piatok, 01 september 2017 10:23

Osud tak chcel

Ak hľadáte úprimnosť, prívetivosť a túžite po kráse slova, uvarte si dobrú kávu a začnite čítať.  Vnorte sa do spomienok jedného človeka s veľkým Č.

Kniha je posledným rozhovorom známeho herca Jozefa Kronera. Pre mňa to bol pán Herec a vždy ma jeho hlas vedel pripútať k televízii či rozhlasu. Po tejto knihe spomienok som siahla zo zvedavosti. Je to predsa môj rodák – Kysučan a v jeho pohľade bolo vždy niečo milé. A pikoška hneď na úvod. Jozef Kroner sa skutočne volal Kroner a nie Króner, ako ho často oslovovali.

„Som Kroner s krátkym o, akým bol aj môj dedo, a otec.“

Nesklamala ma!

Nesklamala ma! Kniha je písaná formou rozhovoru. Autori nás svojimi otázkami sprevádzajú životom, úskaliami, príbehmi pána Kronera. Z jeho odpovedí sála úprimnosť, skromnosť a môžeme sa dozvedieť aj pár zaujímavostí zo zákulisia divadla či televízie. Nikdy však nejde o formu ohovárania, zosmiešňovania, ale ku každému človeku sa stavia s úctou. Či sú to dospelí, deti, ba aj zvieratá. Jeho slová sú akousi studnicou ponaučení, ktoré treba hľadať medzi riadkami. Čítala som ju dlho, priam som si vychutnávala jeho slová, pôsobili ako pohladenia duše. Myslím, že by po nej mohli siahnuť aj vyznávači motivačnej literatúry. Škoda, že som ho nemohla stretnúť naživo.

„Tajomstvo mojej lásky k deťom väzí v tom, že po celý život som zostal a v mysli sa stále preháňam po kysuckých kopcoch.“

Skromnosť

Celá kniha je rozdelená na celky od jeho detstva, obdobia začiatkov, cez hereckú kariéru, až po jeho poslednú radosť v živote – vnúčatá. Páči sa mi prierez jeho života, mala som možnosť dozvedieť sa aj pozadie tvorby filmov, kde si pán Kroner nedáva servítku pred ústa. Priznáva, že aj on vyviedol pár kúskov v živote, ktoré neboli správne. A v tom mi bol ešte sympatickejší. Netají sa svojím pitím, ale ani láskou k rodnej dedine. Okrajovo sa môžeme dozvedieť, akými peripetiami prešiel v detstve, nezamlčoval, že bolo poznačené skromnosťou. Tú stavia do popredia a sprevádza ho celým životom. Neočakával od života veľa, iba prijímal, čo mu prinesie – s úctou, láskou, pokorou.

Priznám sa, po prečítaní prvej polovice otázky stratili pre mňa význam  a venovala som sa iba odpovediam. Stačilo mi to. Nechcem tvrdiť, že pôsobili rušivo, pre mňa to bolo čítateľnejšie takto. Je škoda, že kniha jeho života nevznikla. Keby sme sa hlbšie vrátili k jeho spomienkam, bol by to podnetný životopis. Vďaka tejto púti jeho životom utkvelo v mojej hlave veľa jeho slov. Bol to človek s veľkým Č.  Mrzí ma, že niektoré obdobia boli spomenuté len okrajovo. Prevažná časť dialógu sa zakladala na kariérnej časti, viac by som ocenila z jeho súkromia. No nemôžeme mať všetko. Aj tak veľká vďaka.

Život

Oceňujem nápad autorov prísť za pánom Kronerom a pomocou otázok napísať nevšedný a dlhý rozhovor, ktorý určite vznikol pri nejednej kávičke. Je písaný tak, že sám čitateľ má pocit, akoby s ním sedel v jednej miestnosti.

A na záver:

„Divadlo je ako príroda a príroda je ako divadlo. Príroda mi zakaždým vráti silu, aby som dokázal čo najvernejšie pretlmočiť svoje emócie, aby som mohol robiť krásne divadlo – také, ako je ona sama. Spojitosť prírody s divadlom človek pochopí zvyčajne až vtedy, keď je na pokraji svojich psychických či fyzických síl. Vtedy vás pred večnosťou umenia premôže pocit pokory a vy si uvedomíte tú zvláštnu moc, vďaka ktorej prinášate ľuďom svetlo. Keby len svetlo...“

• Meno autora: Jozef Leikert a Mária Macková
  • Knihu vydalo: Luna
  • Počet strán: 225