piatok, 01 september 2017 07:10

Dánske dievča

Psychologické príbehy či romány plné lásky. Každý máme svoj vlastný žáner, ktorý nás dokáže pohltiť a na chvíľu odniesť do sveta, ktorý nie je náš, avšak sami si ho vytvoríme. Dánske dievča je presne ten typ knihy, ktorý si vás vezme so sebou.

Román založený na príbehoch postáv Grety a Einara je krásnym a tajuplným výletom do mysle, do tajov psychológie, do sveta, ktorý v sebe ukrýva Einar. Veľmi zaujímavo poňatý príbeh, kedy sa relatívne šťastné manželstvo vďaka nevinnej hre zmení na nepoznanie. Nevinnosť sa v tomto románe stala hlavným spúšťačom udalostí, ktoré nasledovali. Nevinná prosba Grety zmenila Einarov pohľad na seba. Nevinnosť Lili priviedla na pokraj samotného života a nevinnosť Gretinej lásky k obom – Einarovi a Lili ju postavila do neriešiteľnej situácie.

Relatívne šťastné manželstvo sa vďaka nevinnej hre zmení na nepoznanie.

Príbeh Dánske dievča je príbehom Einara, ktorý vďaka Gertinej prosbe pózovať v ženských šatách objaví v sebe doteraz neprejavenú časť svojej osobnosti a tou je krehká Lily. Einar a Greta v začiatkoch vnímajú Lily len ako občasnú návštevníčku ich životov. To však len do času, kedy si Einar uvedomí, že Lily, ktorá prebýva v ňom, nie je len zábavným spríjemnením, ale je jeho súčasťou, ktorá každým dňom potrebuje viac a viac priestoru.

Einar je tak v pozícii, kedy ho túžba zabíja. Nedovoľuje mu naplno prejaviť svoje skutočné ja z obavy a výčitiek či odmietnutia. Zmieta sa medzi fyzickým a psychickým svetom. Fyzicky nie je žena, avšak vo svojom vnútri nie je ani muž. Lily vzkriesená či objavená nevinným popudom Grety v ňom každým dňom silnie viac a viac. Tu sa nám naskytuje otázka: Prebudil by sa takýto pud v Einarovi aj keby v ňom Greta nezapálila iskierku Lily? Ak by aj naďalej ostal Einarom, nežil by v ešte väčšom utrpení?

„Krvácania sa bál aj ho vítal. Keď cítil prvé kvapky krvi na perách alebo medzi nohami, chytal ho závrat. Nikto to Einarovi nepovedal, ale sám sa dovtípil, že sa to deje preto, lebo zvnútra je žena.“

Einar fyzicky nie je žena, avšak vo svojom vnútri nie je ani muž.

Obdivuhodnou sa v tomto príbehu stáva aj láska Grety, do istej miery popretkávaná aj vlastným sebectvom. Túžba chrániť svojho manžela sa dostáva do konfrontácie s dychtivosťou po prítomnosti Lily. Je však otázne, či táto túžba úplne nezničí život už aj tak rozpolteného Einara.

Dánske dievča v sebe ukrýva viacero motívov, ktoré sa súbežne rozvíjajú. Na jednej strane tu máme manželstvo Einara a Grety, ktoré prechádza ťažkými skúškami, no ďalším aspektom príbehu je psychický stav Einara, ktorého skrytá podstata – teda Lily získava každou chvílou väčšiu a väčšiu moc nad jeho životom. Oba tieto motívy podporujú tiež Gretinu dilemu, ktorá na jednej strane miluje Einara, no taktiež aj Lily. Touto dvojitou láskou však prichádza o oboch a je postavená do situácie, kedy sa musí rozhodnúť.

Autor v tomto príbehu rozvádza dokonalé psychologické hry, ktoré sú umocnené podrobnými opismi prostredia i samotného zmýšľania postáv. Spoločne s Einarom, Gretou a Lily sme tak postavení pred množstvo situácií, ktoré sa javia takmer vždy ako veľmi ťažko riešiteľné.

Je však otázne, či táto túžba úplne nezničí život už aj tak rozpolteného Einara.

„Pacienti, ktorí za mnou prichádzajú majú do istej miery šťastie. Majú šťastie, že sa ich otvorene spytujem: ,Kto vlastne chcete byť?’ A stoja pred voľbou. Nie je to ľahké rozhodnutie. Netúžime však všetci, aby sa nás niekto spýtal, kým chceme byť? Všetci aspoň trocha po tom túžime.“

Skúste si len na malý moment predstaviť, že vo svojom vnútri žijete nekompletný život. Ten život vás nerobí šťastným a naplneným, naopak ubíja vás a ničí. Vtom však objavíte možnosť, ako to všetko zmeniť, avšak za akú cenu? Výmenou za milovanú osobu, za odsúdenie spoločnosťou, za kvantá predsudkov. Je toto šťastie, ktoré by dokázalo naplniť váš život? Je to šťastie, ktoré naplní ten Einarov?

• Meno autora: David Ebershoff
  • Počet strán: 368
  • Dátum vydania: nedeľa, 01 január 2017