sobota, 13 január 2018 19:29

Všetko je raz prvý raz

Prvý krok, prvé slovo, prvá trieda, prvá láska. Život človeka pozostáva z množstva prvých razov. Zamysleli ste sa niekedy, aké sú tie vaše?

Všetko je raz prvý raz, aj s dôvetkom ... aj v Bratislave, je literárny debut Rudolfa Hrčku, ktorý je povolaním lekár. Jeho autobiografia, alebo skôr kniha spomienok, je preplnená prvými razmi. Okrem tých klasických, ako prvá spomienka, prvý deň v škole či prvý bozk, je kniha preplnená ďalšími prvými razmi. Až človek ostáva prekvapený, koľko ich v tom živote stihne zažiť. Začítame sa tak do príhod o prvej pochvale, ale aj prvej krádeži, o prvých zarobených peniazoch či prvých knihách.

Starousadlíci, aj noví obyvatelia dotvárali pestrý kolorit mesta.

„Väčšina chalanov v naše škole pochádzala priamo z Patrónky. Vďaka tomu sme boli veľmi súdržná banda. Fungovali medzi nami akési nepísané zákony, ktoré boli viac ako slovo učiteľa a často aj rodiča.”

V čase sa prenesieme do 50-tych a 60-tych rokov, do Bratislavy. Na prvý pohľad kronika jednej rodiny a osobná výpoveď, no za tým všetkým sa skrýva aj duch doby dávno stratenej. Bratislava v povojnovom období si stále čo-to zachovávala z toho kozmopolitného mesta. Starousadlíci maďarskej a rakúskej národnosti, ako aj noví obyvatelia z okolitých miest, dotvárali pestrý kolorit mesta, ktoré sa nachádzalo práve na hrane svojho budovateľského rozmachu.

Kde v tej dobe existovala najlepšia zmrzlina, či kam sa chodievalo na nedeľné prechádzky? Obyvatelia Bratislavy si zaspomínajú na miesta, kde možno aj oni strávili svoju mladosť a Bratislavčania, ktorí už túto dobu nezažili, možno ostanú prekvapení, ako veľmi sa zmenila tvár ich mesta v priebehu posledných desiatok rokov. Korzo bolo vtedy pulzujúcim miestom, kde sa stretávali všetci obyvatelia mesta, najmä mladí študenti. Ako hovorí Rudolf Hrčka, v tej dobe bolo v našom hlavnom meste iba zopár stredných škôl a počet stredoškolákov sa pohyboval okolo 600-tisíc. Facebook a mobily vtedy, samozrejme, neexistovali, a tak, keď ste chceli niekoho stretnúť, určite ste v piatok večer vyrazili práve na korzo. Patrónka bola okrajová nová štvrť a za ňou len lúky a lesy, kde autor strávil svoje detstvo. Skrátka, Bratislava mala vtedy úplne inú tvár.

„Moja prvá zmrzlina ostala nedostižná. Dodnes podvedome hľadám tú neopakovateľnú vôňu, ale, žiaľ, už nikdy som ju nenašiel.”

Knihu som otvárala s pocitom, že v nej nájdem výpoveď doby.

Počas rozprávania sa však nebudeme zdržiavať len v hlavnom meste. Niekoľkokrát zavítame k rodine na dedinu, do Tatier, k moru do Jugošky, či do Prostějova na prvú vážnu brigádu, vážnu v tom zmysle, že bola zaplatená. V autorových spomienkach stretávame rôzne postavy a postavičky, niektoré občas vyznievajú až karikatúrne, najmä ak začne spomínať na časy, ktoré strávil na brigádach v Tatrách. Tu sa mení aj jazyk rozprávania, a tak, ako jeho aktéri zdrsneli, aj autor do svojho slovníku zaradil silnejšie výrazy robotníckej triedy. Celkovú atmosféru rodinného života potom dokresľuje tvrdá trnavčina autorových rodičov, preto aj svoju sestru spomína ako Anyčku s tvrdým y. Tak sa u nich doma hovorilo. Občas sa do rozprávania zapletie maďarčina, ruština a nemčina.

„U Karola sa hromadil pušný prach. Fosforu iba toľko, koľko ho bolo treba. Inak ostával v nábojoch. Držali sme ich vo vode, lebo sme, samozrejme dbali na bezpečnosť.”

Všetko je raz prvý raz bolo čítanie plné humoru. Ja som však knihu otvárala s pocitom, že v nej narazím na výpoveď doby, ktorá bude podobná Vtedy v Bratislave od Žo Langerovej, ktorá ma neskutočne chytila za srdce. Možno práve preto, že som od knihy mala určité očakávania, bola som trochu sklamaná. Spomienkový optimizmus sa u Rudolfa Hrčku prejavil naplno, a tak všetky jeho epizódy končia úsmevne. V knihe sa nenájde ani len jedna zmienka o radoch, ktoré sa pravidelne stávali pred potravinami. O inom spotrebnom tovare ani nehovoriac. Chápem, že sú to osobné spomienky človeka, ktorého rodina nemala s politikou nič spoločné a žila viac menej normálny život, ale som si istá, že aj ako obyčajná rodina pociťovali problémy a nedostatky vtedajšej doby, takisto ako dnešné rodiny prežívajú problémy dneška. Ako sa však hovorí, na to zlé sa zabúda a na to dobré sa spomína, v prípade Všetko je raz prvý raz, to platí doslovne.

Kondenzácia jednotlivých epizód občas pôsobí až neuveriteľne.

Takisto ma prekvapilo množstvo epizódok, ktoré sa autorovi prihodili. Do základnej školy prišli nielen neďalekí domováci, ale aj syn z cirkusantskej rodiny. Chlapci našli celý sklad zle schovanej nevybuchnutej munície z druhej svetovej vojny, počas svojho pôsobenia vo svojej mládežníckej hudobnej skupine stretol akéhosi Mekyho a aj malého okrúhleho zabávača, ktorý sa volal Marián Labuda. Všetky dievčence, ktoré autor stretol, sa do neho zaľúbili, ale jemu sa, samozrejme, nepáčila ani jedna. Kondenzácia jednotlivých epizód občas pôsobí až neuveriteľne.

Všetko je raz prvý raz je milé a ľahké čítanie, obrovskú výpovednú hodnotu má určite pre samotného autora a jeho rodinu, ako aj všetkých, ktorí si chcú s nostalgickým úsmevom zaspomínať len na to dobré.

• Meno autora: Rudolf Hrčka
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 286