pondelok, 30 január 2017 13:48

Lužinova obrana

Byť géniom nie je vôbec jednoduché. Nad zázračným dieťaťom síce každý híka, no dospelák, ktorý žije len tým, v čom je nedosiahnuteľný a reálny svet je pre neho záhadou, to má v živote nesmierne ťažké.

Lužin bol čudesný už ako malé dieťa. Vlastní rodičia ho obchádzali, akoby sa s ním báli hovoriť. Nič mu neprikazovali, nezakazovali, nechceli ho rozčúliť, nechceli, aby sa hneval a kričal a tak ho vlastne ani nevychovávali. Bol jedináčik, bol sám a osamelý. A to boli aj oni, trojčlenná rodina, ktorej členovia mali k sebe na míle ďaleko...

Osamelé, stratené dieťa bez priateľov...

Chlapcov vcelku pokojný a predvídateľný život sa zmenil, keď ho otec zapísal do školy. So spolužiakmi sa nezblížil, ich športové hry a vystrájanie ho nelákali, skôr naopak, desili. Anemický, tichý a zádumčivý chlapec sa utiahol ešte viac do seba, na ustrkávanie ostatných nereagoval, preto si ho postupne prestali všímať. Je sám a ani jeho rodičia netušia, čo robí, keď sa zavrie vo svojej izbe.

„Onen pre Lužina nevyhnutný deň prišiel až v apríli počas veľkonočných sviatkov, keď celý svet odrazu potemnel, akoby niekto siahol na vypínač, a v tej tme ostala žiarivo osvetlená jedna vec, novozrodený zázrak, oslnivý ostrovček, na ktorý bolo Lužinovi predurčené sústrediť celý život.“

Objavil čaro skladačiek, najmä puzzle, ktorého kúsky rôznych tvarov ho zaujali natoľko, že pri skladaní obrazcov zložených z niekoľko tisícov kúskov dokázal stráviť hodiny. Úspešné uloženie každého jedného dieliku ho napĺňalo spokojnosťou a tichou radosťou. A potom to prišlo. Náhodné zoznámenie sa so šachom a zistenie, že svojím vnútorným zrakom vidí správny pohyb figúrok, aj keď princíp hry ešte nepozná. Stane sa z neho zázračné šachové dieťa.

Náhodné zoznámenie sa so šachom prevráti jeho život hore nohami

Ruský chlapec sa vďaka šachu dostane do sveta, hrá v Nemecku, Rakúsku, Taliansku, ale on to tak nevníma. Nevie, kde je, vidí len šachovnice a rozohrané šachové partie. Nad nimi premýšľa cez deň, o nich sa mu sníva v noci. Vďaka svojmu talentu prestane chodiť do nemilovanej školy a stane sa z neho ešte väčší čudák. Bez vzdelania, bez schopností prežiť v reálnom svete. Keď mu obaja rodičia postupne zomrú, ostane sám s akýmsi vychovávateľom. Úmrtie matky a neskôr otca pre neho nebolo žiadnou stratou, k rodičom nemal v podstate nijaký vzťah.

„V poslednom čase hral veľmi často a veľmi nesystematicky. Unavovali ho predovšetkým hry naslepo, pomerne dobre platené vystúpenia, ktoré ochotne prijímal. Prinášali mu hlboký pôžitok – neprichádzal do styku s viditeľnými, počuteľnými, hmatateľnými figúrkami, ktorých pitoreskné tvary a drevená matéria ho odjakživa rušili.“

Lužin bol síce geniálne dieťa, no jeho talent neprerástol v genialitu muža. Počiatočné úspechy a originalita hry, ktorou okúzľoval okolie, sa postupne transformovali v množstvo remíz. Áno, dosiahol úspech, ale ešte v mladom veku a neskôr, v dospelosti, sa už nikam neposúval. Stagnoval. Svojou opatrnosťou v hre už neoslňoval, ale nudil. Rozhodujúca partia s rivalom Turatim zmení jeho život. Šach prenikne do jeho skutočnosti, figúrky sa stanú žijúcimi preludmi, on sám sa ocitne v hre.

Šach je pre neho skutočnejší ako život sám

Do jeho života vstúpi nečakane žena. Lužin je ťarbavý, telnatý, neotesaný, nepríťažlivý, no pre ňu je zvláštnym spôsobom charizmatický. Priťahuje ju i odpudzuje zároveň. On sám vníma i toto, znenazdajky sa objavené city, za inú variantu hry. Aj sa ožení. Či skôr – oženia ho. Vstup ženy do jeho života je sprvoti zázrakom, no ani ten ho neochráni pred neodvratným.

„Lúče jeho vedomia, ktoré mali sklon rozptyľovať sa, keď sa dostali do styku s nie celkom zrozumiteľným okolitým svetom, čím strácali polovicu sily, tieto lúče zosilneli a boli sústredenejšie, keď sa svet naokolo rozplynul do fatamorgány a on sa s ním už nemusel zaťažovať.“

Hlavný hrdina Nabokovej knihy Lužinova obrana akoby nevládal žiť, nedokázal sa tešiť zo života. Už ako dieťa bol taký. Všetko prežíval akoby zahalené hmlovým oparom. Nikdy sa spod neho celkom nevymanil. Pôsobil trochu ako autista, neprispôsobený obyčajnému životu, geniálny v jednom jedinom smere. Kniha je dômyselnou šachovou partiou, ktorá zaujme i tých, čo šach hrať nevedia. Sama som toho dôkazom.

• Meno autora: Vladimír Nabokov
  • Národnosť: ruská
  • Knihu vydalo: Vydavateľstvo SSS