sobota, 21 september 2013 14:32

Stratený symbol

(9 hlasov)

Je málo autorov, ktorých meno samé je značkou a ich knihy sa predávajú ako teplé rožky len preto, že ich napísali ONI. A prečo? No lebo sú dobrí a s vytváraním dobrej zápletky to vedia. Tak ako Dan Brown.

Volám sa Robert Langdon,“ odvetil. „S Katherine Solomonovou hľadáme útočisko.“ Slepý muž si od úľavy vydýchol. „Vďaka Bohu. Už vás očakávam.“

Amerického autora Dana Browna netreba nikomu predstavovať. Do sveta literatúry sa zapísal románom Digitálna pevnosť, avšak väčší „humbug“ spôsobil až slávnym Da Vinciho kódom. Jeho diela sa vyznačujú vysokou dávkou napätia, prepletených osudov hlavných hrdinov a hlavne zložitými zápletkami. Toto všetko sa navyše odohráva v priebehu 24 hodín (alebo menej), takže o „zábavu“ je postarané.

Amerického autora Dana Browna netreba nikomu predstavovať.

Ani Stratený symbol v tomto nie je výnimka. Opäť sa čitateľ stretáva so slávnym symbológom a univerzitným profesorom Robertom Langdonom, ktorému sa pripletie do cesty americká CIA a krásna vedkyňa. V tomto prípade je to Katherine Solomonová, sestra Langdonovho starého priateľa Petra, ktorý je navyše hlavným predstaviteľom slobodomurárskej lóže. Ten si profesora zavolá k sebe do Washingtonu D.C. a kolotoč udalostí sa môže začať.

Keď profesor Robert Langdon vošiel do Národnej sochárskej siene, zdvihol oči a teplo sa usmial. O chvíľu neskôr sa mu úsmev vytratil. Zastal ako primrznutý. Niekde sa stala veľká, veľká chyba."

Stratený symbol upúta hneď na začiatku. Zoznámime sa s hlavným zloduchom, ktorý je obdarený tajomnom a, samozrejme, chorou mysľou. Jediný, kto je schopný zastaviť ho v diabolských úmysloch, je práve Robert Langdon.

Jednotlivé kapitoly sú krátke a úderné, zakončené vždy presne tak, aby vás prinútili prevrátiť ďalšiu stránku.

Jednotlivé kapitoly sú krátke a úderné, zakončené vždy presne tak, aby vás prinútili prevrátiť ďalšiu stránku. Striedajú sa v opisoch osudov jednotlivých postáv, ktoré sa postupne stretávajú, rozdeľujú a hľadajú. Každým ďalším odhaleným tajomstvom sa skladačka dopĺňa, až nakoniec všetko pochopíte, respektíve prídete na to, že je to úplne inak. Priznám sa, že v jednom momente mi Brownov Stratený symbol takmer vyrazil dych od prekvapenia, čo pripisujem autorovi ako veľké plus (keďže sa to často nestáva).

Celý dej je zasadený do skutočného mesta, autor opisuje reálne pamiatky, budovy, historické osobnosti a tajné spolky, čo románu prispieva k vysokej autenticite. Treba si preto dávať pozor, aby ste neskĺzli do predstavy, že celý príbeh je pravdivý. Nespomínam to nadarmo, Dan Brown so svojimi znalosťami histórie, výberom súvislostí a najmä výborným rozprávačským talentom dokáže strhnúť masy, čomu prispieva aj výber tém, ktoré vždy boli a budú atraktívne pre milovníkov konšpiračných teórií, poprípade odporcov cirkvi.

Každým ďalším odhaleným tajomstvom sa skladačka dopĺňa, až nakoniec všetko pochopíte, respektíve prídete na to, že je to úplne inak.

Stratený symbol je univerzálna kniha pre akéhokoľvek čitateľa so zmesou fikcie a reality. V momente upúta aj toho, kto nie je práve milovníkom detektívok, thrillerov alebo tajomných príbehov. Číta sa ľahko a vďaka vysokému stupňu pútavosti je ideálna ako „oddychovka“ a zabíjač času (napr. pri dlhom cestovaní). Pozitívom sú aj niektoré myšlienky, ktoré stoja za zamyslenie.

„Odhliadnuc od dátumu,“ povedal Solomon, „považujem za úžasné spomenúť, že v celých dejinách sa všetky rôzne filozofie ľudstva zhodli na jednom – že prichádza veľké osvietenie. V každej kultúre, v každej ére, v každom kúte sveta sa ľudský sen sústredil na presne ten istý koncept – príchod apoteózy človeka... nastávajúcej premeny našich ľudských myslí na ich skutočný potenciál.“ Usmial sa. „Čo by mohlo vysvetliť takú synchrónnosť vier?“ „Pravda,“ povedal tichý hlas v dave."

danbrown zps06af724f6932973-10599671

• Meno autora: Dan Brown
  • Počet strán: 528