utorok, 18 december 2012 16:31

Žena bez čísla

(5 hlasov)

Po štyroch či piatich dňoch si nás zavolal primár. „Viem, čo sa s nami stane. Všetkých nás pošlú vlakovým transportom do koncentračného tábora. Nemyslím si, že to chorí, starí či slabí prežijú. Možno to bude priťažké aj pre tých, čo sú zdraví a silní.

Každý má svoj bod zlomu. Mám tu tabletky. Každý si môže jednu zobrať. Ak sa stane situácia neznesiteľnou, poskytne vám to rýchly koniec. Z celého srdca dúfam, že ich nebudete musieť použiť.“ Spolu s ostatnými som si od neho zobrala tabletku. Opatrovala som ju až do konca nočnej mory.

Žena bez čísla je nesmierne dojímavým a úprimným vyznaním najkrajšej Bratislavčanky, ktorá prežila hrôzy Osvienčimu. Dodnes netuší, prečo jej na zápästie nevytetovali číslo, ale bolestnú spomienku na ponižujúce mučenie, vypočúvanie a trýznenie si so sebou nesie po celý život. Strhujúci príbeh, ktorý si našiel svojich poslucháčov až po šesťdesiatich rokoch, dvíha varovný prst nad udalosťami, ktoré tu boli a ktoré by sa už nikdy nemali opakovať.

Na začiatku si Iby spomína na deň, kedy musela pre svoj židovský pôvod opustiť rodné Československo a odísť do menej nebezpečného Maďarska. Vo svojej krajine zanechala všetko: štúdium na nemeckom gymnáziu, rodinný obchod, priateľa Nicka i nenávidenú žltú hviezdu, ktorú vymenila za sfalšovaný krstný list. Napriek tomu, že v koncentračnom tábore definitívne spochybnila existenciu Boha, nezištne pomáhala chorým a slabým a počas pobytu v maďarskej ženskej väznici získala od prostitútok a Cigánok titul „malej lekárky“. Zručnosť zdravotnej ošetrovateľky preukázala aj v tábore nútených prác v Nemecku, kde oslávila svoje dvadsiate prvé narodeniny. V Osvienčime nepočítala dni, lebo každý deň bol pre ňu taký istý ako ten predošlý. Život však pre ňu nikdy nebol čiernobiely a nezabudla ani na priateľstvo a lásku, za ktorou sa vydala až do Anglicka.

Kniha ponúka čitateľovi mrazivo osobnú výpoveď ženy, ktorá „tam“ skutočne bola, videla to a prežila. Vďaka rozprávaniu v prvej osobe naberá dej na autentickosti a dramatickosti a pri čítaní vďačíte Bohu za vaše takzvané „problémy“. Ľudia v Osvienčime CHCELI žiť, ale NEMOHLI, my žiť MôŽEME, ale NECHCEME (alebo len nevieme). Silný príbeh podľa skutočnej udalosti by som odporučila ako povinnú literatúru pre všetkých tých, ktorí sa rozhodli na vlastnej koži pocítiť trpkú príchuť ľudskej krutosti, zverstva a beznádeje a navštíviť toto smutné miesto, dnes našťastie už len ako múzeum. Rozhodne však nejde o prvoplánovo napísané dielo s hrôzostrašným opisom plynových komôr a vychudnutých väzňov s cieľom zožať komerčný úspech na úkor ľudského nešťastia. Žena bez čísla je obrazom statočnej ženy, ktorá sa podelila s celým svetom so svojím svedectvom o veciach, pred ktorými by sme ani v dnešnej dobe nemali privierať oči.

Iby Knill je rodená Košičanka, ktorá vyrastala v Bratislave a po vojne žije v Anglicku. Jej silný príbeh zaujal televíziu BBC, ktorá natočila dokument o jej zážitkoch z druhej svetovej vojny. Tie opísala aj vo svojom autobiografickom románe Žena bez čísla.

• Meno autora: Iby Knill
  • Knihu vydalo: Motýľ
  • Počet strán: 296