utorok, 30 január 2018 16:31

Môj boj 2

Muž, ktorého nebavia fikcie a vymyslené príbehy, ponúka absolútnu realitu. Autobiografickú skutočnosť obnaženú až na kosť.

Životný príbeh päťčlennej rodiny, na ktorý sa pozeráme prostredníctvom myslenia a konania otca a manžela. Zároveň je popretkávaný filozofickými úvahami napríklad o rovnosti vplyve génov, prostredia a peňazí na formovanie človeka. On sám je skôr introvert, otvorený len vo svojej malej rodine, voči cudzím uzavretý, small talk mu veľmi nejde.

Úvahy o súčasnej úlohe mužov/manželov a otcov. Nie však filozofické mudrovania, ktorým bežný človek aj tak nerozumie, ale také normálne pochody ľudskej mysle. Zaujímavé pre mňa ako pre čitateľku, keďže do mužskej mysle obvykle nemávam prístup. Na nič sa nehrá. Len žije. Obzerá sa okolo seba, myslí, cíti, koná. Muž, ktorý nám dovolí preniknúť pod svoju mužskú kožu.

Úvahy o súčasnej úlohe mužov/manželov a otcov

„Keď som bol v spoločnosti iných, bol som k nim pripútaný, cítil som neskutočnú blízkosť, vžíval som sa do nich. Do takej miery, že ich blaho mi pripadalo dôležitejšie než moje vlastné. Podriadil som sa až do absolútneho potlačenia vlastného ja, ich názory a myšlienky som – z pre mňa nevysvetliteľných pohnútok – kládol pred vlastné myšlienky a pocity. No len čo som osamel, iní ľudia pre mňa neznamenali nič.“

Muži držia svoje city väčšinou v sebe, preto čítať skutočne otvorené a úprimné riadky bolo tak trochu ako droga. Chcela som viac a ešte viac, chcela som vedieť, čo bude ďalej. Karlovi Ovemu sa podarilo pritiahnuť ma k sebe, donútil ma myslieť na neho aj vtedy, keď som „s ním“ nebola. Bolo to fascinujúce čítanie, písané umne. Veľmi rada som sa nechala pohltiť – a to je pre autora najväčšia možná pochvala.

Muž, ktorý nám dovolí preniknúť pod svoju mužskú kožu.

Píše to intelektuál o intelektuálovi, odvoláva sa na viacerých spisovateľov, filozofov, mysliteľov, polemizuje s nimi a s ich názormi alebo s nimi súhlasí. Odvoláva sa na iné diela, a to bolo obohatením tohto konkrétneho románu. Zdalo sa mi to celé veľmi úprimné, čisté, také až denníkové, kde človek píše niečo najmä sám pre seba a preto nemá potrebu čokoľvek prikrášľovať. Na nič sa nehrá.

Aj keď rozprávanie začína tu a teraz, dnešným dňom, autor sa v spomienkach vracia do minulosti. Dočítame sa tak aj o tom, ako a prečo prišiel z Nórska do Švédska, ako v novej krajine na začiatku fungoval, aj to, kedy pre neho vyšlo slnko. Obe krajiny sú si blízke, kultúrou, tradíciou i jazykom, možno ako Slovensko a Česko a veru v oboch prípadoch platí, že ľudia z týchto dvoch štátov si obvykle rozumejú. Ak chcú, pravdaže.

„Nikdy nie je ľahké čeliť veľkým veciam, najmä ak je človek ponorený do triviálností všedného dňa. A to je človek vždy. Pohlcujú všetko, zmenšujú všetko, okrem niekoľkých prelomových životných udalostí, ktoré sú dostatočne veľké, aby odhalili, aké je to všetko ostatné triviálne a prázdne. A v tých veľkých chvíľach sa nedá žiť.“

Nič svetoborné sa neudeje – ale taký je život.

Taká obyčajná rodina, muž, žena, tri deti. Zažívajú všedné veci, každodenne sa opakujúce situácie, svoje vlastné malé rituály. Ľúbia sa i hádajú, normálka. Nič svetoborné sa neudeje – ale taký je predsa život. No jeho postrehy či vnímanie iných ľudí nie sú vôbec všedné, vidí svet okolo seba trochu netradične, ide veľmi do hĺbky. Človek si pri čítaní preto uvedomí, aké je to vlastne ťažké: žiť.

Karl Ove Knausgård svoju knihu nazval Môj boj. Má šesť častí a zdá sa, že jeho bojom je vlastne snaha, aby život, ktorý žije, bol naozaj jeho. Mal totiž pocit, že ho všedný život nebaví, túžil mu uniknúť, no uvedomoval si svoju zodpovednosť. Hoci manželku aj deti miloval, často sníval o tom, že je len sám so sebou. Neviem, ako bojoval v prvej časti a ani ako bude bojovať v ďalších štyroch, no je mi jasné, že po tejto knihe to budem chcieť zistiť. Skúste to aj vy.

• Meno autora: Karl Ove Knausgård
  • Národnosť: nórska
  • Knihu vydalo: Odeon