sobota, 16 september 2017 09:50

Jedz a behaj

Spaľujúcu horúčavu vystrieda zima, neskôr sneh. Niekoľko tisíc výškových metrov stúpania a klesania a pred sebou desiatky, stovky osamelých kilometrov. Behom. Vitajte v živote ultramaratónca.

Jedz a behaj nepatrí medzi krásnu literatúru, ale svoje čaro určite má. Krása tu spočíva v pohybe, sile mysle, v láske k behaniu a vášni pre zdravú stravu. Motivácia na vás dýcha z každej stránky a vám nezostáva nič iné, iba ju prijať a ísť si zabehať!

Motivácia na každej strane

Autorom knihy je jeden z najznámejších ultramaratóncov na svete Scott Jurek. Podtitul Moja neuveriteľná cesta k ultramaratónskej špičke napovedá, o čom sa dočítame. A je to presne tak. Opisuje, ako sa z malého chlapca, ktorý mal rád šport, stal bežec, ktorý dokáže behať hodiny, dokonca dni. Na začiatku vám určite napadnú otázky Prečo to robí? Na čo myslí, keď beží viac ako dvadsaťštyri hodín? Tu sa dozviete všetky odpovede. A omnoho viac.

Nie každá bolesť je dôležitá

Presne to si opakuje i autor knihy, keď si už myslí, že viac nemôže, že bude lepšie, ak si ľahne a trochu si oddýchne. Pri opisoch jednotlivých pretekov si niekedy pomyslíte, že to predsa nemôže byť pravda. Tak dlho človek nedokáže behať. Dokáže. Niekedy dokonca s vyvrtnutým členkom či zlomeným malíčkom. Vaša myseľ je často silnejšia než akýkoľvek vonkajší telesný popud či bolesť.

Za hranice svojich možností sa Scott dostáva dobrovoľne niekoľkokrát do roka. Opisuje svoje detstvo, prísneho otca, chorú mamu, blízkych priateľov, súperov či inšpiratívne osoby, ktoré na svojej ceste stretol. A hoci sleduje akúsi dejovú líniu, ktorá je čisto chronologická – od detstva po súčasnosť nejde o súvislý príbeh, skôr o kapitoly zo života, jednotlivé preteky, víťazstvá a porážky.

„Existovala len cesta, len pohyb. Existovala len prítomnosť, a to stačilo. Bolo to viac než dosť. Bolo to všetko. Bežal som. Bežal a bežal.“

Mix behu, silnej vôle, stravy a odhodlania

Niekedy treba veci jednoducho urobiť

Keď vám toto od malička vštepuje otec do hlavy, stane sa to vašou súčasťou, takmer charakterovou črtou. Práve to v mnohých prípadoch poháňalo bežca ísť vpred, aj keď bol už dávno so silami na konci. A presne vtedy dostal druhý, tretí či štvrtý dych, aby pokračoval a dokončil preteky. Vďaka tomu je držiteľom niekoľkých traťových rekordov a víťazom súťaží takmer po celom svete.

„Stále opakoval to isté znova a znova:
,Nechaj bolesť vyjsť ušami Jurko, nechaj bolesť vyjsť ušami.‘
Ale ja som tak neurobil. Nemohol som sa od bolesti odpútať. Použil som ju. Utekal som pred bolesťou, ale vyzeralo to, akoby som jej bežal v ústrety.“

Bežec – nebežec, vegán – nevegán

Autor sa snaží prepojiť šport s tým, čo dennodenne vkladáme do svojich úst. O toto prepojenie sa snaží najmä preto, lebo je už roky vegánom. Kniha ma o to viac zaujímala, keďže sa snažil poodkryť rokmi stanovené nepravdy o strave, z ktorej vylúčite všetko živočíšne – či už ide o mäso, mlieko, syry alebo vajcia.

Vynárajú sa klasické otázky o proteínoch a bielkovinách i dostatku energie. Ak jeho výdrž behať niekoľko sto kilometrov takmer nepretržite, kratší čas na zotavenie a hojenie rán a celkový zdravý stav tela aj ducha nehovoria samé za seba, tak vás už nepresvedčí skutočne nič. Možno iba ak to vyskúšate na vlastnej koži...

Bežať sa dá aj so zlomeným malíčkom!

Na to, aby ste si knihu aspoň trochu užili, by ste mali mať všeobecný záujem o šport, beh alebo zdravé stravovanie. Možno postačí i záujem o skutočný príbeh vyrozprávaný autenticky z pohľadu autora. Príbeh je rozčlenený na niekoľko kapitol, opisujúcich konkrétne preteky, pričom každá sa začína výrokom známej či menej známej osobnosti. Končí sa praktickými radami o behaní a nejakým receptom. Tie boli všetky vegánske. Vkladá tak knihe niečo navyše. Recepty môžete, samozrejme, preskočiť a na súvislosti knihy vám to určite neuberie.

Nájdete tu tiež fotografie z pretekov i zo života autora. Niektoré postavy zrazu nadobudnú konkrétne črty. Zaujímavé je tiež prepojenie s knihou Stvorení pre beh, keďže opisuje preteky, ku ktorým spela aj cesta druhého autora. Ak ste ju čítali, objavíte inú perspektívu na tie isté preteky, na tých istých bežcov, ktorých príbehy vám už boli sčasti poodkryté.

Spočiatku mi na knihe vadilo, že sa autor pomerne často opakoval. Potom sa príbeh trošku rozbehol a knihu som odložila len vtedy, keď som musela ísť do práce. Čo ma však zarazilo najviac, bola veľmi zlá textová úprava. Nachádzali sa tu chyby, ktoré dokážu upútať pozornosť takmer každého čitateľa, žiaľ, tým nesprávnym smerom. Samotné rozprávanie ale dokázalo tieto nedostatky prekryť. Ako sa cítite po dočítaní knihy? Motivovane? Výborne, to bol predsa jeden z jej cieľov.

• Meno autora: Scott Jurek
  • Knihu vydalo: Publixing Ltd
  • Počet strán: 276