pondelok, 07 august 2017 06:52

Špiónka

Striptérka, tanečnica, umelkyňa, prostitútka, radodajka, špiónka, klamárka, H21. Skrátka: Mata Hari. Žena s mnohými menami, desiatkami mužov a ohybným telom sa pod perom Paula Coelha vyzlieka, aby vám ukázala dno svojho srdca. Máte odvahu nahliadnuť?

Meno Paulo Coelho vo svojej ozvene nesie prísľub, že beriete do rúk knihu, v ktorej zistíte, že sme vlastne všetci rovnakí. Chlapec na púšti i dievča na psychiatrii dokážu jeho perom vysloviť myšlienky, ktoré oslovujú milióny ľudí vo svete. Po prečítaní Špiónky sa však musím opýtať, čo sa s Paulom stalo? Zaradil sa medzi autorov, ktorí vypľúvajú jednu knihu za druhou, pretože ho tlačia termíny a jeho milovníci si ich určite kúpia?

„Ak všetko dopadne, ako dúfam, tento list nikdy nedostanete. Omilostia ma. Napokon, celý život som si pestovala vplyvných priateľov.“

Autor sa s textom veľmi nevyhral a chýbajú hlavne jeho nadčasové myšlienky presahujúce obsah knihy.

Hlavnou hrdinkou knihy Špiónka je svetoznáma Mata Hari. V prológu umiera, no hneď potom sa púšťame do čítania listu pre jej advokáta Cluneta, ktorý však píše skôr pre svoju dcéru, ktorá by aspoň takto mohla spoznať vlastnú matku. V nehostinnom priestore sú jej spomienky na minulosť jedinou možnosťou prežiť ešte posledné trpkosladké okamihy. Autor ju opisuje ako zberateľku klebiet z vysokej spoločnosti, emancipovanú, nezávislú ženu vo svete, ktorému vládnu muži a opiera sa pri tom o bežné frázy ako o barličky.

„V tejto chvíli sa dívam na svoj život a uvedomujem si, že pamäť je rieka tečúca dozadu. Spomienky sú plné rozmarov, obrazov udalostí, ktoré sme prežili, a tie nás môžu stále dusiť aj úplnou maličkosťou, bezvýznamným šumom.“

Mata Hari spomína na Freuda, na Picassa, na svojich rodičov a detstvo, na prvé znásilnenie, na manžela, ktorého spoznala cez inzerát i na prvé tance plné predstieraných orgazmov. V Paríži priložila prst na pulzujúcu tepnu. Vrelo to tam novinkami, vynálezmi, umelcami a keďže do víru udalostí dokázala primiešať kvapku vzrušenia, prijal ju s otvorenou náručou. Príbeh chvíľu zľahka plynie, aby sa neskôr mohol sťažka vliecť. Pripravte sa na strany, ktoré sa budú samé otáčať i na riadky, ktoré sa vám nebude chcieť ani prebehnúť očami. Nad tým všetkým sa ako obláčik vznáša šarm Belle Époque. Ak máte radi toto obdobie, viem vám sľúbiť pár príjemných kapitol.

Ťarcha knihy je položená na krehkých pleciach vyzliekajúcej sa tanečnice

V tretej časti si berie slovo právnik a dokončuje jej spis toho, ako ju dostali týmito slovami sa dištancuje od jej neslávneho konca a do príbehu dopĺňa súvislosti, ku ktorými by sme sa inak nedostali. To však nič nemení na fakte, že tejto časti chýba energia, nemá žiaden spád a jej heslom je: čím redundantnejšie, tým lepšie.

„Nech je, ako chce, cítila som sa celkom iná než ostatné ženy vo vagóne. Bola som exotický vták preletujúci ponad zem spustošenú chudobou ducha všetkých ostatných. Bola som labuť uprostred káčatiek, ktoré odmietali vyrásť, lebo sa báli neznáma. Hľadela som na dvojice okolo seba a cítila som sa úplne bezbranná. Mala som toľkých mužov, a zrazu som sedela sama, nemal ma kto chytiť za ruku.“

Zaujímavosť knihy spočíva v zaujímavosti hlavnej postavy. Ostatní hrdinovia sú veľmi plochí, pri ich opise nezachádza do hĺbky a ak si často v knihách niekoho obľúbite, tuto si pravdepodobne nikoho nenájdete. Mien je síce v knihe požehnane, osobností však ako šafranu. Udalosti radí jednu za druhou tak, ako sa zrejme stali, no keďže samotná Mata Hari mala záľubu v klamstvách, zdroje nie sú spoľahlivé. Keď sa však pri čítaní diela pýtate, či by takúto knihu nedokázal napísať ktokoľvek iný so štipkou záujmu o históriu, niečo nie je v poriadku. A ja som sa na to pýtala veľmi často.

Nad tým všetkým sa ako obláčik vznáša šarm Belle Époque.

„Nikdy sa nezaľúbte. Láska je jed. Keď sa zaľúbite, prestanete ovládať svoj život, lebo vaše srdce a myseľ budú patriť druhému človeku. Vaša existencia bude ohrozená. Urobíte všetko, aby ste si udržali milovanú osobu a prestanete vnímať nebezpečenstvo.“

Autor sa s textom veľmi nevyhral a chýbajú hlavne jeho nadčasové myšlienky presahujúce obsah knihy, ktoré zvyčajne máte chuť napísať ako status na sociálnej sieti (alebo schovať do denníka?). Nehľadajte teda starého dobrého Alchymistu, skôr sa pripravte na veľmi ľahkú letnú knihu k vode. Neoberie vás o mnoho času a ak chcete vypnúť hlavu na dovolenke, dokáže dokonca potešiť. V tomto prípade platí, že najlepšie je dopredu nič nečakať. Ťarcha knihy je totiž položená na krehkých pleciach vyzliekajúcej sa tanečnice a je otázne, či vás dokáže zviesť.

• Meno autora: Paulo Coelho
  • Národnosť: brazílska
  • Počet strán: 184