streda, 06 september 2017 08:18

Kult

Horúcu a slnečnú Kaliforniu 60. rokov má každý z nás spojenú s érou hippies. No nebolo všetko také bezstarostné. Prebiehajúca vojna vo Vietname, vzostup množstva rôznych siekt, samozvaných prorokov a guru. Horúca novinka, o ktorej všetci hovorili minulé leto, nám poodhalí niečo z tohto prostredia.

Meno Charlesa Mansona je známe aj za veľkou mlákou. Hoci túto informáciu na prebale knihy nikde nenájdete, Emma Cline sa voľne inšpirovala práve jeho príbehom, ktorý do základov otriasol nielen americkou spoločnosťou. Fascinácia kultom, ktorý si okolo svojej postavy Charles Manson vytvoril, pretrváva dodnes. Existuje množstvo teórií, ako a prečo sa všetko udialo. Emma Cline však nepodľahla tendencii urobiť zo svojej knihy vďaka škandalóznym odhaleniam masový trhák, ale drží sa skôr v ústraní.

Emma Cline nepodľahla tendencii urobiť zo svojej knihy škandalózny masový trhák

Nehľadá fakty, ktoré by spôsobili senzáciu, radšej sa venuje ľudskému vnútru. Za svoju hrdinku si zvolila mladé dievča, štrnásťročnú Evie Boydovú. Kniha sa stáva odrazom nielen spoločnosti, ale aj problémov, ktorým čelí každý mladý človek v období dospievania – neistota zo seba samého, potreba byť prijatý a niekam patriť, mať svoje miesto pod slnkom.

„Bolo ľahké presvedčiť samu seba, že tie peniaze potrebujem. Rusell hovorieval, že väčšina ľudí je sebeckých, nevedia ľúbiť. To platilo aj o mojej matke, aj o mojom otcovi.“

Kniha je rozprávaná z pohľadu štyridsaťročnej Evie. Stretávame sa s ňou v prázdninovej chatke, ktorú má požičanú od svojho kamaráta. Na jej veľké prekvapenie sa v chate spolu s priateľkou objaví aj syn jej známeho. Na ich popud sa vracia vo svojich spomienkach do doby, kedy mala 14 a s otvorenými očami snívala o prvom bozku od staršieho brata svojej najlepšej kamošky. Po sérii nešťastných udalostí sa dostáva do partie mladých a na prvý pohľad šťastných ľudí. V upätom prostredí dokonale uhladeného predmestia táto partia pôsobí nanajvýš bizarne. Evie osloví práve ich voľnosť, sloboda a pocit rodiny, ktorý medzi sebou vytvárajú. Práve to jej chýba najviac zo všetkého.

Vodca skupiny Rusell zo seba urobil samozvaného guru, ktorý má riešenie na všetky svetové problémy

Na neďalekej farme uprostred lesa si vytvorili miesto pre spoločný život. Nikto si nič nezávidí, všetci sa spoločne delia o veci a život plynie v nekonečnom víre večierkov za svitu mesačného svetla. Evie sa nadchne a čoskoro sa cíti viac doma medzi novými kamarátmi než vo svojom skutočnom domove.

No na oko ideálny a bezstarostný život má aj temnejšiu stránku. Vodca skupiny Rusell zo seba urobil samozvaného guru, ktorý má riešenie na všetky svetové problémy a odpoveď na to, ako dosiahnuť svetový mier. Na prvý pohľad nevinné reči však majú dopad na celú skupinu. Rusellov vplyv nad všetkými obyvateľmi, najmä nad dievčatami, sa zväčšuje, čo využíva pre svoje potešenie. Evie sa postupne zaplieta nielen s Rusellom, ale aj s celou skupinkou a nechá sa ťahať čoraz hlbšie. Ako napokon nájde cestu von?

„Videla som ako ňou nová situácia otriasla. Jej dcéra nikdy doteraz nebola problémová.“

Kult určite prišiel so zaujímavým námetom. Sekty sú veľmi uzatvorené skupiny, preto niet divu, že vonkajší svet nimi býva často fascinovaný. Napriek tomu Emma Cline dobre balansuje na prahu medzi senzácie chtivou knihou a intímnou výpoveďou dospievajúceho dievčaťa, ktoré túži len potom, aby niekam patrilo. V poslednej dobe sa ako keby roztrhlo vrece so silnými hlavnými ženskými postavami.

Emma Cline dobre balansuje na prahu medzi senzácie chtivou knihou a intímnou výpoveďou dospievajúceho dievčaťa.

Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, Evie k nim určite patrí. Čo mi v knihe trochu chýbalo, bol väčší dôraz na prítomnosť. Samozrejme, chápem, že Kult je hlavne o špecifickej dobe v Evienom živote, ale určite by ma zaujímalo, ako ju prežité situácie ovplyvnili a kam sa po týchto udalostiach uberala. Ďalším veľkým nedostatkom bolo neexistujúce zžitie sa s postavami. Akokoľvek kruto to môže znieť, kniha ma nijako nezasiahla, ani vo mne nezanechala hlbší dojem. Len čo som dočítala poslednú stranu, z hlavy mi vyšumeli všetky postavy. Keďže príbeh plynie v podstate len Evieným opisom situácií, nemáme možnosť lepšie spoznať iných ľudí, takisto dôležitých pre rozprávanie.

„Rusell pozeral z tváre na tvár, na skupinu, čo mu sedela pri nohách. Začervenala som sa, keď sa pristavil na mojej, ale on sa netváril prekvapene. Suzanne mi položila ruku na kríže a pocítila som pokoj ako v kine alebo v kostole.“

Kult narába s veľmi citlivou témou, a tak sa k nej snaží aj pristupovať. Čo sa mi páčilo, bolo, že paradoxne Evie neučaroval až tak veľmi „vodca“ Russel, ale skôr dievčatá a najmä Suzanne. To, čo jej chýbalo doma, našla práve v spoločnosti dievčat. Čo na môj vkus knihe dosť uškodilo, bol slovenský preklad už aj samotného názvu. V origináli sa kniha volá The Girls, teda Dievčatá, zatiaľ čo v slovenskom preklade je to Kult. Práve anglický originál vystihuje pravú podstatu celého príbehu. Napriek tomu, že kniha rozoberá vcelku vážnu tému, číta sa ľahko a rýchlo. Odporúčam ju každému, kto má rád netradičné príbehy a zaujímavé ľudské osudy.

• Meno autora: Emma Cline
  • Počet strán: 304
  • ISBN: 9788055150468