pondelok, 14 júl 2014 14:26

Zlodeji a svedkovia

Keď si pripadáte absolútne stratení v cudzom svete, kde zrazu nie ste takmer ničím iným, ako bezduchým strojom najatým na prácu, niečo sa zmení... Možno začnete až nezmyselne lipnúť na veciach, ktoré vám dodávajú pocit, že niekam patríte, máte hodnotu a veci, ktoré robíte, majú zmysel...

V knihe Zlodeji a svedkovia nájdeme príbehy, ktoré na prvý pohľad spája iba jediné. Ich štyria protagonisti sa z rôznych dôvodov ocitli v cudzom svete, od ktorého možno naivne očakávali, že im prinesie lepšiu budúcnosť. Že raz aj im bude patriť status tých, na ktorých sa zatiaľ iba závistlivo pozerajú. Celá ich ľudská existencia sa postupne zmenila na naháňanie sa za maličkosťami, ktoré z nich môžu urobiť „normálnych“ ľudí. Účet v banke, kreditka, drahý mobil, dom s vlastným nábytkom...

Presne po tomto túži aj Marisia, ktorú na stredomorské pobrežie zaviala túžba ujsť pred jednotvárnosťou práce v obchode. Chcela sa vymaniť z nudného života, začať odznova. Túto snahu možno zdedila po svojej tak trochu excentrickej mame. Jej partner, Janut, chce začať odznovu kvôli sklamaniu.

„Keď sa s ním mama rozišla, možno si tiež predstavovala, že začne od začiatku. Že teraz, bez Belgičana, začne nový život. Opäť otočí presýpacie hodiny. V jej živote sa však toho už veľa nezmenilo.“

Táto túžba zariadiť si život inak, lepšie, prekopať ho od základov v podstate spája takmer všetky postavy tohto románu. Ich životná realita pre nich bola buď príliš bolestivá, alebo sa v nej dusili ako rastliny bez vzduchu. Svojmu jedinému cieľu podriaďujú aj svoje morálne zásady. Preto im nerobí problém uchýliť sa aj ku kradnutiu, ktoré v tomto prípade nie je vnímané ako zločin, ale iba ako logické vyvrcholenie sledu udalostí, ktoré zapríčinili, že v ich životoch nič nie je tak, ako má byť. Chceli mať iba to, čo v podstate poznali už z domu. To, pred čím vlastne unikli. Nemennú a stabilnú rodinu ako zo školskej čítanky.

„Naozaj. Naozaj som nechcel kradnúť. Chcel som sa len ako správny chlap postarať o svoju ženu. Tak, ako sa to učia deti v škole. Bolo by, samozrejme, krajšie, keby som prišiel domov s výplatou a priniesol jej čokoládu. Merci alebo Lindt. Nejaký milý šperk. Hoci aj bižutériu. Náramok z muránskeho skla, aké predávajú turistom, v stánkoch na námestí. ... Každý by si radšej vybral takýto život. Celkom obyčajný. Taký obyčajný, že možno v skutočnosti ani neexistuje.“

Zlyhávajú tu nielen predstavy a vzájomné očakávania. Zlyháva aj komunikácia. Dvaja ľudia, ktorí by si mali byť vo všetkom blízki, si navzájom nedokážu povedať o svojich obavách, strachoch a túžbach. Až raz sa všetko prevalí.

Za zaujímavé považujem predovšetkým to, ako sa ciele postáv opäť približujú k tomu, čo na začiatku vlastne vôbec nechceli. K tomu, čo bolo ich dôvodom pre odchod do cudziny. Z toho vyplýva, že každý sa v živote dopracuje k bodu, v ktorom túži po stabilite. Máme možnosť spoznať zmes pocitov, ktoré so sebou takáto životná situácia prináša.

Mínusom knihy je možno až priveľká naivita postáv, ktorá im zabraňuje myslieť a konať racionálne. Zatajujú si navzájom svoje frustrácie a sklamania. Myslia si, že môžu donekonečna začínať zase od začiatku, s čistým štítom, no nie vždy sa to dá.

Kniha je akousi mozaikou pohľadov viacerých ľudí na jednu udalosť. Môže sa vám však stať, že sa v tej spleti spomienok, útržkov a zážitkov stratíte. Inak je kniha celkom fajn a číta sa veľmi ľahko. Prinútila ma zamyslieť sa nad tým, čo by som v podobne situácii robila ja, preto si získala moju pozornosť a môžem konštatovať, že sa mi páči. Ak sa radi dotýkate neznámeho aspoň zmyslami a myšlienkami literárnej postavy, tešiac sa, že toto riešiť nemusíte, kniha je pre vás ako stvorená.

• Meno autora: Svetlana Žuchová
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 200