streda, 03 apríl 2013 16:34

Twilight sága

(9 hlasov)

Vo svete vládne nový trend. Všetko čo sa týka fantasy sveta, konkrétne sveta upírov je smiešne, trápne, pod úroveň inteligentne zmýšľajúceho človeka. „Intelektuáli“ si z toho spravili privátny žartík. Mať rád upírske príbehy rovná sa mať o koliesko menej a IQ pod 50 bodov. Ale buďme korektní, týka sa to hlavne jedného konkrétneho upírskeho príbehu: Ságy Twilight.

Považujem sa za inteligentného človeka a ani v najmenšom si nemyslím, že by ma sága Twilight degradovala alebo nejako urazila moju inteligenciu. Najvtipnejšie však na tom je, že 95% ľudí, ktorí knihu alebo film kritizujú ich nevideli ani z okna rýchlika. Nie je mojim úmyslom rozoberať v tejto recenzii herecké výkony, filmovú hudbu ani z ničoho nič objavené tehličky na bruchu Taylora Lautnera (knižného Jacoba Blacka), plánujem sa pozrieť na zúbok na jednej strane zatracovanej, a na strane druhej milovanej knižnej predlohe.

Dohromady uzreli svetlo sveta štyri knihy Twilight ságy (plus jedna bonusová Krátky druhý život Bree Tanerovej). Súmrak, Nov, Zatmenie, Úsvit. Štyri úkazy na nebeskej oblohe, ktoré nie je možné nezachytiť.

Ak ste však doteraz o túto ságu nezavadili ešte ani jednou časťou svojej končatiny mali by ste vedieť, že celý dej sa točí najmä okolo vzťahu Belly (bežného človeka) a Edwarda (nebežného upíra) a ešte Jacoba (ešte nebežnejšieho vlkolaka). Niekto je upír, niekto je vlkolak, niekto nahnevaný upír, niekto nahnevaný vlkolak a všetci ľúbia Bellu. Samozrejme, okrem zopár nahnevaných upírov z Talianska.

Gýč? Rozprávka pre deti? Trápnosť? Ako sa hovorí, proti gustu žiaden dišputát.

Ja osobne tento príbeh milujem, no je mi jasné aj to, že celý tento príbeh je v podstate jedno veľké klišé, ale nemilovať ho je takmer nemožné. Každému je určite od začiatku jasné, že vzťah Edwarda a Belly neodráža realitu, koniec koncov je to fantasy. Ale o to práve ide. Odpojiť sa z tohto sveta a na chvíľku sa zasnívať. Prežiť cez postavy v knihe niečo, čo by sme v tomto svete nikdy neprežili.. Už ako malé dieťa som verila na iné svety a svet, v ktorom sa stretáva toľko magických bytostí pod jednou strechou je jednoducho očarujúci a vzrušujúci. Vzrušujúci najmä preto, že existuje akoby niekde za rohom, ponúka sa.. stačí sa za ním len načiahnuť alebo v tomto prípade odbehnúť do lesa a uchmatnúť si ho. A hlavne za tento svet a postavičky v ňom som Stephenie Meyer vďačná.

Ak má niekto chuť na intelektuálnu literatúru, na niečo vážnejšie, serióznejšie alebo len jednoducho nemá rád fantasy, na tomto si určite nepochutná. Je to kniha pre rojkov, dobrodruhov a čitateľov bažiacich po príbehovej láske.

PS. Osobne si myslím, že práve tie knihy, ktoré aj absolútneho odporcu čohokoľvek písaného donútia na chvíľu sa zastaviť a začítať sa, by si zaslúžili odmenu. Odmenu za návrat do ríše snov...

"Detstvo nie je obdobie od narodenia po určitý vek a v určitom veku, keď dieťa dospeje, odloží bokom detské veci. Detstvo, to je kráľovstvo, v ktorom nik neumiera." Edna St. Vincent Millay

• Meno autora: Stephenie Meyer