piatok, 04 november 2016 20:41

Ďaleká cesta za domovom

Ďaleká cesta za domovom je často považovaná za rozprávkovú knižku pre deti o živote divokých zajacov. V skutočnosti to však stopercentná pravda nie je. V tejto knihe nájdete doslova všetko.

Na populárnu anglickú klasiku, ktorej sa od vydania v roku 1972 predalo vyše 50 miliónov výtlačkov, sa nezabúda ani dnes a býva často označovaná za nestarnúcu. Mnoho ľudí chytila za srdce a vrátili sa k nej niekoľkokrát. Inými slovami – zmenila im život. A majú pravdu, pretože Ďaleká cesta za domovom je knižka, po ktorej sa z viacerých dôvodov odporúča čo najrýchlejšie siahnuť.

Predaných vyše 50 miliónov výtlačkov.

Hlavnými postavami sú Fiver a Hazel, spokojne si žijúce zajace v brlohu s názvom Sandleford. V jeden deň Fiver pocíti, že sa blíži hrozné nebezpečenstvo, pričom sú v ohrození všetci obyvatelia brlohu. Rozhodne sa teda so svojím súrodencom Hazel zájsť za akýmsi veliteľom brlohu, ktorý o všetkom rozhoduje a každý ho nasleduje; a povie mu o svojej strašidelnej predtuche. Veliteľ ho vysmeje, no dvojica spolu s ostatnými zajacmi, ktorí predtuche veria, sa aj napriek tomu rozhodnú od hrozby ujsť a nájsť si nový domov.

„,Zvieratá sa nesprávajú ako ľudia,‘ povedal. ,Ak musia bojovať, tak bojujú; a ak musia zabíjať, tak zabíjajú. Ale nesadnú si a nezačnú vymýšľať spôsoby ako kaziť životy iných a týrať ich. Majú dôstojnosť a animalitu.‘“

Takáto cesta však zahŕňa i zopár rizík a cestovatelia tak nemajú šancu vyhnúť sa predátorom, neprívetivému počasiu, hladu a hlavne ľuďom. Putujú lesmi, lúkami a poľami a zažívajú jedno dobrodružstvo za druhým. No nie vždy sú pod ochranou ich zajačieho boha, a tak pre čitateľa vyvstáva otázka – zvládne partia týchto divých zajacov boj proti prírode?

Magický príbeh zajačieho spoločenstva, ktorý učaruje každému.

Prvotina Richarda Adamsa je otvorená všetkým. Mladší divák ju možno bude pokladať za zložitú a zdĺhavú, no i preňho nastane čas, kedy si ju s úsmevom užije. Možno v nej objaviť veľa úžasných myšlienok nielen zo zvieracieho, ale i ľudského sveta, a  tak knižka vyniká na reálnosti. Zajace vďaka autorovi rozmýšľajú ako ľudia, takže sa im dá skvelo porozumieť, no súčasne si strážia svoje najväčšie priority od prírody – jedlo, brloh a mláďatá. Zajac ako zviera i samostatné charaktery  sú premyslené až do hĺbky. Majú svoju vlastnú kultúru, zvyky a tradície, históriu, jazyk a výrazy, ktorými sa dorozumievajú. Autor sa však venoval i ostatným zvieratám. Daroval im odlišnú reč na základe ich spôsobu života, správania a zvukov, ktoré vydávajú, a zároveň tak popísal vzájomné vzťahy zvieracieho spoločenstva.

Okrem toho časť deja tvoria aj príbehy, ktoré sa rozprávajú a tradujú z generácie na generáciu. Sú o hlavných postavách zajačieho sveta, hovoria, ako tento svet vznikol a šíria slávne činy a skutky, ktoré zajace dokázali. Práve tieto rozprávania svojím dejom veľmi pripomínajú biblické výjavy, známe zasa nám.

Zmeníte svoj pohľad na boj človeka s prírodou.

„Veľa ľudí hovorí, že majú radi zimu, ale čo na nej skutočne majú radi je pocit, že sú proti nej chránení.“

Dielo prekvitá nádherným prostredím a atmosférou – toľko farebnosti naraz som už dlho nevidela. Opismi čarovnej prírody autor skutočne nešetril a popritom ich podal s citom a opäť reálne, keďže je dej zasadený na mieste, kde Adams vyrastal.

Ak vás doposiaľ nič nepresvedčilo, aby ste si prečítali túto knihu, dovolím si nakoniec tvrdiť, že vám to zmení život. Sama sa na prírodu teraz pozerám iným okom, postavenie človeka a zvieraťa vidím inak a nad mnohými vyjadrenými ideami premýšľam dodnes. Životy niekoľkých zajacov sa vám vryjú do srdca a ich slasti a strasti budete prežívať tak intenzívne, akoby ste boli rovno pri nich. Postretne vás plač, rozhorčenie, radosť i teplo na duši. Ostáva už len vydať sa na ďalekú cestu za domovom...

• Meno autora: Richard Adams
  • Knihu vydalo: Mladá fronta
  • Počet strán: 406
  • Dátum vydania: utorok, 01 jún 2010
  • Žáner: dobrodružný
  • Poznámka: Slovenské vydanie sa momentálne plánuje. V roku 1978 bol na základe knižného diela vytvorený animovaný film. Pokračovanie s názvom Príbehy z Kamenistého vrchu obsahuje poviedky o zajačej mytológii.
Čítané 569 krát