štvrtok, 06 október 2016 19:54

Talizman

Sny... nemusia byť vždy len snami. Môžu byť akousi inou verziou reality. Môžu potešiť, ale aj vydesiť, no človeku s otvorenou mysľou prinesú v každom prípade obohatenie.

Je september a 12-ročný Jack Sawyer stojí na opustenej pláži Arcadia Beach. V hoteli pri pláži sú on a jeho matka, kedysi úspešná herečka druhotriednych filmov, jedinými hosťami. Je totiž po sezóne. Inokedy zaľudnený priestor sa v septembri stal miestom duchov a škriekajúcich čajok. Jackovi sa zdá, že sa nachádza na mieste, kde sa končí svet, a to ho dosť desí. Keď sa zoznámi s Lesterom Speedym Parkerom, jeho osamelosť sa stratí. A vôbec nevadí, že Speedy je, na rozdiel od chlapca Jacka, starcom. Navyše sa tak trochu zdá, že to nemá v hlave celkom v poriadku.

Nachádza sa na mieste, kde sa končí svet.

„Tie stromy sa menili. Prenikavý pocit úzkosti, pocit, že ho pozorujú, bol príliš skutočný. Zišlo mu na um, že tie príšerné myšlienky, ktoré sa mu neodbytne vracajú do mysle, zachytil v lese, akoby samotné stromy vysielali k nemu akési desivé krátke vlny.“

Jack sa obáva o svoju mamu. Má už len ju, otec mu zomrel. Vlastne všetci okolo nich nejako poumierali a vyzerá to tak, že aj ona je smrteľne chorá. Ale o ňu on nemôže prísť, o ňu nie, ostal by na svete úplne sám. Teda okrem strýka Morgana, ktorý desí chlapca i jeho mamu. Utekajú vari pred ním?

Speedy povie chlapcovi niečo nečakané. Prezradí mu tajomstvo o existencii miesta, ktoré nazýva Teritóriá. Ak sa tam Jack dostane a ak získa čosi, čo sa nachádza na konci cesty, zachráni svoju mamu. Je Speedy skutočne blázon, alebo sa mimo nášho sveta nachádza aj nejaký iný? Ten, čo k nám preniká prostredníctvom snov? Jack sa rozhodne tú cestu podstúpiť, blázon – neblázon, ide predsa o jeho mamu. A vtedy sa začnú prežívaná a snová realita prelínať. Hranica medzi nimi sa výrazným spôsobom naruší. Jack musí získať talizman. Musí. Ak to nedokáže, zahynú nielen dve dôležité ženy, ale zanikne svet v takej podobe, v akej ho poznáme. Celý vesmír zachváti a ovládne zlo.

Prežívaná a snová realita sa začnú prelínať.

„No hoci obaja, Vlk i Jack, spoznali Osmonda v Sunlightovi Gardenerovi, Gardener ich nespoznal, a to znamenalo dve možnosti. Buď ich Gardener vodil za nos, ak predstieral nevedomosť, alebo bol dvojníkom, ako Jackova matka, dvojníkom, ktorý bol hlboko spojený s postavou v Teritóriách, no toto spojenie si neuvedomoval.“

Z chlapca sa stane Jack cestovateľ. Tak mu kedysi hovorieval jeho otec. Ukáže sa, že Teritória nie sú pre Jacka celkom cudzím miestom, spoznáva pocity a chute, ktoré už kedysi prežíval. Teritória sú alternatívnou realitou nášho sveta. Niektorí ľudia v nich majú svojich dvojníkov, ktorí sa nachádzajú na oboch stranách hranice. Iní sú jedineční, existujú len v jednom zo svetov. Všetko, čo sa stane u nás, ovplyvní udalosti tam a naopak. Pre Jacka sa jedným dúškom z fľaše svet prevráti hore nohami. Putuje, aby zachránil mamu, no putuje i preto, aby zachránil kráľovnú. Kráľovná Teritórií a Jackova mama sú totiž dvojníčkami. Obe na smrteľných posteliach zvádzajú svoj boj. Ich nádej na prežite je vložená do rúk dospievajúceho chalana... Bude to stačiť? Iba viera, že to dokáže?

Putuje, aby zachránil mamu a s ňou celý svet.

Napätie sa v knihe buduje postupne. Autori ho naznačia, potom sa stiahnu. Neponáhľajú sa. Majú čas. Pracujú s predstavivosťou a fantáziou čitateľa, putovanie medzi svetmi je náročné. Dôležitú úlohu v ňom zohrajú priateľstvá, niekedy musí človek niečo stratiť, aby niečo iné získal. Kniha Talizman je dobrodružným putovaním mladého človeka, ktorého poháňa láska a viera, že to dokáže. Pretože musí, pretože nič iné neprichádza do úvahy.

„Prízrak v bielom, ktorý pristupoval k pultu, mu pripomenul reklamu z raného detstva.
Vlk sa obrátil k nemu a chrapľavo zašepkal: ,Čo sa deje, Jack? Voniaš, ani keby tu bolo niečo smiešne.´
Jack tak silno odfrkol do ruky, ktorou si zakrýval ústa, až si vyfúkol na prsty bezfarebný sopeľ.“

No je možné, aby svet vo všetkých jeho podobách skutočne zachránil len 12-ročný chlapčisko? Dielo rozhodne odporúčam mladým čitateľom, tí by sa možno mohli chvíľami aj báť, no pre mňa v ňom, napriek tomu, že ho napísal majster hororu, nič strašidelné nebolo. Je to však krásny príbeh plný malých drám, únikov, presunov medzi realitami, čarovných predmetov a neskutočných stvorení. Talizman sa nachádza na pomedzí fantastiky, rozprávky a dobrodružstva.

• Meno autora: Stephen King, Peter Straub
  • Knihu vydalo: INA
  • Počet strán: 546