sobota, 15 október 2016 18:15

... aj v tom najhoršom

Predstava, že stratíme blízku osobu, nás núti zamýšľať sa, čo pre nás ten druhý znamená v pravom zmysle slova. Čo sme ochotní obetovať, stratiť, ale aj akú ťarchu bolesti zvládneme uniesť na svojich pleciach.

Slová na zadnej strane obalu celkom neurčito hovoria o deji, no naopak detailne vystihujú hlavné piliere počíňania. Autorka sprevádza čitateľa po zákutiach neľahkého života, ktorým sa predierame my všetci, no zároveň chce ukázať, že láska hory prenáša a že všetko je možné, pokiaľ ju človek vpustí do svojho žitia.

Autorka sprevádza čitateľa po zákutiach neľahkého života, ktorým sa predierame my všetci.

V pokračovaní úvodného dielu V dobrom aj v zlom hrá rolu rozdielne bytie dvoch súrodencov, s ktorými sa Boh nehral. Na jednej strane tu je Chris – ten začína príbeh svojím rozprávaním, ďaleko za hranicami Slovenska, no šťastný so svojou láskou – mužom Danym. Do ich života však nečakane vstúpi malá Christine – dcéra Chrisa, o ktorej on predtým ani netušil.

Jej matka, Chrisova priateľka zo strednej, mu tehotenstvo zatajila a o dcérku sa starala sama, dokým ju nepremohla choroba. Chris o nej do tohto momentu vôbec netušil, jeho svet sa v jedinej sekunde otočil o stoosemdesiat stupňov a začína ho sužovať strach. Zvládne výchovu dieťaťa, na ktoré nebol pripravený a o ktorom doteraz nepočul? A ako zareaguje devätnásťročný priateľ Dany?

„Chris leží v obývačke na gauči. Dany odišiel do školy a on si užíva chvíľkové ničnerobenie. Oblečený len v teplákoch premýšľa nad svojou sestrou. Nikdy by si nemyslel, že niekto môže dopadnúť tak ako ona pred pár rokmi.“

Mladá Sabína toho v minulosti veľa zažila, no to najhoršie ju ešte len čaká...

Potom sa príbeh uberá životom Sabíny, ktorá si už v minulosti mnohým prešla. Rozrušilo ju nielen zlomené srdce, ale i tehotenstvo spojené s anorexiou. Sabi z tohto neustále krútiaceho sa kolotoča bohužiaľ vyviazla sama a svoje dieťatko vyhladovala na smrť.

Odvtedy už ale ubehla dlhá doba a teraz má konečne pri sebe Kinga – muža, bez ktorého si život priam nedokáže predstaviť, a ktorý za ňou stojí, nech sa deje čokoľvek. Dokonca spolu čakajú nový prírastok a nevedia sa naň dočkať. Sabínu však začína prenasledovať minulosť a kŕče i bolesti, tváriace sa ako bežné pôrodné ťažkosti, sú v skutočnosti príznakmi niečoho iného. Nielen ona, ale aj King a okolie sa začínajú báť najhoršieho – či to ona a jej dieťa znova zvládnu.

Sabínin život nebol a ani v tomto voľnom pokračovaní nie je najružovejší. Dostáva úder za úderom ako boxovacie vrece a autorka dá čitateľovi reálne poznať, že takýto osud môže trápiť každého, i vašu známu z vedľajšieho vchodu, hoci o tom ani netušíte. Vďaka jej neuveriteľne chytľavému štýlu písania sa tak kniha číta veľmi ľahko a rýchlo, no čitateľa súčasne pritláča na tie najcitlivejšie miesta. V tomto prípade sa teda pripravte, že sa vás Gabrielle Bernátová nie veľmi príjemným spôsobom dotkne viackrát za sebou, čo nebudete môcť len tak prebehnúť očami.

Útla knižka ukrývajúc  v sebe neobyčajné posolstvo o žití.

„Sabína stojí pred dverami do urologickej ambulancie. Sám lekár jej volal a bol to veľmi naliehavý hovor. Nevie, čo jej chce povedať. Bojí sa, tak preveľmi sa bojí. Čo ak je to vážne? Dvíha ruku, aby mohla zaklopať, no dvere sa otvárajú skôr.“

Táto na pohľad útla knižka v sebe ukrýva neobyčajné posolstvo. Autorka vyzdvihuje ťažkosti každodenného žitia, ktoré sprevádzajú každého z nás a ukazuje, že všetko zlé sa dá zdolať, ak je nablízku rodina. Niekto v nej môže vidieť len malý román s predvídateľným dejom pripomínajúci telenovelu, nedostatočne prepracované postavy či až príliš umelé dialógy. Kúzlo tohto diela sa ale ukrýva medzi riadkami a pre porozumenie treba čítať srdcom a cez stránky vnímať myšlienky, ktoré mala autorka na mysli. Za mňa môžem povedať, že mi ... aj v tom najhoršom vedela dať omnoho viac než desať kníh, ktoré som čítala pred ňou. Dostala som príležitosť natrafiť na objav síce malý na pohľad, ale zato s veľkou myšlienkou.

• Meno autora: Gabrielle Bernátová
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 224