nedeľa, 23 október 2016 15:40

Vysnívaná krajina - Čas ohnivých kvetov

Obyvatelia Mecklebnburska môžu začať lepší život v novej krajine, na Novom Zélande. Ako sa prispôsobia novému jazyku, susedom a krajine, tak odlišnej od ich domoviny? Naplní sa láska Idy a Karla?

Nový Zéland bol začiatkom 19. storočia osídlený iba domorodými kmeňmi Maorov. Ako sa rozvíjala lodná doprava vo svete, európske mocnosti rozširovali svoje územia dobíjaním nových, ktoré postupne osídľovali. Nových obyvateľov lákali do neprebádaných krajín na prísľub lepšej budúcnosti, nových možností podnikania a vyššej životnej úrovne.

Obyvatelia Mecklenburska s nadšením prijímajú životnú výzvu. Prvotné nadšenie vystriedajú obavy, čo ich vlastne čaká. Okrem rodného jazyka sa nedorozumejú, iný jazyk sa starší učiť odmietajú a tiež sa nechystajú zapadnúť medzi tamojších usadlíkov. V novej domovine si chcú postaviť takú istú dedinu, ktorú opúšťajú, so všetkými zvykmi a názormi.

Obyvatelia Mecklenburska s nadšením prijímajú životnú výzvu.

Na loď na Nový Zéland nastúpi aj Ida Langeová s otcom a súrodencami, jej budúci muž Ottfried s rodičmi a súrodencami, ale aj Karl Jensch. Karl je sirota a nemá ani peniaze na lístok, preto počas plavby pracuje. Popri práci sa učí po anglicky, aby medzi prisťahovalcov, ktorí už na Novom Zélande žijú, ľahšie zapadol a rýchlejšie si našiel prácu.

Ida a Karl sú si blízki, v škole patrili medzi najlepších žiakov. Spájala ich túžba po vedomostiach, obaja snívali o slobodnejšom svete a cestovaní, o spoločnom živote (aj keď si Ida náklonnosť ku Karlovi nepripúšťala). Idin otec ale ich kamarátstvo neschvaľoval, pretože Karl bol pre neho menejcenný človek, obyčajný nádenník. Karl mal ale svoje sny, ktoré sa plavbou do novej zeme stávali čoraz reálnejšími.

Už po vylodení sa Idine a Karlove cesty rozišli. Karl sa vedel dohovoriť s usadlíkmi z Anglicka, preto si rýchlo našiel prácu ako pomocník zememerača. Ida také šťastie nemala. Jej otec si s ďalšími zarytými staroluteránmi vydobyli pôdu v údolí, ďaleko od ,skazených a neveriacich' prisťahovalcov z iných krajín. Nedali však na rady Karla, ktorého domorodci varovali, že údolie každoročne zaplavuje rieka. Ida s Ottfriedom, za ktorého ju vydali, tak bojujú nie za odplavenú úrodu a zničený dom, ale o holý život. Ottfried má čoskoro lopotenia v záhrade plné zuby. Po tretej záplave berie Idu a to, čo mu z majetku ostalo do mesta, odkiaľ pokračujú aj s jeho novým obchodným partnerom Gibsonom na juh, aby zbohatli na predaji pôdy.

Karl má sny, ktoré sa plavbou do novej zeme stávajú reálnejšími.

Milé prekvapenie

Čas ohnivých kvetov je prvá časť dvojdielneho románu Vysnívaná krajina od autorky bestsellerov Sarah Larkovej. Sprvu som bola ku knihe skeptická, pretože cestopisy a dobrodružné knihy nie sú mojou doménou. Bola som milo prekvapená. Nenašla som v nej nudné a zdĺhavé opisy. Práve naopak. Aj keď sú na obálke knihy uvedené iba mená Idy a Karla, príbeh sa netočí iba okolo nich. Sme svedkami osudu aj ich rodín a susedov. Obľúbila som si postavu Cat. Je dcérou prostitútky a je odhodlaná žiť iný život ako jej matka. Keď bývala v nevestinci, robievala spoločnosť manželke nemeckého obchodníka, ktorí založili malé mesto. Tá si ju obľúbila a keďže neovládala tamojší jazyk, naučila Cat po nemecky. Cat si veľmi priala, aby ju nemecká rodina zamestnala ako slúžku. Cat totiž čakala verejná dražba, na ktorej si muži mali vydražiť jej panenstvo.

Cat sa noc pred dražbou podarilo utiecť. Prichýlili ju domorodci. V kmeni sa naučila maorsky. Keď sa musela opäť vrátiť k belochom, Chris (tlmočník, ktorý prišiel dohodnúť podmienky predaja pôdy prisťahovalcom) jej pomohol zamestnať sa v rodine lodiara. Tam sa naučila po anglicky. Schopnosť dorozumieť sa v týchto jazykoch jej mnohokrát pomohla zvládnuť napäté situácie, v ktorých sa ocitla. Je to postava so silným charakterom. Je odvážna, silná, nevzdáva sa ani v ťažkých chvíľach a aj vo vypätých situáciách si zachováva chladnú  hlavu, a to mi na nej imponuje.

Cat je odvážna, silná, nevzdáva sa ani v ťažkých chvíľach.

„Cat zistila, že domorodci ženy nesmierne rešpektujú. Žiadnej domorodej žene by nezišlo na um poskytovať sexuálne služby za peniaze ako prostitútky v Piraki Bay. Nikomu sa nevidelo odsúdeniahodné, ak sa dievča skrylo do lesíka s mladým mužom, s ktorým sa sotva poznalo. Každá žena v kmeni mala rešpekt bez ohľadu na to, či sa narodila zosobášeným rodičom, či bola vydatá alebo poctivá.“

Silný príbeh

Kniha je písaná veľmi pútavo, dej je dynamický, aj napriek viacerým postavám nestrácate prehľad o celkovom dianí a osudoch viacerých postáv. Autorka zachytila dobu, v ktorej vtedajšie ženy žili. Nemali takmer žiadne práva, ich názor muži nebrali do úvahy. Ich úlohou v rodine bolo poslúchať muža, rodiť deti, starať sa o ne a domácnosť, nemať vlastný názor a nápady. Príbeh o Karlovi a Ide je aj príbehom o tom, že staré zvyky sa menia len ťažko. Odmenou za snahu vyjsť zo zabehaných koľají môže byť lepší a spokojnejší život.

„Zamrzelo ju, že už Karla neuvidí. Mohol sa zastaviť, vedel predsa, že odchádzajú. Každý má ostať na mieste, ktoré mu určil Boh. Rozhodne to platí pre mužov, veď ženy musia nasledovať manželov. Nemala by byť spupná a šomrať na to, že ich osudy sa rozídu.“

• Meno autora: Sarah Larková
  • Národnosť: nemecká
  • Počet strán: 424