy, keď sa vracajú z prehliadky a na ich auto počas búrky spadne strom. Nechýba veľa a Nela, Betina malá dcérka, diabetička, ktorú zobrala so sebou, takmer skolabuje. Cesta ostane neprejazdná, mobily sú mimo dosahu siete, vonku katastrofálne počasie. Všetci traja bežia v lejaku späť do opustenej dediny, kde v jednom domčeku uvideli svetlo. Ako v rozprávke. Tomu vravím záchrana v poslednej chvíli... Malá už bola z nedostatku cukru takmer v bezvedomí.

Dôležitým sa stal nie dej, ale samotné konanie postáv, ich motívy a túžby.

„,Čakám návštevu. A vy to nie ste.´
Bety si bolestne uvedomovala, že Nela jej v náručí oťažela. ,Mám tu dieťa, ktoré potrebuje pomoc! Prosím vás!
´"

Pomoc nakoniec dostanú, no živly uväznia túto nesúrodú skupinku v chalupe. Ak mám byť úprimná, jednotlivé príbehy, ktoré si spoločnosť začala z dlhej chvíle rozprávať, ma zaujali menej, ako samotná hlavná dejová línia. Niektoré poviedky som poznala, ale v danej chvíli ma prekvapilo, ako vhodne ich autorka zakomponovala do príbehu. Samozrejme, mali svoj význam, veď vďaka nim sa zmenilo i vnímanie poslucháčov. Dôležitým sa stal nie dej, ale samotné konanie postáv, ich motívy a túžby.

V príbehoch boli skryté nielen vysvetlenia, ale aj akési mravné poučenia. Všetci zúčastnení si takto odniesli skúsenosť, ktorá ich zmenila.

Zostáva len to, čo je najdôležitejšie.

V tejto chvíli by sa mohol príbeh uzavrieť. (...) Ale príbehy chcú žiť a zauzľovať sa, ak im podmienky aspoň trochu prajú. Veci, ktoré by sa za istých okolností mohli stať, sa väčšinou za istých okolností aj stanú.

Z obyčajnej búrky sa stáva prietrž mračien, voda v rieke stúpa a začína sa vylievať z brehov. Všetci sú v ohrození života. A práve vtedy sa začínajú meniť. Zostáva len to, čo je najdôležitejšie.

Saši Pavelkovej sa priznáva titul prvej dámy slovenskej fantasy. A právom. Povesti a príbehy, o ktoré sa obyvatelia chalupy navzájom podelili, boli síce rôznorodé tematicky, ale mali niečo spoločné; každý bol tak profesionálne napísaný, že som mala pocit, akoby som bola priamo v centre deja. Živé dialógy, plnohodnotné postavy a vnímavé stvárnenie prostredia každej poviedky robia z čítania skutočný zážitok. Nie sú len o bájnych bytostiach, o mágii, či mytológii, ale aj o histórii a najmä o všetkom, čo je ľudské. O bolesti a strachu, o túžbe a vášni, o pomste, treste, či odpustení. O potrebe chrániť. O nádeji...

Záverom knihy sa niesla nádej, že ľudia si uvedomia, čo je dôležité. Ja som z knihy cítila i krásu rieky Slatiny, sviežej a jedinečnej. A pocit, že ak nevieme sami otvoriť oči, musí nám niekto pomôcť.

• Meno autora: Alexandra Pavelková
  • Počet strán: 296
  • Dátum vydania: pondelok, 01 jún 2015