sobota, 10 jún 2017 13:27

Potom

Už ste čítali knihu, kde boli hlavnými postavami duše zomierajúcich ľudí? Aj pre mňa to bolo prvýkrát a musím sa priznať, že z toho mám zmiešané pocity.

Okolo tejto knihy som v kníhkupectve chodila pomerne dlho. Po čase som ju vzala do rúk a bližšie ju obzrela. Bola som skeptická, pretože anotácia na obale je pomerne strohá, aj keď niečo len predsa z deja odhalila. Najmä som nerozumela vete: „Grace sa rozhodne odhaliť totožnosť podpaľača a chrániť svoje deti pred tým, kto sa nevzdáva úmyslu zničiť ich. K dispozícii má len silu svojho ducha, pretože telo je nevládne.“ Našla som si pohodlné kreslo, usadila a začala čítať. Po niekoľkých stranách čítania som s úsmevom na perách, plná očakávaní stála pri pokladni a prikladala kreditku k terminálu.

Grace a jej dcéra Jen totiž ležia v nemocnici s ťažkými zraneniami spôsobenými  požiarom.

Veľmi skoro som pochopila, čo znamenala veta v anotácii. Grace a jej dcéra Jen totiž ležia v nemocnici s ťažkými zraneniami spôsobenými  požiarom. V čase, keď začala súkromná škola horieť, bola Jen vo vnútri. Grace neváhala a utekala dcéru zachrániť. Obe teraz v nemocnici bojujú o život.

„Nemohla som sa hýbať, nebola som schopná myknúť malíčkom ani žmurknúť. Nevládala som otvoriť ústa a vykríknuť. Zo všetkých síl som sa usilovala pohnúť obrovským ťažkým vrakom, na ktorý sa mi zmenilo telo. Akoby ma väznil trup velikánskej lode stroskotanej na dne oceána a znemožňoval mi akýkoľvek pohyb. Ostáva mi iba jedno riešenie, povedala som si, keď som si pomyslela na teba. Vyšmyknem sa z vraku svojho tela do čierneho oceána.

Grace a Jen teraz existujú len ako duše, mimo svojich tiel a všetko iba pozorujú. Tým, že sa môžu voľne pohybovať a nikto ani len netuší, že sú v jeho blízkosti, stávajú sa svedkami výpovedí ľudí, ktorý boli pri požiari, ale aj samotného vyšetrovania, ktoré vedie policajná vyšetrovateľka a zároveň Graceina švagriná Sara.

Grace a Jen teraz existujú len ako duše, mimo svojich tiel a všetko iba pozorujú.

Obe ženy sa snažia zistiť, kto požiar v škole založil, kto a prečo chcel Jen ublížiť. Podľa doterajších zistení to bol čin podpaľača, ktorý dobre vedel, čo robí a že bude Jen počas športového dňa v škole sama. Má tento požiar súvis s vydieraním Graceinej dcéry, ktoré sa neskončilo, ako tvrdila svojim rodičom? Akú úlohu hrajú v tomto prípade bývalí zamestnanci školy?

Skôr, ako sa táto kniha ocitla v mojej knižnici, prečítala som si na internete niekoľko recenzií. Ohlasy na knihu boli aj dobré, aj menej dobré, ale tie ma neodradili. Sklamanie prišlo až pri dlhšom čítaní. Páči sa mi autorkin nápad, že čitateľ sleduje príbeh z perspektívy Grace a Jen, aj keď sa mi to zdalo niekedy až morbídne.

Grace často spomína na detstvo jej detí, rodinný život, na obdobie dospievania Jen a jej nekonečné výhovorky, keď sa jej nechcelo učiť na maturitu, na to, keď jej syn nastupoval do škôlky, na spoločné rodinné chvíle s manželom. Trochu zbytočné a zmätočné sa mi zdali tieto odbočky do minulosti, pretože pre samotný príbeh nemali význam, akurát čo dej spomaľovali (niežeby mal niekedy adrenalínový spád). Vzhľadom na to, že príbeh vlastne začína požiarom, sa najnapínavejšia časť knihy skončí dotlením posledného uhlíka.

Príbeh z tejto perspektívy je naozaj unikátny.

„Zo školskej budovy sa vyvalil dym. Hustý čierny dym pripomínal táborák. Spomínam si, že všade vládol pokoj. Vôbec nevznikla panika. Ale uvedomovala som si, že dym sa na mňa rúti ako rozbehnutý kamión čoraz rýchlejšie. Na sekundu-dve sa ma zmocnila neovládateľná radosť, že vidím Adama, no vzápätí som sa rozhliadla, či nezazriem Jenny. Hľadala som nakrátko ostrihané blond vlasy, štíhlu postavu. No pred školou sa na ňu nikto neponášal. Z mosta doliehali sirény.

V príbehu neexistuje vedľajšia dejová línia. Autorka raz spomenie neznámu postavu, ktorá nehybne stojí najprv pred školou tesne pred vypuknutím požiaru, potom v nemocnici, ako mlčky pozoruje Jen. Je to taký slabý záblesk, čo čitateľ môže považovať za nádej a prísľub akcie, no nedočkáme sa. Aké také motýle v žalúdku možno zažijete tesne pred koncom knihy, ani tu však nezaručujem zatajený dych, či mráz na chrbte.

Myslím si, že rodičom, ktorí niekedy prežili strach o svoje deti, sa kniha bude veľmi páčiť. Sú v nej totiž pocity matky, ktorá privedie na svet ružový umrnčaný balíček šťastia, sleduje ako jej dieťa rastie, učí sa, dospieva a potom sa musí len prizerať na to, akú bolesť jej spôsobuje vidieť svoje umierajúce dieťa.

• Meno autora: Rosamund Luptonová
  • Počet strán: 432
  • Dátum vydania: utorok, 12 február 2013