nedeľa, 09 apríl 2017 11:46

Davidov odkaz

Čítate knihu o malom chlapcovi, ktorého postihne rakovina. Po dlhom a bolestivom boji s chorobou napokon umrie. Hlavou sa vám preháňajú dve veci. Po prvé, prečítali ste skutočný príbeh. Po druhé, čo ak to celé mohlo dopadnúť úplne inak?

David je bystrý a hravý chlapec milujúci svoj život. Na prvý pohľad sa zdá, že je to zdravé dieťa, ale pravda sa ukrýva niekde inde. Davidko trpí nespavosťou, sústavným kašľom a nechuťou do jedla. Rodičom Silvii a Jánovi pripadá synov zdravotný stav neprirodzený, až sa jedného dňa ich obavy potvrdia. Pár vyšetrení so sebou prináša šokujúci záver: rakovina. Týmto zistením sa spúšťa sled udalostí, ktoré nás strana za stranou sprevádzajú životom rodiny, kde sa zákerná choroba derie na prvé miesto.

Zákerná choroba sa derie na prvé miesto

„Ako tak syn krúži medzi šmykľavkou a pieskoviskom, zasiahne ma v ďalšom kole ozvena jeho otázky. Že či som smutná? Slabé slovo! Som na smrť prestrašená.“

Autorka nás prenáša do priestorov nemenovanej detskej onkológie na „mínus dvojku“, kde zúfalstvo rodičov a nevraživosť lekárov a zdravotných sestier presakuje stenami. Byť matkou alebo otcom v situácii, keď vaše dieťa pred vašimi očami podstupuje bolestivé vyšetrenia, si vyžaduje veľké úsilie. Napokon, čo môže byť pre rodiča horšie,než sledovať so zviazanými rukami, ako jeho dieťa umiera?

„Nik zvonka sa nedozvie, že úspešne vyliečenému dieťaťu pracuje srdce len na tretinu výkonu, že má paralyzované nervy na nohách, čapce ako kačka, kríva, alebo vôbec nechodí, že môže prijímať len tekutú stravu, [...] a čo ja viem, čo ešte, lebo drvivá väčšina prípadov, ktoré som poznala z mínus dvojky, umrela.“

Ako jedni z mála sa postavia lekárom

Silvia vzbudzuje dojem silnej a nebojácnej matky, schopnej urobiť čokoľvek, čo by jej synovi pomohlo. A taká naozaj je. Po tom, čo Davidovi diagnostikujú rakovinu, vrhá sa do skúmania choroby v snahe dozvedieť sa čo najviac. Stôl plný poznámok a lekárskych správ, kopec e-mailov lekárom a odborníkom, to všetko sa deje v čase, kedy zvyšok rodiny už dávno spí, ale stolná lampička svieti do neskorých nočných hodín. Pretože sedieť so založenými rukami a čakať je pre Silviu dokonalou formou mučenia. Spolu s manželom prichádza na príčiny synovej choroby a kúsok po kúsku do seba začína všetko zapadať. Črtá sa nám obraz rodičov, ktorí sa vďaka svojej nebojácnosti ako jedni z mála postavia doktorom. Tí pre nich viac nepredstavujú istotu, práve naopak. Čím dlhšie sa pohybujú po nemocničnom území, tým negatívnejšie vnímajú celé zdravotníctvo. To sa však deje vo chvíľach, kedy sa už stihla chemoterapia vryť Davidovi hlboko pod kožu. Rozhodnú sa preto konať.

„Lekári zasahujú iba vtedy, keď už vznikne naozaj vážny problém, a popri tom všetkom vás neustále presviedčajú, že vy ničomu nerozumiete, ani rozumieť nemôžete, lebo to dokážu iba oni. Ak, nedajbože, s niečím v postupe liečenia nesúhlasíte, uštedria vám prednášku o tom, ako vášmu dieťaťu ubližujete.“

Do poslednej chvíle som verila v šťastný koniec

Už v popise knihy sa dozvedáme o tom, že David ako šesťročný napokon umrie. No čítať skutočný príbeh je ako prežívať ho spolu s postavami odznova, nevediac, aký bude záver. Preto som do poslednej chvíle verila, že všetko nakoniec dobre dopadne.

Davidov odkaz je úprimnou spoveďou rodiny, zmietajúcej sa v ťažkých časoch. Paradoxne, chlapcova choroba so sebou neprináša len to negatívne, ale práve vďaka nej sa vzťahy utužujú a chlad vystrieda teplo lásky medzi najbližšími. Kriticky reaguje na súčasnú situáciu slovenského zdravotníctva. Opisuje vzťah lekárov a pacienta, ale takisto rodičov, ktorí sú častokrát nútení konať aj napriek svojim presvedčeniam. Pretože veta „je to pre dobro vášho dieťaťa“ ich dokáže veľmi ľahko zahnať do kúta. Všetci chcú pre svoje deti to najlepšie, ale za akú cenu?

Stránky sú popretkávané autorkinými umeleckými opismi, čím knihu možno zaradiť medzi kvalitnú slovenskú literatúru. Číta sa ľahko, ale pri pomyslení, že ide o rozprávanie bez šťastného konca, vo mne vzbudzovala obrovský smútok. Silný, úprimný, skutočný. Taký je Davidov odkaz.

Čítané 92 krát