streda, 31 máj 2017 19:51

Nitrianska brána smrti

Dejiny sú plné zaujímavých udalostí. Učiť sa však „pojmy, roky, osobnosti“ nemusí byť vždy najlepším spôsobom ako históriu vstrebávať. Čo tak siahnuť po zaujímavej knihe a dozvedieť sa niečo o svojej minulosti prostredníctvom detektívneho príbehu?

České nakladateľstvo Moba začalo relatívne nedávno vydávať historické dobrodružné kriminálky spojené vizuálne do jedného celku. Dvorným autorom detektívneho cyklu Hriešni ľudia Kráľovstva českého je Vlastimil Vondruška, ktorý sa zaoberá popularizáciou českej histórie. Dielo s názvom Nitrianska brána smrti sa však – ako už prezrádza názov – odohráva na Slovensku. Respektíve na území, ktoré dnes nazývame Slovenskom.

Český kráľ si túži podmaniť Uhorsko

Na čele mocného Českého kráľovstva stojí v 13. storočí kráľ Přemysl II. Otakar. Jeho najväčším rivalom a súperom je uhorský kráľ Štefan, s ktorým je v príbuzenskom vzťahu, keďže Štefan je strýkom jeho manželky. Rodina – nerodina, Přemysl rozširuje svoju ríšu a jeho cieľom je aj malebné uhorské mestečko Nitra. Súboj o mesto dopadne v prospech českého kráľa, ktorý je dokonca proti zbytočným násilnostiam, keďže mesto sa má stať súčasťou jeho ríše a on chce mať vďačných poddaných.

„České vojská drancovali tak, ako bolo na každej vojenskej výprave obvyklé, ale mali príkaz uhorský ľud nezabíjať, netrápiť a ženy neznásilňovať. Usadlostiam spriatelených rytierov sa českí a moravskí ozbrojenci dokonca vyhýbali. S Horným Uhorskom mal český kráľ svoje politické zámery a aby ich dosiahol, musel si tu udržať povesť čestného rytiera.“

Nie všetko však prebehne tak, ako má. Pri prepadnutí Nitry mal biskup Vincent dôležitú úlohu: zachrániť svätý relikviár s ostatkami svätých Svorada a Beňadika, najväčšiu vzácnosť biskupstva (okrem zlatých kalichov, pozlátených krížov, zlatom vyšívaných rúch a podobne). Jediný kľúč od dvierok krypty ukrytej hlboko v chráme má biskup, no v prepadovej trme-vrme relikviár ktosi i tak ukradne. Relikviár zaujíma aj kráľa Přemysla, ktorý práve preto poverí jeho nájdením svojho obľúbenca Oldřicha z Chlumu. Má na to tri dni.

Preplieta sa história s dobrodružstvom

Oldřich z Chlumu je správcom severných Čiech, no dôležitejšie je, že je najlepším vyšetrovateľom v Českom kráľovstve. Pre svojho panovníka vyriešil už nejeden prípad a je rozhodnutý vyriešiť aj tento. Přemysl však netuší, že Oldřich už sľúbil biskupovi ochranu vzácnej pamiatky ako aj to, že ostane súčasťou Nitry. Dôkladne sa teda zamotal...

Vlastimil Vondruška vytvoril príbeh, v ktorom sa preplieta história s dobrodružstvom. Oldřich je skutočne bystrým vyšetrovateľom, hoci prípad, samozrejme, nevyšetruje sám. Ako sa dej postupne rozvíja a vetví, akosi pribúda obetí, ale aj podozrivých. Mohla by krádež súvisieť s vraždami? Kto sa snaží zvaliť podozrenie na koho a prečo vlastne? Ja sama som si vytvárala hypotézy súvisiace s možným vinníkom, čo je dôkaz, že ma kniha zaujala a to je vlastne poklona autorovi.

„,A teraz premýšľaj, Heidenreich, ako sa asi môže ryba dostať na tvoj tanier? Niekto ju musí uloviť. A ako to rybári robievajú? Vyplávajú na člnoch na rieky. Určite aj na Nitru. Už si to pochopil?´
,Do čerta, to je pravda!´ Vyhŕkol Heidenreich, ale vzápätí sa prežehnal, aby odčinil, že kľaje. Pohybovať sa v spoločnosti tých dvoch prinášalo z teologického hľadiska len samé problémy.“

Naučíte sa niečo len tak, mimochodom

Príbeh má však komplikovaný začiatok. Hneď v úvode sa objaví pomerne veľký súbor postáv, s ktorými chcel autor čitateľov rýchlo zoznámiť. S ich vzájomnými vzťahmi, funkciami, ale aj nevraživosťami. Nie som si veru istá, či to bolo potrebné, z toho úvodného výpočtu som si to nezapamätala a všetky korelácie som odhaľovala aj tak až postupne spolu s tým, ako sa rozvíjal dej. No po nudnom začiatku sa to zlepšilo a rozprávanie sa stávalo čoraz zaujímavejším.

Vizuál knihy, ale aj spôsob podania na mňa pôsobili, ako by bol román určený skôr mladému čitateľovi s ambíciou podať mu historickú skutočnosť prijateľným (rozumej zaujímavým) spôsobom. Nitrianska brána smrti je však príbehom, ktorý zaujme aj starších čitateľov a jeho čítanie predstavuje príjemnú formu oddychu, pri ktorom sa človek niečo naučí. Len tak, akoby mimochodom.

• Meno autora: Vlastimil Vondruška
  • Národnosť: česká
  • Knihu vydalo: Moba