sobota, 25 marec 2017 20:41

Anna & Šarlota

Niekedy si o niekom myslíme, že je slabý, ufňukaný, jednoducho nám lezie na nervy. No pravda môže byť niekde úplne inde. Možno je to láska. A možno sklamanie. A možno je láska dedičná.

Hlavnou hrdinkou tohto príbehu je Šarlota. Žije s matkou Annou, s ktorou si veľmi nerozumejú. Citové vydieranie je na dennom poriadku a Šarlota toho má už dosť. Za bizarných okolností sa zoznámi so sympatickou Annou, s ktorou si veľmi rozumie. Postupne sa zoznamuje s jej rodinou – bratom Šimonom a ich otcom s rovnakým menom. Mladé ženy postupne zisťujú, že ich životy sú späté viac, ako si mysleli. Minulosť sa prelína s prítomnosťou, osudy sa začínajú zamotávať, na povrch vychádzajú tajomstvá, ktoré chceli byť umlčané.

na povrch vychádzajú tajomstvá, ktoré chceli byť umlčané

Anna & Šarlota je štvrtou knihou Márie Blšákovej. V tomto príbehu sa zameriava hlavne na odhaľovanie minulosti a dávno zabudnutých a neprebolených krívd, na cestu za pochopením a spoznávaním nielen samého seba, ale aj svojich najbližších.

„Palce oboch rúk zasúva za okraj nohavíc a ja so smiechom vrieskam, že to bol vtip a že jeho kolibrík je to posledné, čo ma zaujíma.“

Blšáková píše veľmi sviežo a ľahko. Bavili ma jej dialógy

Blšáková píše veľmi sviežo a ľahko. Bavili ma jej dialógy, ktoré boli nielen uveriteľné (konečne som sa dočkala od slovenskej autorky), ale aj vtipné a hlavne dávali zmysel. Nerieši zbytočnosti, ktoré pre príbeh nemajú žiaden zmysel, ale postupne nás oboznamuje so skutočnosťami, ktoré potrebujeme vedieť. Jediné, čo ma mrzelo, bolo, že autorka mala tendenciu vysvetľovať vtipy, ako keby očakávala, že čitateľ je natoľko hlúpy, že ich nepochopí. Okrem toho ma občas vedeli nahnevať gramatické chyby, ktoré by sa v knihách s plateným korektorom nemali objavovať. Ale to je všetko, čo ma rozčuľovalo. Všetko ostatné bolo fajn.

Hlavná hrdinka bola veľká sympaťáčka. Aj napriek svojmu hendikepu bola (väčšinou) nad vecou, vtipná a plná energie. Nerobila si ťažkú hlavu zo zbytočností, nesnažila sa nasilu riešiť neriešiteľné, dokázala prijať výzvu, prekonať strach, a hlavne vedela počúvať. Ani ostatné postavy nezaostávajú. Všetky sú vykreslené veľmi dobre, verím im a mala som pocit, že naozaj môžu existovať.

„Tvári sa prekvapene, a tak mu vysvetľujem, že som celý život priemerná, tak chcem byť aspoň v najhoršom najlepšia.“

Blšáková sa v tomto príbehu nevenovala prvoplánovo romantickej láske, hlavnú líniu tu tvorí vzťah matky a dcéry.

hlavnú líniu tu tvorí vzťah matky a dcéry

Vzťah, ktorý je pokazený a treba si k nemu hľadať cestu, otvoriť srdce aj hlavu a dať druhú šancu, vypočuť, pochopiť a v niektorých prípadoch aj prežiť. Tá romantická láska je na druhej koľaji, ale je tu a je pre príbeh naozaj veľmi dôležitá. Nestretávame sa tu však s presladenými románikmi, ani s prehnanými a chorými vzťahmi. Môžeme sa zahĺbiť do zložitých vzťahov, na ktorých treba pracovať, zmieriť sa s nimi, veľa odpúšťať, ale hlavne veľa pochopiť. Ja som bola naozaj spokojná, ani som si nemyslela, že by som týchto hrdinov mohla mať tak rada. A že im budem tak fandiť. Nesmiem však zabúdať ani na líniu priateľstva, pretože je rovnako dôležitá. Rozvíja sa tu viacero priateľstiev, ktoré sú pre život rovnako dôležité ako rodina či romantická láska.

„Prstom mi prechádza po krku a ja ho v duchu vystríham i prosím, nech neprestáva.“

Môžem s čistým svedomím povedať, že v tejto maličkej knižočke sa skrýva niekoľko naozaj veľkých príbehov, ktoré chytia za srdce. Ja som mala v niektorých prípadoch zimomriavky, aj slzy v očiach. Na začiatku príbehu som si myslela, ako ho mám dopredu prečítaný, že ma nič nemôže prekvapiť a mala som utvorený unáhlený názor. Nič však nebolo také, aké som si vopred predstavovala. Takmer všetko ma prekvapilo a prevalcovalo a som veľmi rada, že autorka dokázala napísať tak neprvoplánové závery a rozuzlenia. A koniec ma naozaj potešil. Taká čerešnička na torte. :-) Veľmi príjemný a pre mňa prekvapivý čitateľský zážitok.

• Meno autora: Mária Blšáková
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 256