štvrtok, 04 máj 2017 07:10

Rodinné tajomstvo

Kto zdedí rodinný majetok a titul? Právoplatný syn vplyvného lodného magnáta alebo jeho potenciálny nemanželský syn? Ovplyvní toto rozhodnutie ich vzájomné vzťahy? Z pera uznávaného Jeffreyho Archera vzišlo ďalšie pútavé čítanie...

Anglický spisovateľ Jeffrey Archer, ktorý sa preslávil románom Kain a Ábel, opäť dokazuje, že je jedným z najlepších autorov súčasnosti. V Rodinnom tajomstve, tretej časti impozantnej historickej ságy s názvom Kronika rodu Cliftonovcov, čitateľom predostiera ďalšie životné osudy a zamotané vzťahy ústredného tria – Harryho Cliftona, Emmy Barringtonovej, jeho životnej lásky a možno dokonca aj nevlastnej sestry, a jeho najlepšieho priateľa Gilesa Barringtona. Okrem toho, že kniha nás vtiahne do dramatických vzťahových a osobných peripetií hlavných postáv, si naplno vychutnáme aj pozoruhodnú prehliadku 20. storočím, obohatenú o dôkladné autorove znalosti historických udalostí.

Kniha nás vtiahne do dramatických vzťahových a osobných peripetií hlavných postáv

Po dočítaní druhej knihy s názvom Hriechy otca, ktorá v otázke dedičského nároku skončila nejednoznačne, čitateľ netrpezlivo očakáva, aký bude mať tento dejový motív rozuzlenie. Hlavný hrdina Harry Clifton si síce konečne vezme milovanú Emmu za manželku, no Archer nás rafinovaným, a zároveň bystrým spôsobom naďalej necháva v napätí, či je medzi nimi súrodenecký vzťah. Je možné, že autor nás úmyselne ponechá v sladkej nevedomosti a rozlúštenia tohto najvzrušujúcejšieho tajomstva celej série vôbec, sa nedočkáme ani v štvrtej časti.

Vďaka skvelému rozprávačskému štýlu a dynamickému deju vás román pohltí už od prvých stránok. Harry, vykreslený v románe ako typický uhladený Brit, píšuci typicky uhladené britské detektívky, sa opäť konfrontuje s progresívnym, moderným zmýšľaním, panujúcim v Amerike. Zatiaľ čo v druhej knihe bol v Spojených štátoch neprávom odsúdený za vraždu, v pokračovaní sa snaží pretlačiť svoju najnovšiu knihu do rebríčka New York Times bestsellerov. Autor brilantne zachytáva spoločenské móresy či obchodné praktiky súvisiace so spisovateľskou brandžou, ktoré prevládajú v týchto diametrálne rozdielnych krajinách. Kým Harry v Novom svete propaguje nový román, Emma pátra po malej Jessice, dcére svojho otca Huga, ktorého zavraždila jeho ukrivdená milenka.

„,Väčšina redaktorov, ktorí s vami budú viesť rozhovor, bude zvedavá na vaše zážitky z väzenia a na to, ako sa Angličan ako vy dopracoval k striebornej hviezde. Zakaždým však budete musieť zvrtnúť reč späť k vašej knihe.´ ,V Anglicku by sa to považovalo za veľmi nezdvorilé.´ ,V Amerike vám práve takáto nezdvorilosť dokáže zaistiť miesto na zozname bestsellerov.´ ,A nebudú sa chcieť moderátori rozprávať o knihe?´ ,Harry, musíte rátať s tým, že nikto z nich vašu knihu nečítal. Každý deň na ich stole pristane hŕba nových titulov...´“.

Čitateľ si vychutná klasické romantické zápletky a množstvo dobrodružných pasáží

Rodinné tajomstvo je multižánrové dielo spĺňajúce všetky kritériá pre uspokojenie masovej čitateľskej obce. Autor sa nevyhýba dejovým klišé, postavy konajú v záchvatoch vášní, utápajú sa v nenávisti, intrigách či túžbe po pomste. Dej sleduje osudy viacerých postáv počas ubiehajúcich rokov, no napriek tomu je svižný, plný neustálych zvratov a prekvapení. Odohráva sa v konkrétnom historickom kontexte, odzrkadľujúcom rýchle spoločenské zmeny či politickú situáciu v Británii. Čitateľ si tiež vychutná klasické romantické zápletky a množstvo dobrodružných, napínavých pasáží. Dej je dokonca obohatený aj o kriminálnu líniu. Sebastian, syn Harryho a Emmy, sa totiž nevdojak zapletie do medzinárodného podvodu obrích rozmerov. Tento príbehový motív autor nápadito prepojil s vojnovým Nemeckom a plánmi nacistických pohlavárov utiecť po vojne do Južnej Ameriky.

„,Spravím čokoľvek, drahá, len, prosím ťa, neruš zásnuby,´ prosíkal Giles. ,Ako sa mám ukázať svetu po tom, čo ma tvoja matka pred tvojou rodinou, priateľmi, ba dokonca aj služobníctvom takto ponížila?´ ,Veľmi dobre ťa chápem, ale mama očividne nebola celkom pri zmysloch, keď závet písala. Určite si neuvedomovala, čo robí.´ ,Vravíš, že spravíš čokoľvek?´ Ozvala sa Virginia a pohrávala sa so zásnubným prsteňom. ,Čokoľvek, drahá.´ ,V poriadku. Najprv prepustíš svoju sekretárku. Náhradu za ňu ti odsúhlasím ja.´

Kniha je prešpikovaná vzrušujúcimi dejovými slučkami a množstvom motívov

Hlavné postavy vás okúzlia natoľko, že sa bez problémov vcítite do ich každodenných radostí i problémov. Sú natoľko osobnostne silné, že si v nich čitateľ ľahko nájde svoj vzor. Napriek útrapám nestrácajú svoju identitu, morálku či ľudskosť, čo však na druhej strane vnímam aj ako negatívum. Už v recenzii na Hriechy otca som naznačila, že prehnaná stereotypizácia charakterov mierne narúša celkovo pozitívne dojmy. Hoci je kniha prešpikovaná vzrušujúcimi dejovými slučkami a množstvom motívov, čitateľ v skutočnosti ani na okamih nezapochybuje o tom, ako sa v tej-ktorej situácii postavy zachovajú, čo navodzuje dojem určitej schematickosti. Určite by som ocenila väčší dôraz na psychológiu postáv a snahu o zachytenie ich vnútorných konfrontácií, ktoré sú vyjadrené len veľmi povrchne.

Rodinné tajomstvo je solídnym pokračovaním viacgeneračnej, príbehovo rozvrstvenej ságy, v ktorej autor na tristo stranách rozohráva vzťahy plné vášní či intríg. Jeffrey Archer je skvelý rozprávač, schopný na malej ploche vyrozprávať a prepojiť osudy viacerých postáv bez toho, aby kniha stratila šťavu a pôsobila rozvláčne. Navyše, zámerne skončila nejednoznačne, takže musím čo najskôr siahnuť po štvrtej časti...

• Meno autora: Jeffrey Archer
  • Národnosť: britská
  • Knihu vydalo: Motýľ