štvrtok, 07 máj 2015 14:01

Zachráň ma

Viete si predstaviť, že veľké materské znamienko na tvári vášho dieťaťa môže byť príčinou opletačiek so zákonom, s nevďakom komunity, v ktorej žijete, a celým radom oveľa horších a nebezpečnejších situácií? A to všetko napriek tomu, že vy ste dokonca zachránili život najskôr cudziemu dieťaťu a až potom tomu svojmu?

Ato nie je všetko. Po knihe Obyčajná tvár sa mi relatívne v krátkom časovom slede úplnou náhodou dostala do rúk kniha, kde príčinou všetkého zlého je opäť chybička krásy na tvári. Jeden by nepovedal, že sa na takom niečom dá vyskladať toľko príbehov. Príbeh, o ktorom píšem v úvode, znie priam šialene a aj jeho začiatok je bez zdráhania ostrý. Na vlastnej koži ho zažíva Rose McKennová, ktorej dcéra Melly má od narodenia veľké okrúhle tmavočervené materské znamienko na líci. Rose sa v rámci dobrovoľného rodičovského hliadkovania počas obednej prestávky v škole svojej dcéry stane hlavnou hrdinkou po výbuchu v školskej kuchyni.

Príbeh, o ktorom píšem v úvode, znie priam šialene.

„Všade bol dym. Oheň sa šíril po miestnosti, vzduch sa od neho rozhorúčil. Obkladačky zo stien padali do plameňov. Rozprašovače šumeli a zahaľovali ich vlhkou hmlou.“

Práve tu sa začína kolotoč, ba priam zmes veľmi zvláštne pozliepaných a po sebe nasledujúcich udalostí. Ku cti autorky slúži, že ešte zopárkrát sa jej podarilo zdramatizovať dej, pri ktorom sa už už zdalo, že sa nič ďalšie odohrať nemôže a hlavnej hrdinke sa zrúti svet bez šťastného konca. Rose si proti sebe obrátila komplet všetkých rodičov z dcérinej triedy, to všetko kvôli nesprávne vykreslenému príbehu miestnou televíznou reportérkou Tanyou. Je to ale aj vina Rose, keďže sa zanovito odmieta k celej situácii vyjadriť a je len logické, že tak prilieva olej do ohňa.

Takmer žiadne oko nezostane suché.

Na jej stranu sa postavil manžel-právnik Leo, ktorý na obranu svojej manželky pred hroziacimi trestnými oznámeniami zoženie v rámci svojej brandže top právnikov na jej obhajobu. A samozrejme, na strane hlavnej hrdinky skončí aj čitateľ, opantaný prúdom myšlienok a miestami až dojímavo vykreslených skutočností, ktoré na rozdiel od Rosiných nepriateľov pozná. Takmer žiadne oko nezostane suché. Ale nie, to síce preháňam, musím však povedať, že trošku citeľnú plytkosť deja a jeho námetu vyvažuje veľmi bohatý a dokonalý slovník autorky. Autorka naozaj zaujímavo a trefne dokáže pomenovať city a pocity postáv. Trochu ťažšie je to s opisom prostredia, ktoré sa miestami rýchlo mení. Snažil som sa čo najlepšie predstaviť si, kde a ako sa dej odohráva, nie vždy sa mi to darilo.

Všehochuť dejovej línie príbehu pokračuje pribúdajúcim počtom postáv, ktoré sa zjavia miestami ako blesk z jasného neba. Najlepšia priateľka z minulosti, „akože" starí rodičia, dokonca stavbári pracujúci na obnove školskej jedálne – tí všetci akoby dotvárajú kvalitný lep tohto zlepeného príbehu, ale ich konanie a myšlienkové pochody sú vykreslené dôveryhodne a prevažne zmysluplne. A samozrejme, sú na strane Rose, akoby mali za úlohu vyrovnať počet jej neprajníkov. Jeden z predákov – Kurt, jej dokonca začne nadbiehať, keď sa Rose rozhodne vrátiť sa na miesto činu po vlastnej osi pátrania.

„,Myslel som si, že ste právnička, preto som k vám prišiel. A ešte som chcel zistiť, či ste vydatá.´ ,Vďaka, ale som vydatá. Za právnika.´ ,Nie!´ Kurt predstieral, že ho zasiahla guľka a komicky sa zapotácal.´“

Asi najväčší šok pre mňa prišiel niekde na začiatku druhej polovice knihy. A zostal som v nemom úžase viacmenej až do konca. Z Rose ako v podstate obyčajnej matky sa z ničoho nič stala supermama so schopnosťami právnika, detektíva, šoféra na dlhé trate, bitkára a rôznych ďalších superhrdinov. Za výpočet schopností hlavnej hrdinky by sa nemusel hanbiť ani Chuck Norris. Skrsla jej v hlave idea, že sa do pátrania pustí na vlastnú päsť. Odmietla obhajovanie právnikov, schladila svoj vzťah s manželom na dočasné maximum a začala sypať jedno riešenie prípadu za druhým. Bleskové rozhodovanie, konanie a dedukcia, ktoré jej miestami vychádzali viac, miestami zase menej, vás budú sprevádzať až do samotného záveru príbehu. Tam, kde jej vychádzali menej, pomohla zhoda náhod a okolností, čím tento príbeh ešte viac pripomínal ten s Chuckom. Nehovoriac o tom, že toto všetko je len letmý popis atmosféry príbehu.

Za výpočet schopností hlavnej hrdinky by sa nemusel hanbiť ani Chuck Norris.

„Prebehla k ďalšiemu radu áut a ukryla sa za nimi, lapajúc dych. Srdce jej od strachu a námahy začalo silno búšiť. Bola mama, a nie žiadna akčná hrdinka. Potom si niečo uvedomila. Každá mama je akčná hrdinka.“

Nikto nespochybňuje úlohu mamy v našich životoch, to určite nie. Ale ruku na srdce milé dámy – ktorá z vás by išla naháňať sama na vlastnú päsť skorumpovaných najatých vrahov, vlastným autom, naprieč celou krajinou, lebo nedostatok dôkazov, ktoré ste dovtedy nahromadili so samozrejmosťou a sem-tam do seba zapadajúcou logikou, vám neumožňuje zavolať mužov zákona. Mimochodom, pravdepodobne tiež zapletených do príbehu na strane zločinu, to sa mi úplne zistiť nepodarilo. Zamyslite sa poriadne skôr, ako si odpoviete. Alebo viete čo? Prečítajte si príbeh Zachráň ma a uvidíte. Keďže sa pri tomto príbehu neuvádzajú žiadne scifi anotácie, ide o dramatický príbeh, ktorého záver vám ani neprezradím.

• Meno autora: Lisa Scottoline
  • Knihu vydalo: Motýľ
  • Počet strán: 328
  • Dátum vydania: sobota, 01 január 2011
  • Poznámka: Lisa Scottoline je jedna z najpredávanejších autoriek podľa New York Times. Spolu s dcérou každý týždeň prispieva aj do Philadelphia Inquirer s vlastným stĺpčekom s názvom - Chick Wit - vtipne ladený pohľad na život očami žien.
Čítané 1171 krát