štvrtok, 30 október 2014 13:21

Na počiatku bolo koleso

Smrť alebo život, odvaha alebo strach, šikovnosť alebo bolesť a pád? Dve kolesá, jedno telo jazdca rútiaceho sa strmhlav smrti alebo eufórie. Ak spravíš jednu chybičku, následky si ponesieš len ty sám, ako bajker si strojcom svojho osudu...

Adrenalínové šialenstvo na bicykli, skoky v plnej rýchlosti či kľučkovanie pomedzi stromy je každou svojou sekundou hazardovaním so životom. Mladí ľudia však vidia v tomto nebezpečnom športe relax, slobodu a nespútané spojenie s prírodou, ktorá jediným svojim kamienkom, konárikom či kopčekom môže zmeniť ich doterajší život.

Knižka Na počiatku bolo koleso opisuje príbeh mladej dievčiny Pauly, ktorá sa presťahovala spolu so svojimi rodičmi a odštartovala svoj nový začiatok. Život, kde neváhala skúsiť všetko, čo v predošlom svete neobjavila. Veľmi rýchlo si našla svoju partiu, s ktorou dennodenne jazdila na "bajkoch" a spúšťala sa po svahu v takmer sedemdesiat kilometrovej rýchlosti. Učila sa čeliť strachu, prekonávať zábrany a popritom stihla spoznať lásku, zákutia sexuálneho života a zápasiť s problémami dospievajúcej mládeže. Okrem problémov s rodičmi musí Paula riešiť milostné vzťahy zo strán viacerých nápadníkov, teda typické puberťácke zápletky, ktorým sa nevyhne nikto na ceste k dospelosti.

spúšťala sa po svahu v takmer sedemdesiat kilometrovej rýchlosti

Knihu napísala Zuzka Slaninka štýlom jednoduchej hovorovej reči blízkej hlavne mladým ľuďom. Nespútaný dej bez akejkoľvek hlbšej zápletky či plynulé opisovanie letných prázdnin hlavnej hrdinky sú základnými charakteristikami tohto diela. Ak by Paula nejazdila na bajku, tak by bol celý jej príbeh nezaujímavý a určite by som tejto knihe nevenovala toľko pozornosti. Jednoducho by som sa ju vôbec neunúvala prečítať, pretože typický život mládeže sa dá opísať aj oveľa výstižnejšie.

„V prvom rade musíš ísť naozaj rýchlo, potom si treba predstaviť, že bajk je tvojou súčasťou, no zároveň – nesmieš sa ho držať kŕčovito. Keď ho budeš pevne ovládať a predsa mu dáš dostatok voľnosti na to, aby šiel aj sám, uvidíš, že je ako živý, ba dokonca sa ti zdá, že sám sa chce udržať, že robí všetko preto, aby nespadol...“

Adrenalín nepozná hranice a ani tejto komunite bajkerov nestačilo iba jazdenie po lese. Potrebovali prekonávať ďalšie oveľa nebezpečnejšie úskalia, kde je naozaj vysoké riziko smrteľného úrazu. Aj napriek nevôli rodičov ich stále niečo silno priťahuje prekračovať hranice prírody a gravitácie. Možno je lepšie raz vyskúšať, ako stokrát počuť či čítať a táto kniha trochu nebojácnejších čitateľov dokonca akýmsi spôsobom na bicykel láka.

adrenalín nepozná hranice

„Odtrhla som sa od zeme a letela som! Letela som a to sa už ale nedá opísať! Sloboda, voľnosť, neobmedzenosť... ... a príšerná bolesť!!!“

Popísať dej knihy by som vedela niekoľkými vetami. Autorka detailne zachytila popis samotnej jazdy, čím vie na chvíľu človeka vtiahnuť do deja. Niekedy som mala chuť vybehnúť do ulíc a len si tak trieliť na bicykli, cítiť, ako mi do tváre fúka vietor, ako sa odrazím do vzduchu a... Obávam sa, že dopad na tvrdý povrch by bol až príliš bolestivý. Vtedy som si tak uvedomila, ako veľa odvahy musia ľudia v sebe mať, keď sa venujú tomuto a aj podobnému športu.

cítiť, ako mi do tváre fúka vietor, ako sa odrazím do vzduchu a...

Príbeh bol pre mňa už len takou jednohubkou, lebo je určený asi skôr pre mladšie generácie, násťročných a neskôr narodených, s ktorými plieska puberta. Knihu však neodporúčam slabším povahám, ľahko ovplyvniteľným, lebo je vysoká pravdepodobnosť vzniku túžby praktizovať scény z deja.

Je to dielo, ktoré je ľahko čitateľné na príjemné spestrenie voľnej chvíle. Nevenuje sa siahodlhým obkecávaniam, nerieši závažné svetové problémy, jednoducho len rozpráva príbeh mladého dievčaťa, ktoré žije trochu inak ako nejaká kráľovná školy.

Popravde, táto kniha je totálna nuda, mňa ničím neohúrila, skôr bolo strašne tragické ju aj dočítať. Nepriniesla do môjho života nič a aj keď som sa veľmi snažila nájsť v nej niečo extra, nepodarilo sa mi to. Autorka asi netvorí žiadne náročné diela, knihu ale nechcem na plnej čiare odsúdiť. Občas sa tam objavili zaujímavejšie odseky, no bolo ich príliš málo. V budúcnosti veľmi porozmýšľam, či si túto knihu ešte raz prečítam, ale asi ju akôr darujem niekomu oveľa mladšiemu.

• Meno autora: Zuzka Slaninka
  • Knihu vydalo: Tatran
  • Počet strán: 243