nedeľa, 07 máj 2017 09:33

Len to nikomu nepovedz

Slová síce dokážu často ublížiť viac ako skutky, no keď sa k nepríjemným rečiam pridajú aj činy, obeť šikanovania nečaká nič dobré.

Hlavnou hrdinkou knihy je Eva. Eva má brata, ktorý sa o ňu stará a bráni ju aj napriek tomu, že tým všetko len zhorší. Eva má mamu v zahraničí, ktorá svoju neprítomnosť zakrýva množstvom darčekov a nesprávneho oblečenia. Eva mala otca, ktorý spáchal samovraždu. Eva má na tvári jazvu a čo je horšie, aj nepríjemných spolužiakov, ktorí jej strpčujú každý deň v škole. Jediné, čo ju dokáže dostať z nepríjemnej reality, je tanec a jej tanečný partner a najlepší priateľ Lukáš.

Jediné, čo ju dokáže dostať z nepríjemnej reality, je tanec

„,Iba žartujem, o tvoju spoločnosť nestojíme,´ dodá rýchlo. ,Nikomu z nás by ani len omylom nenapadlo ťahať sa s tebou ešte aj mimo vyučka. Bohato stačí, že s tebou musíme byť v škole,´ veľavravne zagúľa očami. ,Nemyslíš, že by bolo nad ľudské sily pozerať sa na teba ešte aj cez víkend? Ble!´“

Stále zastávam názor, že deti sú síce zlaté, no dokážu byť najzákernejšie. Veď si len spomeňte na svoje školské časy. Určite ste aj vy mali v triede niekoho, z koho sa večne robil posmech a nech spravil čokoľvek, mnohokrát nestál ani za pozdravenie. Ak o nikom takom neviete, je dosť pravdepodobné, že ste buď mali taký dokonalý kolektív, alebo ste tým nešťastníkom boli práve vy. Keď tak nad tým premýšľam, tá prvá alternatíva je asi celkom nereálna.

deti sú síce zlaté, no dokážu byť najzákernejšie

Chválim nielen výber veľmi aktuálnej témy, ale aj citlivé spracovanie. O šikanovaní sa síce rozpráva v súčasnosti už o čosi viac, no stále je to téma, ktorú si nedovolí každý len tak otvoriť a hovoriť o nej. Knihy od slovenskej autorky Miroslavy Varáčkovej som si skutočne obľúbila. Nebojí sa totiž otvárať rôzne témy a to spracovanie je absolútne skvelé. A ak by som mala nejakú súčasnú slovenskú autorku odporúčať, bez akýchkoľvek okolkov by to bola práve Miroslava Varáčková. Stačí siahnuť po niektorej z jej kníh a pochopíte sami.

„Odídem radšej na chodbu, chvíľu sa pomotám po našom poschodí, potom sa zavriem na záchode a počkám na ďalšiu hodinu. Po návrate do triedy ma čaká nepríjemné prekvapenie. Obsah tašky mám rozsypaný po podlahe, zošity dokrčené a pošliapané a peračník hodený v koši. Dokonca aj moja desiata je v stave, ktorý vylučuje, že by sa ešte dala jesť. Fajn, budem hladná až do poobedia.“

mlčanie nikdy nikomu neprospelo

Miestami smutný, miestami drsný príbeh podľa mňa patrí aj do školských knižníc či dokonca aj lavíc. Téma i spracovanie je však vhodné nielen pre tínedžerov, ale zaujme aj dospelákov. Mnohí sa možno nájdu či už v hlavnej postave alebo v jej spolužiakoch.

Šíriť povedomie aj o takýchto témach je dôležité. Veď mlčanie nikdy nikomu neprospelo. Preto aj na konci tejto knihy nájdete kontakty na viaceré poradne či inštitúcie, na ktoré sa možno v prípade potreby obrátiť.

• Meno autora: Miroslava Varáčková
  • Počet strán: 240
  • ISBN: 9788055614175