utorok, 18 december 2012 13:46

Nórske drevo

(5 hlasov)

V kinosále klubového kina. Aj tak by mohol vyzerať váš prvý kontakt s nostalgickou drámou od japonského autora Harukiho Murakamiho. Titulky vám však prezradia, že film Nórske drevo nakrútili podľa rovnomenného románu. Ak dáte prednosť knihe, buďte rozhodne pripravení na oveľa intenzívnejší zážitok, akým je ten filmový.

Hlavný hrdina románu Tóru Watanabe sa ako dospievajúci chlapec pretĺka študentským životom plným školských povinností, alkoholu, zábavy, neviazaného sexu, ale najmä nenaplnenej lásky. Spoznáva osudy ľudí, ktorí výrazne menia jeho nie celkom ustálený pohľad na svet. Čo sa však stane so životom mladého Japonca v momente, keď ho smrť najlepšieho priateľa spojí s jeho frajerkou Naoko – krehkým dievčaťom, s ktorým sa Tóru po čase stretáva už iba v sanatóriu?

Haruki Murakami použil v knihe klasický a nesmrteľný motív lásky medzi mladými ľuďmi, ktorej budúcnosť je neistá.

„Naoko ako na povel vstala, kľakla si pri čele mojej postele na podlahu a zadívala sa mi do očí. Bolo pri tom počuť, ako šuští látka jej županu. Taktiež som sa na Naoko zadíval. Ale jej oči boli úplne prázdne. Pohľad mala podivne neprítomný, akoby sa dívala z úplne iného sveta, ale nezahliadol som v ňom nič, nech som sa díval, ako som chcel. Naše tváre od seba neboli ani tridsať centimetrov ďaleko, ale mal som pocit, že je odo mňa niekoľko svetelných rokov.“

Nórske drevo sa práve vďaka hodnoverným rozhovorom a opisom stáva, napriek japonskému prostrediu, dielom blízkym západnému čitateľovi.

Všetko navyše podtrhuje aj obdobie sedemdesiatych rokov, plné mládežníckej revolty a slobodomyseľnosti. Aj preto sa román v Japonsku stretol s určitým nepochopením. Je pravda, že autor sa vyjadroval o vtedajšom režime pomerne odvážne. Rovnako však nešetril slovami ani detailnými opismi intímnych scén. Na druhej strane, prečo by aj mal? Veď práve to robí knihu natoľko realistickou, že vo vzduchu po celú dobu visí otázka, či náhodou nejde o autobiografiu.

Paradoxne, dnes je to práve Murakamiho otvorenosť, ktorá si získava čoraz viac priaznivcov. Niektorí kritici však prirovnávajú Nórske drevo k Sallingerovmu Kto chytá v žite. Román Harukiho Murakamiho (nesie názov piesne od skupiny The Beatles) by však nemal byť už z princípu prirovnávaný k iným dielam. Celý sa totiž nesie v neopísateľnej atmosfére. Koniec-koncov, vďaka jeho jedinečnosti je to aj tak prakticky nemožné. Jedno je však isté. Podobné dielo ste takmer s určitosťou nikdy predtým nečítali a je celkom možné, že už ani čítať nebudete.

• Meno autora: Haruki Murakami
  • Národnosť: japonská
  • Knihu vydalo: Odeon