nedeľa, 18 december 2016 08:48

Sběratelka parfémů

Aká vôňa sa vám spája s detstvom? Vôňa babkiných koláčov? Čerstvo napadaného snehu, ktorý siahal až po kolená? Lúčnych kvetov, z ktorých ste mame viazali kyticu? Práve vôňa pripútaná k silnej emócii patrí k najhlbším ľudským spomienkam vôbec.

Anotácia knihy Sběratelka parfémů sľubuje napätie, tajomstvá, vášne a vône. Dívala som sa na tie slová s nedôverou, ale musím hneď na začiatku povedať, že boli skutočne pravdivé. Knižka je pútavá od prvých strán až po tie posledné a nepochybne dopraje svojej čitateľke, alebo aj čitateľovi, niekoľko príjemných hodín.

Spoznajte svet, ktorý definujú vône.

Eva d´Orseyová v Paríži v roku 1954 zomiera. Grace Munreová v Londýne v roku 1955 dostáva poštou letenku do Paríža a spolu s ňou oznam o nečakanom dedičstve. Grace však žiadnu Evu nepozná, v hlavnom meste Francúzska nikoho nemá a nikdy tam nebola.

Celej písomnosti vlastne vôbec nerozumie a je presvedčená, že ide o omyl. No rozpadá sa jej manželstvo, a tak sa rozhodne, že na cestu pôjde. Potrebuje si sama v sebe urovnať, ako sa jej život bude ďalej uberať a radikálna zmena prostredia, hoci len na pár dní, jej v tom má pomôcť. Aspoň zistí, aké tajomstvo je za dedičstvom ukryté a či našlo skutočného adresáta.

„Parfém by měl vyprávět příběh – příběh o tom, kdo jste, kým by ste mohla být, možná dokonce i kým se bojíte stát… Všechny tyto věci jsou možné. Je to velice intimní znak ženy, stejně jako třeba její podpis nebo barva hlasu. A tlumočí pocity a stavy dané osoby, které nemají jméno, nedají se vyjádřit slovy. Jeho mnohoznačnost jej činí pravdivějším než slova.“

Čitatelia budú putovať časom tam a späť.

Vďaka dvom ženám, ktoré na začiatku nemajú vôbec nič spoločné, budú čitatelia putovať časom tam a späť. Angličanka Grace žije v prítomnosti, s tajomnou Francúzkou Evou sa však vrátia o takmer 30 rokov dozadu. Spoznajú jej život a postupne odhalia, prečo zanechala svoj majetok niekomu, kto o nej jakživ nepočul. Kúsok po kúsku sa im bude pred očami odhaľovať história života jednej ženy.

Eva je obyčajné jednoduché dievča. Chudobná sirota, pracujúca ako slúžka v hoteli, a to už môže hovoriť o šťastí. Má však v sebe niečo, čo nik netuší – fascinujúce nadanie na matematiku. Schopnosť rátať z hlavy veľké čísla, komplikované rovnice, ak sa s nimi náhodou dostane do kontaktu, a celkovo vnímať matematiku ako farby a komplexné obrazy, je dlho jej jediným životným potešením.

Medzi hosťami v hoteli, kde dievča pracuje, sa objaví tajomná madam Zed so svojím pomocníkom a učňom. Kedysi ruská šľachtičná, dnes unikátna výrobkyňa parfumov. Vďaka nej sa do príbehu dostane svet vôní, krásy, spomienok, ale aj nevábnych ingrediencií, z ktorých vznikajú prekvapivo voňavé esencie. Vraví sa, že nadanie na hudbu a matematiku je prepojené, ale tu sa zdá, že je to tak aj s citlivosťou na pachy a matematikou. Obyčajná hotelová chyžná sa spojením týchto dvoch svetov dokáže vypracovať na úplne iné postavenie, z akého vzišla.

Chce zistiť, aké tajomstvo je za dedičstvom ukryté.

„Určité vůně jsou strážci vzpomínek. A když je někdo pustí z řetězu, účinek je okamžitý, jako otočení vypínačem – hráz vzpomínek se protrhne a ty až příliš rychle a naprosto zaplaví všechny smysly. Vůně mají schopnost člověka někam přenést a přemoci ho. Z toho důvodů by se před nimi měl mít na pozoru.“

Niekedy v tretine Sběratelky parfémů si podľa mňa čitatelia začnú tvoriť teóriu, čo sa vlastne udialo a prečo. To však vôbec nevadí a príbehu to čaro nevezme. Je totiž príjemné nechať sa ním unášať a postupne zisťovať, či sa čitateľove predpoklady potvrdia, alebo práve naopak. No neponáhľajte sa.

Spoznajte svet, ktorý nedefinujú slová, tvary či zvuky, ale vône. Tajomný a krásny, pretože aj príbeh, ktorý vám Kathleen Tessarová vo svojom diele ponúkne, je taký. Číta sa veľmi dobre a má potenciál osloviť aj tých, ktorí si možno častejšie vyberajú serióznejšiu literatúru. Je to jednoducho pekný román, v ktorom sú všetky životne dôležité ingrediencie. Láska, smútok, strata, ambície, sny. Kto po ňom siahne, aby si spríjemnil podvečer, určite neoľutuje.

• Meno autora: Kathleen Tessarová
  • Knihu vydalo: Metafora
  • Počet strán: 317